تبلیغات روبیکا در یکتانت؛ فرصت تازه برای دیده شدن!

۹ ایده برای راه‌اندازی کانال در روبیکا +  ۱۰ ایده اسم کانال

رشد کسب‌وکار اینترنتی | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ideas for rubika channel

چند حقیقت وجود دارد:

  • روبیکا یک شبکه اجتماعی بومی است که کاربران ایرانی بی دردسر وی‌پی‌ان به آن دسترسی دارند
  • طبق گزارش‌ها حدود ۴۴ میلیون کاربر دارد
  • صاحبان کانال‌ها با تولید محتوا در آن، می‌توانند درآمد کسب کنند

همه این‌ها را گفتیم که بگوییم راه‌اندازی کانال در روبیکا می‌تواند واقعاً به شما کمک کند! حالا اگر می‌خواهید فعالیت خود را شروع کنید و می‌پرسید در روبیکا چه کانالی بزنیم، حتماً ادامه مقاله را بخوانید؛ چون هم می‌خواهیم ایدهٔ کانال و اسم آن را بدهیم، هم راه‌کارهایی برای موفقیت کانال شما.

۹ ایده جذاب کانال روبیکا

اگر قصد راه‌اندازی کانال روبیکا به هر دلیلی دارید و دنبال ایده می‌گردید، در این بخش به شما ۹ ایدهٔ جذاب می‌دهیم.

وقتی کانالتان جان گرفت و مخاطب جذب کردید، می‌توانید به روش‌های مختلف از آن درآمد کسب کنید. ما در مقالهٔ «۶ روش کسب درآمد از روبیکا» به شما راه‌های درآمدزایی را گفته‌ایم. فعلاً برویم و با ایده‌ها آشنا شویم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۱. کانال خبری

کانال‌های خبری جزء شلوغ‌ترین کانال‌های پیام‌رسان‌ها هستند. همه دوست دارند در جریان آخرین اخبار قرار بگیرند.

اگر به این حوزه علاقه‌مندید، می‌توانید زیرشاخه‌های مختلف آن را انتخاب و در آن فعالیت کنید؛ مثلاً خبرهای فوری را پوشش دهید، خبرهای استان محل زندگی‌تان را منتشر کنید، اخبار سیاسی، اجتماعی، هنری یا ورزشی هم از دیگر زیرشاخه‌های جذاب این حوزه هستند.

همین طور می‌توانید تحلیل‌های خبری جذاب را به‌صورت خلاصه منتشر و به منبع آن لینک دهید.

اگر اخبار انتخاب شماست، حواستان باشد که این حوزه حساس است! حتماً اخبار خود را از منابع معتبر بگیرید، شایعات و اخبار جعلی را منتشر نکنید، چارچوب و قوانین روبیکا را در نظر بگیرید و به سلامت روان مخاطبان خود احترام بگذارید.

خوبی اخبار این است که افراد آن را زیاد برای هم می‌فرستند؛ اگر حرفه‌ای عمل کنید، کانال شما می‌تواند به‌سرعت رشد کند.

از آنجایی که درآمدزایی از تولید محتوا در کانال‌های روبیکا به ترافیک مصرفی کاربران وابسته است، می‌توانید محتوای ویدیویی بیشتری منتشر کنید. همین طور با افزایش تعداد اعضا، تبلیغ بگیرید و درآمد داشته باشید.

برای نمونه، در تصویر زیر ۲ کانال خبر محلی و خبر روز و فوری را در روبیکا مشاهده می‌کنید:

news channel

۲. آموزش زبان

ایده بعدی برای شمایی که می‌پرسید در روبیکا چه کانالی بزنیم، آموزش زبان است. اگر به زبانی مسلط هستید، می‌توانید آن را در کانال روبیکا آموزش دهید.

سه راه برای درآمدزایی از آموزش زبان در کانال روبیکا وجود دارد:

  • درآمدزایی از تولید محتوا با انتشار محتواهای حجیم مثل صوت و ویدئو
  • درآمدزایی از تبلیغات
  • درآمدزایی از آموزش زبان

در روش سوم، شما در یک کانال عمومی با آموزش زبان مخاطب جذب می‌کنید و برای آموزش کامل‌تر و خصوصی یا فروش دوره‌های خود تبلیغ می‌کنید.

در تصویر زیر، ۳ تا از کانال‌های آموزش زبان در روبیکا را می‌بینید:

amoozeshe zaban

شما هم می‌توانید با نام خودتان فعالیت کنید و برندسازی شخصی داشته باشید، هم به‌صورت ناشناس کانال آموزش زبان خود را داشته باشید.

۳. آموزش انواع مهارت

هر هنر و مهارتی دارید؛ مثل آشپزی، خیاطی، تعمیر خودرو یا نقاشی می‌توانید آن را در کانال روبیکا آموزش دهید و مخاطب بگیرید؛ البته شما می‌توانید تنها با بازنشر محتواهای آموزشی دیگران در کانال خود هم این کار را انجام دهید؛ چون روبیکا به کپی‌رایت محتوای شما کاری ندارد!

اگر خودتان استاد هستید و می‌توانید آموزش خصوصی یا در قالب دوره داشته باشید، بهتر است از کانال به‌عنوان جایی برای جذب مشتری استفاده کنید. در این حالت برای برندسازی شخصی هم که شده، با هویت اصلی خود فعالیت کنید.

اگر هم صرفاً محتوا بازنشر می‌کنید، پیشنهاد ما این است محتواهای ویدیویی منتشر کنید که برای شما درآمد بیاورد.

البته محتواهای ویدیویی خود را با توضیحات کاربردی و مفید همراه کنید که مخاطب موضوع آن را بداند و بتواند مراحل عملیاتی را بدون نگاه‌کردن ویدیو متوجه شود.

در تصویر زیر چند نمونه از کانال‌های آموزش مهارت در روبیکا را مشاهده می‌کنید:

amoozeshe maharat

 

۴. کانال فیلم و موسیقی

یکی از بهترین ایده‌ها در پاسخ به سؤال «در روبیکا چه کانالی بزنیم؟» کانال فیلم و موسیقی است؛ چون می‌توانید در آن فایل فیلم و موزیک بگذارید و ترافیک مصرفی کاربران را افزایش دهید که نتیجه آن می‌شود افزایش درآمد شما از روبیکا.

می‌توانید فایل فیلم‌های روز دنیا را آنجا منتشر کنید (البته با در نظر گرفتن قوانین روبیکا!)، موسیقی‌های مختلف را برای دانلود بگذارید یا صرفاً اخبار دنیای سینما و موسیقی را به اشتراک بگذارید.

تکه‌های فیلم‌ها و سریال‌های محبوب و  اخبار و مصاحبه‌های سلبریتی‌ها هم از موضوعات محبوب دیگری هستند که می‌توانید انتخاب کنید.

وقتی به تعداد فالوورهای خوبی رسیدید، تبلیغات هم یکی از گزینه‌های درآمدزایی‌تان خواهد بود.

در تصویر زیر یک کانال فیلم و یک کانال دانلود موسیقی در روبیکا را می‌بینید:

movie channel

۵. پزشکی و سلامتی

موضوعات پزشکی و سلامتی حساس هستند. اگر وارد این حوزه می‌شوید، بهتر است اطلاعات کافی به دست آورید و با اخلاق حرفه‌ای محتوا تولید کنید؛ چون این محتوا با سلامتی مردم سروکار دارد.

می‌توانید دربارهٔ توصیه‌های پزشکی عمومی، اطلاعاتی دربارهٔ بیماری‌های مختلف، راه‌های پیشگیری از آن‌ها، نکات مربوط به سلامت روان یا اخبار و آخرین مقالات پزشکی محتوا بسازید و منتشر کنید.

پزشکی سنتی هم از موضوعات بسیار پرطرفدار در این زمینه هستند؛ ولی حتماً قبل از اینکه محتوایی دربارهٔ آن تولید کنید، از بی‌ضرر بودن و صحت آن مطمئن شوید.

در تصویر زیر، چند نمونه از کانال‌های مرتبط با پزشکی و سلامت در روبیکا را مشاهده می‌کنید:

medical channel

در این کانال‌ها، تبلیغات بهترین روش کسب درآمد است؛ برای مثال در تصویر زیر کانال روانشناسی، رویداد مدیریت استرس را تبلیغ می‌کند. البته می‌توانید تبلیغ دیگر کانال‌ها را هم در کانال خود انجام دهید و درآمد کسب کنید:

tablighat

۶. کانال ورزشی

طرفداران دنیای ورزش را در همه‌جای اینترنت می‌توانید با تولید محتوای مورد علاقه‌شان، دور خود جذب کنید. ایده برای کانال ورزشی زیاد است؛ مثلاً

  • اخبار ورزشی، داخلی و خارجی
  • اخبار ورزش‌های محبوب مثل فوتبال
  • هواداری باشگاه یا ورزشکار
  • تحلیل و پیش‌بینی نتایج بازی‌ها
  • انتشار تکه‌های جذاب مسابقات فوتبال
  • معرفی ورزش‌های خاص و پرطرفدار در نقاط مختلف جهان
  • تاریخ ورزش‌های مختلف مثل فوتبال
  • انتشار مصاحبه‌های ورزشی
  • اشتراک‌گذاری مستندهای ورزشی

اگر خودتان مربی ورزشی هستید، می‌توانید با تولید محتوای مرتبط، مشتری جذب کنید؛ مثلاً آموزش آنلاین بعضی حرکات بدنسازی یا اصلاحی.

پس از این ایدهٔ کانال روبیکا هم می‌توانید با روش‌های مختلف درآمد کسب کنید؛ هم تبلیغات، هم تولید محتوا و هم فروش!

در تصویر زیر چند کانال ورزشی روبیکا را می‌بینید:

sport channel

۷. مد و فشن

اگر به دنیای مد و لباس علاقه‌مندید، می‌توانید درباره‌ٔ آن محتوا تولید کنید. اگر سبک لباس پوشیدن خودتان جذاب است، می‌توانید لباس‌های مختلف را ست کنید و عکس آن را منتشر کنید. همین طور دربارهٔ روش ست‌کردن لباس‌های مختلف مخاطبان را راهنمایی کنید.

اگر به سبک خاصی از دنیای فشن علاقه‌مندید، به‌طور اختصاصی آن را آموزش دهید و تصاویری برای الهام‌گرفتن مخاطبان به اشتراک بگذارید.

مدل لباس‌ها و رنگ‌های ترند هر فصل، اخبار فشن‌شوها و مدل‌های معروف، معرفی سبک‌های مختلف مد و… از دیگر موضوعاتی هستند که می‌توانید درباره‌شان محتوا بسازید.

اگر وارد این زمینه شوید، جدا از تبلیغات در روبیکا یا تبادل با دیگر کانال‌ها، می‌توانید به‌طور اختصاصی، مزون‌ها و پیج‌های فروش پوشاک را معرفی کنید؛ مثلاً بگویید برای داشتن این استایل مخاطبان می‌توانند، از پیج‌هایی که معرفی می‌کنید، خرید کنند.

لازمهٔ رسیدن به این مرحله، تولید محتوای حرفه‌ای و جذب مخاطبان هدف باکیفیت است. چند نمونه از پیج‌های مرتبط با مد و استایل روبیکا در تصویر زیر قابل مشاهده است. همان طور که می‌بینید، این بخش از روبیکا، هنوز جای کار بسیار زیادی دارد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸. بازی و سرگرمی

جهان بازی و سرگرمی خیلی بزرگ است. به هر گوشه‌ای که از آن علاقه داشته باشید، می‌توانید هم‌سلیقه‌های خود را پیدا کنید.

برای نمونه، اگر عاشق بازی‌های رومیزی هستید، کانالی با موضوع معرفی و آموزش این بازی‌ها بسازید. می‌توانید در کنار آن، بازی رومیزی هم بفروشید. این کار را برای بازی‌های ویدیویی هم می‌توانید انجام دهید.

تاریخچهٔ بازی‌های ویدیویی، داستان آن‌ها، اخبار بازی‌ها، فیلم بازی خودتان یا دیگران و… همگی می‌توانند موضوع محتوای شما باشند.

کلیپ‌های خنده‌دار، طبیعت و سفر، حواشی دنیای هنر، ویدیوهای قدیمی، داستان‌های جنایی، تاریخ و کلی موضوع سرگرم‌کنندهٔ دیگر می‌تواند دست‌مایهٔ شما برای شروع کانال روبیکا باشد.

حالا اگر دستی بر آتش دارید و می‌توانید خودتان دربارهٔ این موضوع‌ها ویدئو بسازید، کانال خیلی جذابی خواهید داشت.

کانال‌هایی که در تصویر زیر می‌بینید، نمونه‌هایی از کانال‌های بازی و سرگرمی روبیکاست:

game

۹. کانال‌های کودک و نوجوان

یکی از مخاطبان عمدهٔ روبیکا کودکان و نوجوانان هستند. اگر به محتواهای این گروه سنی علاقه‌مندید، می‌توانید کانال‌های پرمخاطبی داشته باشید؛ مثلاً کانال قصه، شعر، بازی، معرفی کتاب و بازی کودک و نوجوان و کارتون و انیمشن چند ایده برای شما هستند.

این محتواها هم مثل پزشکی حساسیت بالایی دارند؛ نباید هر چیزی را تبلیغ کنید، محتوا باید متناسب با گروه سنی مخاطب باشد، بدآموزی نداشته باشد و هزار نکتهٔ باریک‌تر از موی دیگر.

اگر شغل شما به این گروه‌های سنی گره خورده است، مثلاً مربی پیش‌دبستانی هستید، تولید محتوا به جذب مشتری برای شما کمک خواهد کرد.

در تصویر زیر، چند نمونه کانال مرتبط با کودک و نوجوان در روبیکا را می‌بینید:

تا اینجا حتماً پاسخ خود را برای پرسش «در روبیکا چه کانالی بزنیم» گرفته‌اید. در ادامه چند ایده برای انتخاب نام به شما می‌دهیم.

چگونه نام کانال روبیکا را انتخاب کنیم؟

نام کانال روبیکا بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید، اهمیت دارد. دلیل آن را می‌گوییم.

اول اینکه کاربران با جست‌وجو در بخش پیام‌رسان می‌توانند کانال‌های مختلف را بر اساس نام آن‌ها پیدا کنند. دوم اینکه نام کانال می‌تواند نقش مهمی در قانع‌کردن مخاطب برای عضویت در کانال شما دارد. هرچه نام مناسب‌تری انتخاب کنید، مخاطبان مردد بیشتری را جذب می‌کنید.

خب حالا اگر می‌پرسید چگونه نام را انتخاب کنید، ایده‌های زیر را بخوانید.

۱. نام کانال روبیکا حتماً ساده و کوتاه باشد

نام‌های ساده و کوتاه راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند. به‌علاوه نام کانال در صفحهٔ پیام‌رسان کاربر به‌صورت کامل نمایش داده می‌شود.

کانال‌هایی که نام‌های ساده و کلی مثل خنده‌بازار، پندانه، دورهمی، فیلم روز، طبیعت ایران و روان سالم دارند، قابلیت این را دارند که به کانال‌های مرجع تبدیل شوند؛ مخصوصاً اگر زودتر از سایر کانال‌ها کار خود را شروع کرده باشند.

۲. نام‌های منحصربه‌فرد هم انتخاب خوبی هستند

سادگی مخالف منحصربه‌فردی نام نیست. شما می‌توانید برای اینکه در بین رقبا به چشم بیایید، نامی منحصربه‌فرد انتخاب کنید؛ ولی باید صابون این را به تن بمالید که به‌راحتی در نتایج جست‌وجو پیدا نمی‌شوید یا کاربر با یک نگاه متوجه موضوع کانال شما نمی‌شود.

البته یک راه‌حل دارد و آن این است که نام منحصربه‌فرد را با توضیحی کوتاه همراه کنید؛ مثلاً چیدانه، ایده چیدمان خانه یا کژال، معرفی استایل‌های ترند.

ایبوک‌های رایگان آموزشی
ایبوک‌های رایگان آموزشی

با ایبوک‌های یکتانت، از تولید محتوای حرفه‌ای تا تبلیغات در گوگل را رایگان یاد بگیرید!

دانلود رایگان arrow-left

۳. به ارتباط نام و موضوع کانال حواستان باشد

نام مرتبط هم در جذب مخاطب به شما کمک می‌کند، هم پیداشدن در نتایج جست‌وجو. اگر کانال شما اخبار هواشناسی را گزارش می‌کند، نه کلمهٔ اخبار، نه هواشناسی برای شما کافی نیستند؛ بلکه اخبار هواشناسی بهترین انتخاب است.

اگر کانال فروش محصولی دارید، به محصولتان در نام کانال اشاره کنید؛ مثلاً کیف‌وکفش یگانه یا کلاه مردانه و زنانه پرستو. پیشنهاد ما این است که اگر برای کسب‌وکارتان کانال راه‌اندازی می‌کنید، حتماً نام برند خود را به نام کانال اضافه کنید؛ مانند مثال‌های قبل.

۴. نام کانال برای مخاطبان آشنا و مرتبط باشد

مخاطبان در چه صورتی با جست‌وجو به کانال شما می‌رسند؟ در صورتی که نام کانال شما شامل عبارت‌های جست‌وجوی آن‌ها باشد؛ پس باید در نام کانال حتماً از عبارت‌های پرجست‌وجو استفاده کنید.

یک راه برای پیداکردن مرتبط‌ترین نام‌ها این است که ببینید کانال‌های پرمخاطب چه نامی دارند. می‌توانید کانال‌های مشابه را در روبیکا و دیگر شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید و ببینید آن‌ها چه نامی دارند.

همچنین جست‌وجوی کاربران در گوگل برای موضوعات مرتبط با زمینهٔ کاری شما در کانال کمک‌کننده خواهد بود.

در بخش بعدی، می‌خواهیم بگوییم پس از اینکه دانستیم در روبیکا چه کانالی بزنیم، چگونه آن را محبوب و پرطرفدار کنیم.

ویژگی‌های یک کانال جذاب و محبوب در روبیکا

راه‌اندازی کانال در روبیکا خیلی ساده است. همین که اپلیکیشن را نصب کنید، در بخش پیام‌رسان می‌توانید کانال جدیدی بسازید.

اگر با قصد فروش وارد روبیکا می‌شوید، غیر از کانال، ساخت پیج فروشگاهی هم برای شما مفید است؛ ولی در ادامه می‌خواهیم دربارهٔ موفقیت در کانال روبیکا با شما حرف بزنیم.

قبل از هر چیز برای موفقیت در روبیکا،ُ بروید و موفق‌ها را پیدا کنید.می‌توانید در بخش کانال‌های پرمخاطب روبیکا، کانال‌های موفق و محبوب را ببینید و از آن‌ها الهام بگیرید. کانال‌های پرمخاطب دیگر پیام‌رسان‌ها مثل تلگرام هم به شما ایده‌های خوبی می‌دهد.

برای اینکه شما هم یکی از موفق‌ها باشید، یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، جذب عضو جدید است. هر هدفی که از فعالیت در کانال داشته باشید، مخاطبان شما هستند که آن را امکان‌پذیر می‌کنند.

راه‌های مختلفی برایافزایش ممبر در روبیکا وجود دارد؛ مثل انتشار پست‌هایی با قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، چالش و مسابقه و تبلیغات.

تولید محتوا اسم رمز موفقیت شماست. مخاطبان به‌خاطر آن وارد کانال شما شده‌اند و به‌دلیل کیفیت آن ممکن است از کانالتان بروند. پس همیشه محتوایی به‌دردبخور و جذاب و متناسب با نیاز و علاقهٔ مخاطب بسازید.

به طراحی محتوای بصری هم اهمیت دهید؛ مثل عکس پروفایل، تصاویر پست‌ها و بنرها. مثلاً بنرهای تبلیغاتی هرچه جذاب‌تر، شفاف‌تر و گویاتر باشند، مخاطبان بیشتری با خود می‌آورند.

استمرار در تولید محتوا هم به‌اندازهٔ کیفیت آن اهمیت دارد. اگر یک روز باشید و یک روز نه، مخاطب خیلی زود شما را از یاد می‌برد.

تعامل شما با مخاطب مثل پاسخ به سؤالات و عمل به بازخوردها عامل دیگر موفق شدن کانال شماست. مخاطبی که احساس دیده‌شدن کند، ارتباط بهتری با کانال شما پیدا می‌کند و وفادار می‌شود.

ایده جذاب و پرمخاطب؛ شرط موفقیت کانال روبیکا

برای اینکه کانال شما در روبیکا بین رقبای زیاد به چشم بیاید و موفق شود، دنبال ایده‌ای خوب باشید؛ البته لازم نیست کسی قبل از شما سراغ آن ایده نرفته باشد؛ بلکه لازم است شما بهتر از دیگران آن ایده را پرورش دهید و اجرا کنید.

در این مقاله گفتیم که در روبیکا چه کانالی بزنیم و ایده‌هایی برای موضوع و نام کانال و رمز و رازرمزوراز موفقیت کانال در روبیکا به شما دادیم. اگر می‌توانید ایده‌ای اضافه کنید یا نکته و پیشنهادی برای ما دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برایمان بنویسید 🙂

 

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی