تبلیغات در پین گفت‌وگو روبیکا فقط با چند کلیک

نقش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات (+ نمونه موردی)

سایر مقالات | مینا طالبی | تاریخ بروزرسانی : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

نقش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات (+ نمونه موردی)

در این مقاله، قرار است ببینیم چرا باید به فکر استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات باشیم. نکته این است وقتی هم مصرف‌کننده و هم دیگر کسب‌وکارها از تکنولوژی استقبال می‌کنند، چرا ما از آن‌ها برای افزایش بازدهی تبلیغات بهره نبریم؟

با هر تغییر و آمدن تکنولوژی جدید، قوانین بازی به‌مرور عوض شده است؛ از طرفی هم تغییر رفتار مخاطبان در تبلیغات همیشه در نظر گرفته می‌شود. به‌خصوص اگر پای تبلیغات برای نسل Z وسط باشد.

حالا بیایید با هم ببینیم چطور می‌توان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در استراتژی بازاریابی و تبلیغات گنجاند؛ آن هم با بررسی بیش از ۱۰ نمونهٔ مختلف!

 

منظور از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

هر دوی آنها، واقعیت را تغییر می‌دهند، ولی به شکلی متفاوت! با واقعیت مجازی (Virtual Reality) مخاطب با کمک ابزارهایی، وارد دنیای مجازی و ساختگی شما می‌شود؛ دنیایی که می‌تواند واقع‌گرا یا فانتزی باشد. برای این کار، از ابزارهایی مانند هدست، اسپیکر یا عینک‌های مخصوص استفاده می‌شود.

برای مثال‌، برند خودروسازی آئودی در یک کمپین تبلیغاتی با استفاده از واقعیت مجازی، به کاربران خود اجازه می‌داد خودرو را بررسی و حتی برای رانندگی تست کنند. ویدئوی آن را ببینید (نتایج کمپین را جلوتر بررسی می‌کنیم):

 

 

در مقابل، واقعیت افزوده (Augmented Reality) عناصری مانند تصویر، ویدئو، صدا یا محرک دیگری به فضای واقعی اطراف مخاطب اضافه می‌کند و واقعیت را به‌روش دیگری، تغییر می‌دهد.

فیلترهای AR اینستاگرام

واقعیت افزوده در واقع همان محیط واقعی اطراف‌مان است که چیزهایی به آن افزوده شده است.

یک مثال هیجان‌انگیز دیگر ببینیم؟ لنز مخصوص مایکروسافت که آن را با شعار «برای کار بدون دست و دقیق» عرضه می‌کند، نمونهٔ جالبی از کاربرد واقعیت افزوده است. دست‌تان بند است و نمی‌توانید سیستم را با خود جابه‌جا کنید؟ با لنزهای مخصوص مایکروسافت، صفحه سیستم همراه شما می‌آید!

HaloLens مایکروسافت

خب، حالا بریم با هم ببینیم چطور از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات بهره ببریم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

چطور از VR و AR در تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم؟

برخی کسب‌وکارها با عبور از تبلیغات سنتی و استفاده از روش‌های مدرن، توانسته‌اند خود را از بقیه متمایز کنند؛ به‌عبارتی تافتهٔ جدابافته شوند. با بررسی روندی که سایر کسب‌وکارها طی کردند، به چند روش برای استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات می‌رسیم:

 

نمایشگاه مجازی

یکی از کارهایی که ایکیا با استفاده از واقعیت مجازی در بازاریابی محصولات خود مثل آئودی انجام داد، نمایشگاه مجازی مبلمان و لوازم خانگی بود. این شرکت برای کمک به انتخاب تزئینات خانه و طراحی داخلی شخصی‌سازی‌شده، به مخاطبان هدف خود یک نمایشگاه مجازی از لوازم خانگی با امکان انتخاب و تغییر مدل و رنگ هر قطعه ارائه می‌دهد.

چرا؟ با این کار، تصمیم‌گیری و انتخاب برای خرید لوازم خانگی را برای مشتری بسیار ساده‌تر می‌کند. در واقع، ایکیا با راه‌اندازی نمایشگاه مجازی توانست تجربه خرید را به سطحی کاملاً جدید ارتقا دهد که به ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مشتریان منجر شد. در ویدئوی زیر ببینید مشتریان آن‌ها چه واقعیت جذابی را تجربه می‌کنند:

 

 

این تجربه تعاملی و واقع‌گرایانه، نه تنها تصمیم‌گیری برای خرید را آسان‌تر می‌کند، بلکه باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر و معناداری بین کسب‌وکار و مشتری می‌شود. مشتریان احساس می‌کنند محصولات دقیقا مطابق با نیازها و فضای زندگی‌شان انتخاب شده‌اند.

واقعیت مجازی در تبلیغات ایکیا

از طرفی، مخاطبان دربارهٔ این مسئله با دیگران صحبت می‌کنند و به این ترتیب، مخاطب (مورداعتمادترین کانال) برای کسب‌وکار تبلیغ می‌کند.

 

اول امتحان کن، بعد بخر!

با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات، می‌توانیم تجربهٔ دیجیتالی امتحان‌کردن محصولی را قبل از خرید برای مشتریان ایجاد کنیم. محصول می‌تواند انواع لوازم خانگی، شیرآلات، لوازم آرایشی، لباس‌، کفش و… باشد.

این روش «اول امتحان کن، بعد بخر» باعث صرفه‌جویی در زمان مشتری می‌شود و کمک می‌کند سریع‌تر تصمیم‌گیری کند. مشتریان می‌توانند ببینند یک لباس یا کفش چگونه در تن دیده می‌شود، بدون نیاز به حضور در فروشگاه فیزیکی.

از طرفی، طبق اصول روانشناسی در فروش یکی از موارد مهم این است که شما باید کاری کنید ترس مشتری از زیان بریزد؛ اغلب آدم‌ها مطمئن نیستند از خرید و انتخاب خود سود می‌کنند و برای اطمینان، به آن‌ها اجازه می‌دهید اول امتحان کند.

فروشگاه Sephora با موفقیت از این رویکرد استفاده کرده است. با استفاده از «تست آرایش سفورا»، مشتریان می‌توانند ظاهر خود را هنگام استفاده از محصولات مختلف آرایشی مشاهده کنند.

برای پیداکردن ظاهر دلخواه، مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌صورت دیجیتالی سایه چشم، رژ لب، مژه مصنوعی و دیگر محصولات آرایشی را امتحان کنند. این ویژگی هم در فروشگاه‌های فیزیکی سفورا به‌کار رفته و هم در اپلیکیشن آن (Visual Artist). یکی از بخش‌های جذاب ماجرا این است که مشتری می‌تواند چند رنگ را با هم در یکجا مقایسه کند و سپس تصمیم بگیرد؛ آن هم در لحظه!

واقعیت افزوده در تبلیغات فروشگاه Sephora

یک نمونهٔ ایرانی؟ اگر شما الان به سایت شیرآلات راسان سر بزنید، می‌توانید اول شیرآلات را در محل مشخصی امتحان کنید، ببینید برای (مثلاً) سینک شما مناسب است و سپس بخرید. در بخش نمونه‌ها، جزئیات بیشتری دربارهٔ آن با هم می‌خوانیم.

 

گیمیفیکیشن بهتر

تمام هدف استفاده از گیمفیکیشن در تبلیغات، درگیرکردن مخاطب است که می‌توان از واقعیت افزوده استفاده کرد تا به این هدف همان اول کار رسید.

مثلاً کوکاکولا بیلبوردهای دیجیتال زیادی را در سطح کشور انگلیس نمایش داد. واقعیت افزوده در تبلیغات آن‌ها نقش نقطهٔ تعامل را ایفا کرد؛ جایی که کاربر با اسکن بیلبورد، می‌توانست یک بطری کوکاکولای زیرو بگیرد.

نمونه واقعیت افزوده در تبلیغات تعاملی از کوکاکولا

داستان به اینجا ختم نمی‌شد! بعد از اسکن می‌توانستند کوکاکولای زیروی خود را به یک کوکاکولای واقعی تبدیل کنند. همچنین با کسب امتیاز، هدایای بیشتری در جشنواره‌های بعدی کوکاکولا بگیرند.

یک نمونهٔ دیگر هم بررسی کنیم مک‌دونالد به‌ عنوان یکی از حامیان اصلی جام جهانی ۲۰۲۲، اپلیکیشنی به‌نام McDonald’s Gol را با استفاده از واقعیت افزوده برای جذب علاقه‌مندان به فوتبال معرفی کرد.

این اپلیکیشن با بهره‌گیری از فناوری AR، جعبه‌های سیب‌زمینی سرخ‌کرده مک‌دونالد را به یک زمین فوتبال مجازی تبدیل می‌کند. کاربران می‌توانند با شوت زدن یک توپ مجازی و برخورد آن به اشیای دنیای واقعی، توپ را به سمت دروازه هدایت کنند. ویدئوی آن را ببینیم؟

 

 

ما در مقالهٔ «روش‌های استفاده از گیمیفیکیشن در تبلیغات (+ نمونه)» دربارهٔ تکنیک‌های مختلف با جزئیات بیشتری صحبت کردیم.

 

بسته‌بندی و چاپ

از بسته‌بندی و چاپ برای استفاده از واقعیت افزوده بهره ببرید؛ به‌شکلی که با اسکن آن، محتوای اضافی باز شود. به عبارتی، با اسکن بسته‌بندی یک محصول با تلفن همراه بتوانید، ویدئو و سایر عناصر تعاملی را به مخاطب نشان دهید.

مثال آن، کمپین تبلیغاتی مک‌دونالد که در بخش قبل به آن اشاره کردیم. مشتری با اسکن بسته‌بندی‌های مک‌دونالد، می‌توانست بازی را آغاز کند.

راه‌های دیگری هم برای به‌کارگیری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات داریم. برای مثال، تبلیغات AR در موقعیت مکانی، رویدادها و کنسرت های مجازی و حتی برای نقل داستان برند می‌توانیم از AR و VR استفاده کنیم.

حالا بیایید ببینیم به چه دلیلی ما پیشنهاد می‌کنیم به فکر استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی باشید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چرا باید از واقعیت افزوده در تبلیغات استفاده کنیم؟

استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات برای کسب‌وکار فوایدی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

افزایش آگاهی از برند و قرارگیری در بالای ذهن مخاطب

همین که تبلیغ در جلب توجه مخاطب موفق باشد، امکان شناخته‌شدن برند هم افزایش می‌یابد. راه جلب توجه؟ خلاقیت، آشنایی‌زدایی، خرق عادت و استفاده از اصل غافلگیری.

واقعیت افزوده می‌تواند یکی از ابزارهای خرق عادت و ایجاد غافل‌گیری باشد! همه به روتین مشخصی عادت داریم و حالا اگر با تبلیغات این ریتم عادت را برای لحظاتی بشکنیم؛ تاثیرگذاری آن از طرفی به‌خاطر رضایت شخصی کاربر (خود او برای تعامل پیش‌قدم می‌شود) بیشتر است، چراکه ما وقفه‌ای در فعالیت او ایجاد نمی‌کنیم.

بهترین مثال برای اینجا، کمپین تبلیغاتی پپسی مکس است که جلوتر به آن می‌پردازیم. یک مثال دیگر بزنیم: Revolut در یک کمپین تبلیغاتی برای معرفی و لانچ کارت جدید خود با روکش پلاتینیوم، از مجسمه‌های نقره‌ای مرموز به‌نام «پورتال‌های پلاتین» در شهرهای بزرگ اروپایی استفاده کرد.

ظهور این المان‌ها در شهر توجه مردم را حسابی جلب کرده بود؛ همه می‌خواستند بدانند این دقیقاً چیست! مردم می‌توانستند با اسکن یک کد QR در پایهٔ المان‌ها و تجربه واقعیت افزوده، داستان پشت مجسمه را متوجه شوند و از طرح جدید آگاه شوند.

علاوه بر قابلیت اسکن و چشیدن طعم تجربهٔ واقعیت افزوده، این شرکت مردم را تشویق کرد با استفاده از فیلتر Ultra تجربهٔ خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند و آن‌ها را تگ کنند تا برای برنده‌شدن یک سال عضویت رایگان Ultra شانس داشته باشند.

استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات برای لانچ محصول

افزایش تعامل مخاطب

یکی از فواید به‌کارگیری واقعیت افزوده در تبلیغات این است که مخاطب طی تبلیغ، در موقعیت منفعل و صرفاً بیننده یا شنونده قرار نمی‌گیرد، بلکه ساختار آن به‎گونه‌ای است که مخاطب را به تعامل تشویق می‌کند.

گاهی نمایش آن وابسته به کاری است که مخاطب می‌کند. پس، مخاطب خودش بخشی از فرآیند تبلیغ می‌شود و این یعنی تعامل مخاطب با تبلیغ.

به‌طور کلی، انواع تبلیغات تعاملی با فراهم‌کردن تجربه‌های هیجان‌انگیزتر، به مخاطب فرصت می‌دهند به شکل شخصی‌تری با کسب‌وکار و محصول ارتباط برقرار کند. این رویکرد نه‌تنها سطح تعامل و رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر وفاداری آن‌ها به همراه داشته باشد.

در ویدئویی که بالاتر از آئودی دیدیم، به‌خوبی نشان داد این ابزار چگونه تعامل مخاطب را جلب می‌کند و چگونه ارتباط برند و مشتری از یک‌طرفه‌بودن به یک تعامل دوطرفه و موثرتر تبدیل می‌شود.

طبق مطالعات منتشر شده، آئودی با این استراتژی، توانست نرخ جذب مشتری جدید را ۲۵ درصد بیشتر کند و فروش خودروهای خود را ۱۵ درصد افزایش دهد.

 

افزایش احتمال خرید

واقعیت افزوده کمک می‌کند مشتری زودتر به مرحلهٔ خرید برسد. چطور؟ مشتری می‌تواند محصول شما را به‌صورت مجازی امتحان کند؛ از لباس، لوازم آرایشی، عینک و کفش بگیر تا لوازم خانگی.

برای مثال، با استفاده از واقعیت افزوده مشتری پیش از خرید می‌تواند مشاهده کند لوازم چوبی موردنظرش در اتاق چه شکلی خواهند بود. در حال حاضر، برخی برندها این امکان را برای مشتری فراهم آورده‌اند که در ادامه به مثال‌های آن می‌رسیم.

بالاتر مثال سفورا را زدیم. برند لورال، کانورس، آدیداس، نایکی، گوچی و در ایران هم راسان این روش را برای محصولات خود به‌کار برده‌اند.

یک نمونه هم ببینیم؟ این نمونه برای ترغیب کاربر فروشگاه اینترنتی برای خرید است؛ ترس او از خرید کفش می‌ریزد و مطمئن می‌شود همان طرح جذابی است که تصور می‌کند.

 

 

این تست‌کردن نه‌تنها ترس مشتری را کم می‌کند، بلکه باعث می‌شود مخاطب قبل از قبول پیشنهادتان آموزش ببیند، محصول را بشناسد و آگاهانه تصمیم بگیرد.

مسئله اینجاست که شما ۲ راه دارید:

  • کمپینی طراحی کنید که مستقیماً از واقعیت افزوده برای درگیرکردن مخاطب با تبلیغات استفاده کنید
  • واقعیت افزوده را به فروشگاه خود اضافه کنید و کمپینی برای درگیرکردن مخاطب با این ویژگی جدید فروشگاه خود برای جذب بیشتر بهره ببرید

تا اینجا بررسی کردیم چرا باید از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات استفاده کنیم، حالا برویم سراغ بررسی چند نمونه در استفاده از این تکنولوژی‌ها.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات برنامه‌ریزی شده چیست؟ (آشنایی کامل با Programmatic Advertising)

۶ نمونه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات

خواندن نمونه‌های تبلیغات، الهام‌بخش شما برای استفاده از AR و VR خواهد بود؛ پس چند نمونه از حضور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات ببینیم تا از آنها ایده بگیرید.

 

۱. امتحان‌کردن شیرآلات راسان

یکی از مثال‌های داخلی در استفاده از واقعیت افزوده، شیرآلات راسان است. با انتخاب هر مدل از شیرآلات راسان، آن را می‌توانید کنار سینک خود مشاهده کنید. حتی می‌توانید آن را بچرخانید و در زوایای مختلف ببینید.

آن‌ها برای جذب مشتری، کمپین تبلیغاتی اجرا کردند که از همین ویژگی برای جلب توجه استفاده کردند؛ یعنی پیام کمپین آن‌ها این بود که می‌توانید شیرآلات را همین حالا با واقعیت افزوده امتحان کنید.

واقعیت افزوده در تبلیغات راسان

۲. کاهش ترس از ضرر به سبک ایکیا

ایکیا به شکل‌های مختلف از واقعیت افزوده در تبلیغات خود استفاده کرده است؛ به‌‌خصوص در اپلیکیشن ایکیا که در آن، با استفاده از واقعیت افزوده به مشتری امکان می‌دهد لوازم خانگی موردنظرشان را در هر فضایی مانند خانه، مدرسه، دفتر کار یا استودیو امتحان کند.

تمام محصولات در این اپلیکیشن به‌صورت سه‌بعدی و در اندازهٔ واقعی طراحی شده‌اند تا با هر انتخاب، اندازه، طراحی و کارکرد را داشته باشد.

 

 

۳. غافل‌گیری مخاطب به شکلی خلاقانه و عجیب! (پپسی مکس)

تجربهٔ واقعیت افزوده پپسی مکس از درون پنجره کنار یک ایستگاه اتوبوس شروع می‌شود. این پنجره صفحه‌ای دارد که با استفاده از AR صحنه‌های باورنکردنی را به دنیای واقعی اضافه می‌کند. این صحنه‌ها به طور واقع‌گرایانه در یک تصویر زنده از خیابان پشت پنجره ترکیب شده‌اند.

در ویدئو مشاهده می‌کنیم مسافران با صحنه‌هایی مواجه می‌شوند که ممکن است خنده‌دار، ترسناک و عجیب باشد؛ مثلاً رباتی که از چشمش لیزر شلیک می‌کند، ببری که به سمت شما می‌آید، بشقاب‌پرنده‌ها، سقوط شهاب‌سنگ و کلی تصاویر عجیب دیگر.

 

 

فیلم‌های ضبط شده در روز اول این کمپین تبلیغات محیطی دیجیتال به یک فیلم وایرال‌شده برای پپسی تبدیل شد. این کمپین با موفقیت زیادی همراه بود و بیش از ۸ میلیون بازدید در یوتیوب جذب کرد که از این تعداد، ۳ میلیون بازدید فقط در ۵ روز اول رقم خورد.

همچنین، این کمپین باعث شد خبرها به همه‌جا، از برزیل تا استرالیا، پخش شود و به گوش بیش از ۳۸۵ میلیون نفر برسد. این آمار به‌خوبی تاثیر استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات را نشان می‌دهد (منبع: GrandVISUAL).

ایبوک‌های رایگان آموزشی
ایبوک‌های رایگان آموزشی

با ایبوک‌های یکتانت، از تولید محتوای حرفه‌ای تا تبلیغات در گوگل را رایگان یاد بگیرید!

دانلود رایگان arrow-left

۴. جشن کریسمس از کوکاکولا

کوکاکولا در همکاری با یک شرکت واقعیت مجازی (VR) در لندن، یک جشن کریسمس مجازی راه انداخت. این تجربه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌داد که به‌طور کامل، در دنیای مجازی غرق شوند و با شخصیت‌های متحرک کوکاکولا، از جمله بابانوئل و دیگر شخصیت‌های معروف کریسمس، تعامل داشته باشند.

 

 

طبق نتایجی که در Stories AR منتشر شده است، این تبلیغات باعث افزایش ۱۸ درصدی فروش کوکاکولا شد.

 

۵. کار در مک‌دونالد

مک‌دونالد این بار از واقعیت مجازی برای خلق یک بازی استفاده کرد. در این تبلیغ، مخاطب را به یک سفر مجازی به رستوران مک‌دونالد دعوت می‌کند. مخاطب می‌تواند در سفر مجازی خود، تجربهٔ کار در مک‌دونالد را داشته‌باشد و با محیط و سایر کارکنان تعامل کند.

واقعیت مجازی مک‌دونالد

۶. تست محصول به سبک نایک

نایکی از واقعیت افزوده در یک اپلیکیشن استفاده کرد که به مخاطب اجازه می‌داد هر کفشی را که می‌خواهند، با گرفتن دوربین تلفن همراه مقابل پاها قبل از خرید و در خانه امتحان کند.

 

 

به دنیای جدید سلام کنید!

خلاصه که دنیا در حال تغییر است، تبلیغات و دنیای بازاریابی هم از این قاعده مستثنی نیست! همین طور که وارد دورهٔ جدیدی از تبلیغات می‌شویم، پتانسیل تبلیغات برای اجرایی‌کردن ایده‌های خلاق بیشتر می‌شود.

خلاقیت بیشتر در تبلیغات یعنی تعامل بیشتر و تاثیرگذاری بیشتر. کسی دقیق نمی‌داند تبلیغات ۱۰ سال دیگر چه شکلی خواهد بود؛ ولی می‌دانیم ابزارها و تکنولوژی همیشه توانسته‌اند به تبلیغات سمت‌وسو جدیدی دهند.

خوشحال می‌شویم نظرتان را بشنویم و اگر دغدغه‌ای دارید، به آن پاسخ دهیم؛ فقط کافی است در بخش نظرات با ما به گفت‌وگو بنشینید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی