تبلیغات روبیکا در یکتانت؛ فرصت تازه برای دیده شدن!

چگونه به‌صورت گسترده در روبیکا تبلیغ کنیم؟

رشد کسب‌وکار اینترنتی | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ مهر ۱۴۰۳

rubika-extensively

اگر مخاطبان هدفتان در شبکه‌های اجتماعی ایرانی حضور و فعالیت دارند، روبیکا یکی از بهترین جاهایی است که برای آن‌ها به‌صورت گسترده تبلیغ و جذبشان کنید.

همین طور اگر صاحب پیج یا کانالی در روبیکا هستید که می‌خواهید دنبال‌کننده‌های آن را افزایش دهید، تبلیغات گسترده در روبیکا کار را برای شما در می‌آورد.

اگر می‌پرسید چطور این کار را انجام دهید، پاسخ خود را در این مقاله پیدا می‌کنید. با ما همراه باشید تا همه‌چیز را درباره تبلیغات گسترده در روبیکا به شما بگوییم.

چرا روبیکا را برای تبلیغات گسترده انتخاب کنیم؟

روبیکا یک شبکه اجتماعی بومی است که با دارابودن بخش‌های مختلف، خود را یک سوپراپلیکیشن معرفی می‌کند.

روبیکا شامل بخش‌های پیام‌رسان، روبینو، ویترین، صفحهٔ اصلی، معرفی فیلم و بازی است که هر کدام نوع تبلیغ اختصاصی خود را دارند. به‌علاوه امکان تبلیغ دادن به اینفلوئنسرهای این شبکهٔ اجتماعی هم وجود دارد. با استفاده از این بسترها، تبلیغات در روبیکا به‌صورت گسترده امکان‌پذیر است.

rubika ads

مزیت دیگر روبیکا این است که کاربران ایرانی بدون دردسر به آن دسترسی دارند و این باعث می‌شود مخاطبانی را که در پلتفرم‌های غیرایرانی حضور ندارند، در آن پیدا کنیم.

از طرف دیگر، طبق گزارش‌ها، روبیکا ۴۴ میلیون کاربر ایرانی دارد؛ یعنی خیالتان راحت باشد که مخاطب تبلیغات گسترده در روبیکا فراهم است. (tejaratnews)

این‌ها به کنار، تبلیغات روبیکا نسبت به دیگر پلتفرم‌ها مثل اینستاگرام هزینه کمتری دارد. اگر این تبلیغات را به‌صورت مؤثر و هدفمند هم انجام دهید، با هزینه‌ای باز هم کمتر، اهداف تبلیغاتی خود را تیک می‌زنید.

در بخش بعد درباره انواع روش‌های تبلیغ در روبیکا که بالاتر اشاره کردیم، بیشتر صحبت می‌کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

روبیکا چه روش‌هایی برای تبلیغات دارد؟

همان طور که گفتیم روبیکا بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام تبلیغ خود را دارند. در این بخش تمام انواع تبلیغات در روبیکا را معرفی می‌کنیم.

شما می‌توانید هریک از این روش‌ها را به‌صورت گسترده انجام دهید یا ترکیبی از آن‌ها را اجرا کنید.

۱. تبلیغات پین‌شده در پیام‌رسان

اگر به‌دنبال افزایش ممبر در روبیکا، افزایش فروش یا جذب لید از طریق روبیکا هستید، این نوع تبلیغ به‌درد شما می‌خورد.

در این روش، تبلیغ شما در بالای صفحهٔ گفت‌وگوهای کاربر پین می‌شود. با کلیک روی آن کاربر می‌تواند عضو کانال یا وارد لندینگ پیج شما شود. نمونهٔ آن را در تصویر زیر می‌بینید:

rubika pin message

همین‌طور می‌توانید در دیگر کانال‌های روبیکا برای جذب عضو جدید تبلیغ کنید:

new member

 

۲. تبلیغات روبینو

بخش روبینوی روبیکا مشابه اینستاگرام ساخته شده و «ویترین» اکسپلور آن است. در روبینو می‌توانید تبلیغات خود را هم در فید کاربران و هم در ویترین نمایش دهید.

۳. تبلیغ در صفحه اصلی روبیکا (خانه)

قسمت خانه روبیکا جایی است که اخبار، بنرهای مختلف، معرفی فیلم و سریال‌ها، کانال‌های پرمخاطب و دیگر بخش‌های روبیکا در آن دیده می‌شود. در این بخش می‌توانید رویداد خود در بین بنرها تبلیغ کنید یا در بخش معرفی فیلم و سریال و کانال‌های پرمخاطب تبلیغ کنید.

۴. تبلیغ در بخش بازی روبیکا

در بخش بازی هم به‌صورت پاپ‌آپ و هم بنر در میان بنرهای بازی‌ها یا اول و میانهٔ بازی‌ها تبلیغات خود را نمایش دهید.

۵. تبلیغ در ابتدا یا میانه فیلم‌وسریال‌های روبیکا

نوع بعدی تبلیغات روبیکا تبلیغات پری‌رول و میدرول در فیلم‌وسریال‌هایی است که در روبیکا نمایش داده می‌شوند.

۶. تبلیغات اینفلوئنسری

روبیکا هم مثل سایر شبکه‌های اجتماعی پیج‌های پرمخاطبی دارد که می‌توانید با آن‌ها به‌صورت تعرفه‌ای کار کنید و تبلیغ خود را نمایش دهید.

پیشنهاد: برای آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات روبیکا، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش تبلیغات در روبیکا، صفر تا صد» را مطالعه کنید.

حالا که با انواع تبلیغات روبیکا آشنا شدید، نوبت آن است که مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغات گسترده در روبیکا را بدانید. موضوع ادامهٔ مقاله همین است.

چگونه کمپین تبلیغاتی گسترده در روبیکا راه‌اندازی کنیم؟

اگر می‌خواهید در روبیکا تبلیغات گسترده داشته باشید، مراحلی وجود دارد که باید طی کنید، از انتخاب هدف تبلیغات گرفته تا مدیریت و بهینه‌سازی تبلیغ. در این قسمت می‌خواهیم تمام این مراحل را شرح دهیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۱. هدف شما از تبلیغ چیست؟

اولین چیزی که قبل از شروع تبلیغات باید مشخص کنید، هدف شماست؛ چون بقیهٔ مراحل را بر اساس آن جلو می‌برید.

هدف شما می‌تواند افزایش ممبر کانال یا دنبال‌کنندهٔ پیج روبینو، افزایش فروش در روبیکا، جذب لید یا حتی افزایش آگاهی از برند باشد.

هر هدفی که دارید آن را شفاف و باجزئیات بیان کنید؛ مثلاً می‌خواهید با تبلیغات گسترده در روبیکا، ممبرهای کانال خود را در ۵ روز، هزار نفر افزایش دهید.

البته حواستان باشد که هدف غیرواقعی و دورازدسترس انتخاب نکنید؛ مثلاً انتظار فروش میلیاردی از پلتفرمی با مخاطبان محدود نداشته باشید. به‌علاوه، هرچه هدف شما بزرگ‌تر باشد، احتمالاً میزان بودجهٔ مورد نیاز هم افزایش پیدا می‌کند.

۲. مخاطبان هدف تبلیغ که هستند؟

شناسایی مخاطبان هدف از ۲ جهت به شما کمک می‌کند:

  • می‌فهمید آن‌ها را کجا و چگونه و چه زمانی می‌توانید پیدا کنید
  • می‌توانید تبلیغی بسازید که برای آن‌ها جذب‌کننده است

سعی کنید مخاطب هدف خود را با ویژگی‌های ریز او بشناسید؛ مثل سن‌وسال، علایق و محل زندگی. ممکن است مخاطبان متعددی باشید. برای هر یک پروفایلی با ویژگی‌های لازم بسازید.

برای مثال، اگر مخاطبان هدف شما نوجوانان هستند، می‌توانید در بخش بازی‌های روبیکا یا فیلم‌وسریال‌هایی با مخاطبان نوجوان در بخش فیلم روبیکا تبلیغ خود را نمایش دهید. به‌علاوه، محتوایی برای تبلیغ بسازید که مخاطب نوجوان را جذب کند.

هرچه ویژگی‌های بیشتری از مخاطب هدف بدانید راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر برای او تبلیغ و او را جذب می‌کنید؛ چون امکان تبلیغات هدفمند را داریدکه پایین‌تر دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم.

۳. نوع تبلیغات گسترده در روبیکا چه باشد؟

حالا که هم هدف را می‌دانید و هم مخاطب را، می‌توانید از بین انواع تبلیغات روبیکا که بالاتر توضیح دادیم، یکی یا بیشتر را انتخاب کنید.

برای نمونه، با هدف افزایش درآمد تولید محتوا در روبیکا، می‌توانید پیج روبینوی خود را هم در فید و ویترین، هم در پیام‌رسان تبلیغ کنید حالا اگر مخاطب محتوای شما خانم‌های خانه‌دار هستند، می‌توانید در پیج‌هایی با موضوع آشپزی، آرایش، ترفندهای خانه‌داری و دکوراسیون آن‌ها را پیدا کنید.  سایر روش‌های کسب درآمد از روبیکا را در مقالهٔ «۶ روش کسب درآمد از روبیکا» توضیح داده‌ایم.

۴. بودجه شما چقدر است؟

روبیکا ۲ نوع تبلیغ بازدیدی و تعرفه‌ای دارد. در نوع بازدیدی، شما میزان بازدید را انتخاب می‌کنید و برای هر ۱۰۰۰ بازدید، هزینهٔ مشخصی را می‌پردازید. در تبلیغات تعرفه‌ای هزینه‌ای مشخص برای تبلیغ در هر کانال یا پیج به شما اعلام می‌شود.

معمولاً تبلیغات تعرفه‌ای مثل تبلیغات اینفلوئنسری گران‌تر از تبلیغات بازدیدی تمام می‌شود؛ البته به حجم تبلیغات شما هم بستگی دارد.

برای اینکه نوع تبلیغ را مشخص کنید، باید ببینید چقدر بودجه دارید و چگونه می‌توانید آن را توزیع کنید. ممکن است نیاز باشد چند روش از تبلیغات روبیکا را انتخاب و طی چند روز تبلیغات را اجرا کنید. باید بدانید برای هر روش و در هر روز چقدر بودجه خرج شود.

۵. زمان اجرای کمپین تبلیغاتی کی باشد؟

زمان اول به کمپین شما بستگی دارد؛ مثلاً اگر جشنواره‌ای دارید، روزهای جشنواره قاعدتاً روزهای تبلیغات شماست. دوم مخاطب هدفتان زمان را مشخص می‌کند؛ مثلاً می‌توانید ساعت تبلیغات را بر اساس زمان فعالیت مخاطب هدف خود انتخاب کنید.

۶. کمپین را تولید و اجرا کنید

وقتی همه‌چیز آماده شد، نوبت تهیهٔ محتوای تبلیغ و اجرای آن می‌رسد. برای اجرای تبلیغات در روبیکا می‌توانید از تبلیغات روبیکای یکتانت استفاده کنید.

در یکتانت می‌توانید برای افزایش اعضای کانال خود در روبیکا، چه هدف کسب درآمد از تولید محتوا باشد، چه آگاهی از برند و چه افروش، کانال خود را در بالای بخش پیام‌رسان پین کنید.

yektanet rubika

جریان (زیرمجموعهٔ یکتانت) هم سایر روش‌های تبلیغات در روبیکا، مثل تبلیغ در روبینو، تبلیغ در بخش خانه و بازی را به شما ارائه می‌دهد.

از هر ۲ طریق، می‌توانید گزارش کمپین خود را به‌صورت دقیق مشاهده و آن را بهینه‌سازی کنید. همچنین از پشتیبانی لحظه‌ای بهره‌مند شوید.

۷. بهینه‌سازی فراموش نشود

زمانی که اجرای کمپین تبلیغاتی شروع شد، بخش مهم کار شما هم آغاز می‌شود. باید هر لحظه نتایج را رصد و کمپین آن را بر اساس آن بهینه کنید.

مثلاً اگر از یکی از روش‌های تبلیغاتی نتیجه لازم را نمی‌گرفتید، آن را از سبد تبلیغاتی خود حذف کنید و بودجه‌اش را به روش‌های پربازده اختصاص دهید یا اگر تبلیغ شما به‌خاطر نمایش در ساعت اشتباه به مخاطبان هدف خود دست پیدا نمی‌کند، ساعت آن را تغییر دهید.

این بود تمام مراحل اجرای کمپین تبلیغات گسترده در روبیکا؛ ولی چطور مطمئن شویم تبلیغات ما موفق خواهد بود؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

چند نکته کلیدی برای موفقیت در تبلیغات گسترده روبیکا

از آنجایی که تبلیغات گسترده انجام می‌دهید، هزینه قابل توجهی باید برای آن بپردازید؛ پس بهتر است مطمئن شوید که تبلیغات شما موفق می‌شود.

اولین کاری که باید برای موفقیت انجام دهید این است که برگردید و مراحل قبل را دوباره بادقت بخوانید. اجرای دقیق این مراحل کمک می‌کند کمپین موفقی را از اساس ایجاد کنید؛ ولی چه عامل‌های دیگری هم در موفقیت کمپین تبلیغات گستردهٔ شما دخیل هستند؟

نکته بعدی محتوایی است که برای تبلیغ تهیه می‌کنید. این محتوا، هم متن و هم تصویر آن باید برای مخاطب هدف جذاب باشد و ارزش پیشنهادی‌تان را منتقل کند.

می‌توانید از رنگ‌های جذاب استفاده کنید، تصاویر قبل و بعد قرار دهید، محصول را هنگام استفاده نشان دهید، از عدد استفاده کنید، تصاویر مشتریان را نشان دهید و…

محتوا با توجه به روش تبلیغ هم تغییر می‌کند؛ مثلاً در تبلیغات پین‌شده متن عنوان تبلیغ مهم‌تر است و در تبلیغات روبینو تصویر.

ایبوک‌های رایگان آموزشی
ایبوک‌های رایگان آموزشی

با ایبوک‌های یکتانت، از تولید محتوای حرفه‌ای تا تبلیغات در گوگل را رایگان یاد بگیرید!

دانلود رایگان arrow-left

پیشنهادی که در تبلیغ خود می‌دهید در میزان موفقیت آن نقش مهمی بازی می‌کند.

اگر هدف افزایش فروش است، تخفیف به قانع‌سازی مخاطب کمک می‌کند. همین طور ایجاد حس فوریت، در صورتی که مخاطب درست را نشانه گرفته باشید، بازدیدکننده‌های تبلیغ را به مشتری تبدیل خواهد کرد.

برای دعوت ممبر به کانال هم می‌توانید برای مخاطبان هدیه‌ای در نظر بگیرید؛ مثلاً امکان دانلود ایبوک آموزشی یا مشاورهٔ رایگان.

پس از اجرای تبلیغ تعامل شما با مخاطبان مثل سرعت و کیفیت پاسخگویی پشتیبانی یا اطلاع‌رسانی در استوری، دربارهٔ موجودی‌ها کمک می‌کند مخاطبی را که جذب کرده‌اید، نگه دارید.

یادتان باشد به قول‌هایی که برای جذب مخاطب داده‌اید، عمل کنید؛ مثلاً اگر مخاطب را به‌بهانهٔ معرفی و نقد و دانلود فیلم‌وسریال‌های روز به کانال خود کشانده‌اید، پس از جذب مخاطب او را رها نکنید و واقعاً محتوایی را که به دنبال آن است، به اشتراک بگذارید.

داخل پرانتز: چطور تبلیغات اینفلوئنسری موفقی در روبیکا داشته باشیم؟

تبلیغات اینفلوئنسری می‌تواند نقطه‌قوت تبلیغات گسترده در روبیکا برای شما باشد؛ به‌شرطی که اینفلوئنسر درستی را انتخاب کرده باشید.

هم اینکه مخاطبان اینفلوئنسر و مخاطبان کمپین شما همپوشانی داشته باشند، هم اینکه اینفلوئنسر با ارزش‌ها و اهداف شما همسو باشد.

برای مثال فکر کنید که دوست دارید مخاطب شما را با فلان اینفلوئنسر مشخص به‌خاطر آورد یا نه یا اینکه سبک و سطح محتوای تولیدشده توسط اینفلوئنسر به هویت و سبک برند شما می‌خورد یا نه.

در بستن قرارداد با اینفلوئنسر هم دقت کنید و حتماً خواسته‌های خود را در آن بیاورید. یادتان باشد یکی از شرط‌های موفقیت تبلیغ شما، صداقت اینفلوئنسر دربارهٔ آمار پیج و نتایج تبلیغات قبلی است.

حالا اگر حواستان را جمع نکنید، ممکن است اینفلوئنسر اشتباهی را انتخاب کنید که از چند جهت به برند شما لطمه بزند؛ مثلاً ارزش‌های ناهمسو با برند شما داشته باشد. چطور؟

فرض کنید محصول شما ظروف یک‌بارمصرف گیاهی است که به طبیعت لطمه نمی‌زند. اینفلوئنسری که در محتوای خود به طبیعت آسیب بزند یا اسراف کند، گزینهٔ مناسبی برای تبلیغ شما نیست و اعتماد مخاطب را از بین می‌برد؛ به‌علاوهٔ آنکه اصلاً نمی‌تواند مخاطب هدفتان را جذب کند.

همین طور ممکن است اینفلوئنسر محتوایی را تولید کند که با کیفیت و سبک مورد نظر شما فاصله داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، از قبل پیج و محتواهای او را به‌خوبی بررسی کنید و انتظارات خود را دربارهٔ محتوای تبلیغ خیلی شفاف منتقل کنید.

شما می‌توانید تبلیغات خود را از این هم موفق‌تر کنید، با هدفمندکردن آن. در ادامه دربارهٔ این موضوع صحبت می‌کنیم.

با تبلیغات هدفمند بازدهی تبلیغات گسترده در روبیکا را زیاد کنید

پلتفرم روبیکا امکاناتی را برای هدفمندی تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهد؛ برای مثال وقتی کمپین تبلیغات روبیکای یکتانت خود را ثبت می‌کنید، می‌توانید استان محل زندگی مخاطبان را انتخاب کنید.

حالا اگر شما مرحلهٔ شناخت مخاطب هدف را به‌خوبی انجام داده باشید، می‌توانید خودتان هم چند گام به‌سمت هدفمندی تبلیغات بردارید.

مثلاً اگر امکان انتخاب پیج‌ها و کانال‌های نمایش‌دهندهٔ تبلیغات وجود دارد، از صاحبان آن‌ها اطلاعاتی دربارهٔ دموگرافی مخاطبان آن بگیرید؛ چند درصد زن و چند درصد مرد هستند، چه سن‌وسالی دارند، کجا زندگی می‌کنند و…

همین طور ببینید این مخاطبان به چه محتوایی واکنش بهتری نشان داده‌اند، چه محتوایی را دوست نداشته‌اند، در چه ساعت‌هایی بیشتر فعالیت می‌کنند، چه ارزش‌ها و علایقی دارند و چطور می‌توانید به قلب و ذهن آن‌ها راه پیدا کنید.

وقتی تبلیغ کاملاً برای مخاطب هدف تهیه شده باشد و دقیقاً او را هدف بگیرد، تبلیغ شما هم مؤثرتر می‌شود و هم بهینه‌تر؛ چون لازم نیست مناسب همهٔ سلیقه‌ها بسازید و با هزینه‌های گزاف تبلیغی به مخاطبان بسیار بیشتر از مخاطبان هدف خود نشان دهید.

نوبتی هم که باشد، نوبت چالش‌های تبلیغ در روبیکاست که در بخش بعد سراغ آن می‌رویم.

چالش‌های تبلیغات گسترده در روبیکا

روبیکا هم محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود تبلیغات در آن با چالش‌هایی مواجه شود. برای نمونه، فعلاً روبیکا اطلاعات دقیقی از کاربران خود در اختیار صاحبان پیج‌ها و تبلیغ‌دهندگان قرار نمی‌دهد؛ به‌جز مکان که بالاتر گفتیم می‌توانید در هنگام ثبت تبلیغ خود آن را انتخاب کنید.

این محدودیت تبلیغات هدفمند در روبیکا را سخت و شما را مجبور می‌کند به اطلاعاتی که از صاحبان پیج و کانال‌ها می‌گیرید، وابسته شوید.

از طرفی مخاطبان فعال روبیکا به‌قدری نیستند که کمپینی سراسری در آن برگزار کنید. روبیکا می‌تواند یکی از پلتفرم‌های تبلیغاتی شما برای دسترسی به بخشی از مخاطبان هدف باشد.

چالش دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، این است که کاربران شناخت کافی از شما ندارند و آماده نیستند عمل مورد نظرتان مثل خرید را انجام دهند.

برای حل این مشکل باید اول کمپین‌هایی برای افزایش آگاهی از برند و آشناسازی کاربران این پلتفرم با برند خود انجام دهید و بعد سراغ جذب مشتری بروید.

مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، رقابت است؛ البته این مسئله به زمینه فعالیت شما هم بستگی دارد. اگر در زمینه فعالیت شما رقیبان زیادی در روبیکا فعال باشند، جذب مخاطبان سخت خواهند شد.

برای حل این مشکل، باید تمایز خود با رقبا را در تبلیغات خود پررنگ کنید و پیشنهادهای ویژه‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشید تا مخاطب شما را انتخاب کنید.

آینده تبلیغات در روبیکا چگونه می‌شود؟

روبیکا هم مثل پلتفرم‌های دیگر در حال توسعه است. در آینده با جذب مخاطب بیشتر و افزایش درآمدزایی این پلتفرم، حتماً شاهد پیشرفت آن خواهیم بود؛ به‌خصوص که در عصر هوش مصنوعی قرار داریم و شبکه‌های اجتماعی مختلف، همگی از آن به‌سود خود بهره می‌برند.

روبیکا هم در آینده با افزایش امکانات شخصی‌سازی و هدفمندسازی تبلیغات با کمک هوش مصنوعی می‌تواند بستر جذاب‌تری برای تبلیغات باشد و تبلیغ‌دهنده‌های بیشتری را به‌سوی خود بکشاند.

با افزایش کاربران فعال آن هم شما می‌توانید تبلیغات گسترده‌تری در آن داشته باشید و گروه‌های متفاوت مخاطبان را در این پلتفرم بومی پیدا کنید.

با تبلیغات گسترده روبیکا، اهداف تبلیغاتی خود را تیک بزنید

خوبی تبلیغات گسترده این است که مخاطبان زیادی دارد. حالا با اجرای دقیق و هدفمند تبلیغات برای آن‌ها، می‌توانید به هر هدفی که از تبلیغ در روبیکا دارید، برسید.

در این مقاله همه‌چیز را دربارهٔ تبلیغات گسترده در روبیکا به شما گفتیم. حالا نوبت شماست که نظرتان را دربارهٔ این مقاله برای ما بنویسید 🙂

2.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی