تبلیغات در پین گفت‌وگو روبیکا فقط با چند کلیک

۱۲ تا از بهترین استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

مقالات دیجیتال مارکتینگ | مینا طالبی | تاریخ بروزرسانی : ۱۸ تیر ۱۴۰۳

شاید فکر کنید تبلیغات، تبلیغات است! همچین اشتباه هم نیست؛ ولی تفاوت‌های کوچک در تبلیغات، نتایج بزرگ می‌آفرینند. آیا باید روش‌های جدیدی برای تبلیغات در بازار نیچ بشناسیم؟ خیر! نکته همین‌جاست.

بیایید به‌جای مو، پیچش مو را ببینیم؛ چه برای بازار انبوه و چه برای بازار نیچ (گوشه‌ای) انواع تبلیغات تقریباً یکسان است! ولی، رویکرد و استراتژی تبلیغاتی در این دو بازار متفاوت هستند.

چرا؟ بازار هدف و ویژگی‌های آن باعث می‌شود مدل هدف‌گیری و همچنین پیام تبلیغاتی تغییر کند؛ وقتی پای تبلیغات در بازار نیچ وسط می‌آید، کار کمی ظریف‌تر می‌شود.

در این مقاله، به شما می‌گوییم چطور در این بازارها تبلیغ کنید و از چه روش‌هایی به چه شکلی برای موفقیت بهره ببرید.

 

تفاوت رویکرد تبلیغاتی در بازار انبوه با بازار نیچ

در بازار انبوه (Mass Market) ما به سراغ بخش وسیعی از بازار می‌رویم و به درخواست‌های مشتری‌هایی با ویژگی‌های متفاوت پاسخ می‌دهیم؛ ولی در بازارهای نیچ (Niche Market) به سراغ نیازهای گروهی خاص می‌رویم.

برای‌مثال، سفیده تخم‌مرغ تلاونگ را در نظر بگیرید. سفیده تخم‌مرغ پاستوریزه، محصولی است که گروه خاص و مشخصی به‌ آن نیاز دارند: مثلاً ورزشکاران یا قنادها.

محصول مناسب برای بازار نیچ

تفاوت‌ تبلیغات در این دو بازار چیست؟ از تفاوت‌های اصلی در تبلیغات برای بازار نیچ و بازار انبوه این موارد هستند:

  • مخاطب هدف

گروه هدف در بازار انبوه بسیار عمومی و کلی است؛ ولی در بازار نیچ، گروه هدف متمرکز‌تر، جزئی‌تر و عموماً کم‌جمعیت‌تر هستند.

در تبلیغات در بازارهای نیچ ما پیام را به‌ شکل‌های مختلف شخصی‌سازی می‌کنیم؛ چراکه یک گروه مشخص مثل طرفداران محیط‌زیست را هدف می‌گیریم و قادر خواهیم بود پیشنهاد را بر اساس پارامترهای مختلف مثل جنسیت، رفتار، باور، عقیده و… شخصی‌سازی کنیم.

مثلاً بسته‌بندی زنبوری برای طرفداران محیط‌زیست است. این کاغذ بسته‌بندی برای پیچیدن دور باقی‌مانده غذا معرفی شد؛ برای کسانی که نمی‌خواهند از پلاستیک استفاده کنند. این کاغذ، قابلیت شست‌وشو و بازیافت دارد.

می‌بینید؟ دغدغه‌های یک دوست‌دار محیط‌زیست را پوشش می‌هد. پس می‌توان گفت محصول شما در بازار نیچ، به‌خودی خود برای طیف مشخصی از مخاطبان شخصی‌سازی می‌شود. از طرفی هم پیام متناسب با دغدغهٔ همین گروه نوشته می‌شود؛ مثل تصویر زیر که هم به مخاطب خود می‌گوید مواد غذایی تازه می‌ماند و هم هیچ پسماندی ندارد!

نمونه محصول برای بازار نیچ

نمونهٔ ایرانی مشابه این مورد، رایج‌شدن کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین پلاستیک، برای خرید نان، میوه‌جات و غیره بود. توشه یکی از برندهایی بود که با گسترش طراحی کیسه‌های پارچه‌ای، آنها را برای استفاده روزمره کاربردی کردند.

نمونه محصول برای تبلیغات در بازار نیچ

خلاصه: استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ به شکلی تدوین می‌شوند که یک بخش از کل بازار را جذب کنند و نه کل آن!

  • نوع هدف‌گیری

در بازار انبوه ما از روش‌های انبوه مثل تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر، تبلیغات تلویزیونی در شبکه‌های سراسری، تبلیغات پیامکی انبوه، تبلیغات کلیکی عادی در سایت‌های پربازدید و… استفاده می‌کنیم تا کل بازار، پیام ما را ببیند.

در بازار نیچ ولی تبلیغات را هدفمند اجرا می‌کنیم تا پیام به دست همان گروه موردنظرمان برسد؛ مثلاً برای آشنایی افرادی خاص که با محصول ما آشنا نیستند و حتی از نیاز خود آگاه نیستند، تبلیغات همسان را با انتخاب کلیدواژه‌ها، موضوع‌ها و گروه‌های رفتاری مشخص اجرا می‌کنیم.

چرا هدفمند؟ دلیل اصلی آن جلوگیری از هدررفت سرمایه و بودجه است؛ چراکه کمک می‌کند هزینه جذب مشتری به‌مراتب کمتر شود.

  • نوع پیام و تبلیغ‌نویسی

نوع پیام و تبلیغ نویسی هم پارامتر موثر هنگام تبلیغات در بازارهای نیچ و انبوه محسوب می‌شود. تفاوت کجاست؟ در تبلیغات برای بازار انبوه، پیام تبلیغاتی کلی و عمومی است.

در تبلیغات بازار نیچ، طرف صحبت ما، گروه‌های خاصی هستند. برای مثال، برای تبلیغ باشگاه کتاب‌خوانی، زبانی که با مخاطب خود ارتباط می‌گیرید، فضای تبلیغ و پیامی که سعی دارید به آن‌ها برسانید، خیلی مشخص‌تر و جزئی‌تر است.

مثلاً در تبلیغ زیر با «ما به بهانه کتاب همدیگر را می‌شنویم» تلاش کرده‌اند حس تعلق ایجاد کنند؛ ما گروهی کتاب‌خوان هستیم 🙂

نمونه تبلیغ نویسی برای تبلیغات در بازارهای نیچ

یک نمونه هم اینجا ببینید که مستقیماً با دندان‌پزشک و صاحب کلینیک دندان‌پزشکی صحبت کرده است:

نمونه تبلیغات در بازارهای نیچ به‌شکل همسان

به‌طور کلی، بازار نیچ به بازاری گفته می‌شود که خدمت یا محصول برای یک سری افراد خاص مناسب است. شاید شما سایت طراحی کنید یا تخم‌مرغ تولید کنید، ولی وقتی برای وکلا سایت طراحی کنید یا محصولی مناسب ورزشکارها داشته باشید، وارد بازار نیچ می‌شوید.

خب، حالا وقت بررسی استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ است. در بخش بعدی، هم قرار است بگوییم به چه روش‌هایی مشتری جذب کنید و هم چند ایده را بررسی می‌کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۱۲ استراتژی تبلیغات در بازارهای نیچ

ساخت تبلیغ تاثیرگذار راحت نیست و پای پارامترهای مختلفی مثل رسانه تبلیغات، مخاطب، پیام، پیشنهاد، محصول و… وسط است؛ ولی با شناخت استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ قرار است مشتری را با کمترین هزینهٔ ممکن جذب کنید.
قبل از اینکه استراتژی‌ها را با هم بررسی کنیم، لازم است بدانید ۲ گروه مشتری داریم:

  • فردی که از نیاز خود به محصول ما آگاه است و برای یافتن آن جست‌وجو می‌کند
  • فردی که از نیاز خود به محصول ما آگاه نیست و خودجوش به‌دنبال محصول ما نیست

حالا چه فرقی دارد؟ اینجا کانالی که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید یا رویکردی که در تبلیغات دارید، متفاوت می‌شود.

مثلاً تبلیغات در صفحه اول گوگل مخصوص کسی است که می‌داند نیازی دارد و برای رفع آن، جست‌وجو می‌کند؛ ولی تبلیغات پیامکی انبوه بیشتر برای کسی است که هنوز از نیاز خود خبر ندارد یا از محصولی مشابه استفاده می‌کند، ولی اطلاع ندارد شما محصولی بهتر ارائه می‌کنید.

این مسئله را گوشهٔ ذهن خودتان داشته باشید و بیایید با اولین مورد از استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ شروع کنیم.

 

 

۱. با اینفلوئنسرهای حوزهٔ خودتان همکاری کنید

همکاری با اینفلوئنسرها و افراد سرشناس در حوزه‌های خاص بازار هدف، می‌تواند به شما در افزایش آگاهی و جذب مشتریان جدید کمک کند. این افراد می‌توانند به عنوان نمایندگان برند شما عمل کرده و محصولات یا خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کنند.

استراتژی ما چیست؟ تبلیغ با اینفلوئنسرهای تخصصی حوزه کاری خود. اینفلوئنسرهای عمومی مانند اینفلوئنسرهای طنز و سرگرمی، برای تبلیغات در بازارهای نیچ مناسب نیستند. چرا؟

اینفلوئنسرهای متخصص در یک حوزه، فالورهای کمتری دارند؛ ولی مخاطب آنها در یک طیف قرار می‌گیرند، یک‌دست‌ هستند و به کسی که می‌تواند مشتری ما باشد، نزدیک‌اند.

برای‌مثال، کسانی که یک اینفلوئنسر فعال محیط‌زیست را دنبال می‌کنند، دغدغه‌ی محیط‌زیست دارند و مثلاً به تبلیغ لوازم آرایشی و بهداشتی بدون تست روی حیوانات، توجه نشان می‌دهند.

از طرفی، هزینه‌ تبلیغ با اینفلوئنسرهای تخصصی به‌دلیل داشتن فالوور کمتر نسبت به اینفلوئنسرهای عمومی، معقول‌ و مناسب‌تر است.

مثلاً همکاری با پیجی که در تصویر می‌بینید، به شما اجازه می‌دهد به افرادی که به‌دنبال سبک زندگی سالم هستند، دسترسی داشته باشید.

نمونه انتخاب اینفلوئنسر نیچ یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

۲ انتخاب دیگر هم دارید:

  • افراد متخصص و شناخته شده حوزه

برای‌مثال، برای تبلیغ لوازم گیمینگ می‌توانید با گیمرهای حرفه‌ای و شناخته‌شده همکاری کنید. گیمرها در فضاهای مختلف استریم می‌کنند و مخاطب خودشان را دارند، مخاطبی که می‌تواند مشتری لوازم و تجهیزات گیمینگ باشد. یک نمونهٔ دیگر؟ افرادی مثل عادل طالبی و امین مهدوی در دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان متخصص شناخته می‌شوند و افراد مختلفی آن‌ها را دنبال می‌کنند.

  • اینفلوئنسر محلی

تبلیغ با اینفلوئنسر محلی، بستگی به کسب‌وکار شما دارد. برای مثال، تبلیغ رستورانی که منوی گیاهی دارد توسط یک اینفلوئنسر محلی که زندگی سالم را ترویج می‌کند، می‌تواند استراتژی خوبی برای تبلیغات در بازار نیچ باشد.

نکته: اینفلوئنسر موردنظر شما همیشه فالوور کمی ندارد؛ ممکن است در یک حوزهٔ خاص مثل لوازم آرایشی فعالیت کند و فالوور بالایی داشته باشد. هرقدر بازار شما محدودتر باشد، تعداد فالوورهای اینستاگرام هم کمتر می‌شود.

 

۲. تبلیغات هدفمند در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

یکتانت به شما کمک می‌کند در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی، محصول یا کسب‌وکارتان را به مشتری خود معرفی کنید؛ ولی داستان بازارهای نیچ کمی متفاوت است و باید گروه خاصی پیام آن‌ها را ببیند تا نتیجه بگیرند.

ما برای این کار چند راه‌حل مختلف داریم:

  • می‌توانید سایت و اپلیکیشن نمایش‌دهنده را خودتان انتخاب کنید؛ مثلاً کلینیک زیبایی رویای طلایی برای افزایش نرخ پاسخگویی لیدهایی که از طریق تبلیغات جذب می‌کرد، به سراغ اپلیکیشن‌هایی با پرسونای خانم رفت
  • قادر خواهید بود محل زندگی مخاطب را مشخص کنید؛ مثلاً تبلیغ پوش نوتیفیکیشن «کرایه خودرو» به دست کسی برسد که در تهران زندگی می‌کند
  • می‌توانید با انتخاب کلیدواژه، موضوع صفحه و همچنین گروه رفتاری، نمایش تبلیغات را محدودتر کنید؛ مثلاً تبلیغ لوازم مذهبی فقط به گروه مذهبی‌ها نمایش داده شود

برای شروع، کافی است در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از افزایش موجودی، اولین کمپین هدفمند خود را بسازید. برای آشنایی با نحوهٔ تبلیغات هدفمند، مقالهٔ «کمپین مالتی تارگتینگ چیست» را مطالعه کنید.

بیایید ۲ نمونه را بررسی کنیم. در تبلیغ زیر، آکادمی امروز برای جذب دانش‌آموزها، تبلیغ خود را در اپلیکیشن «پادرس» نمایش داده است که می‌داند مخاطب دوره‌ها و آموزش‌های او در آنجا حضور دارند.

تبلیغ در اپلیکیشن‌های خاص یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

تبلیغ زیر هم با انتخاب موضوع صفحه و همچنین کلیدواژهٔ مرتبط در یکی از صفحه‌های خبرگزاری تسنیم با موضوع «برنامهٔ هیئت‌های مذهبی» نمایش داده شده است:

نمونه تبلیغات هدفمند یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

نکته: برای تبلیغات با یکتانت حتماً نیاز نیست سایت داشته باشید؛ شما می‌توانید با سرویس‌های لندینگ‌ساز مثل لندین یک صفحه آماده و از تبلیغات برای جذب مشتری در بازار نیچ بهره ببرید.

 

۳. حضور در گوگل با کلمات کلیدی مشخص و بلند

یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ، حضور در گوگل با کلمات کلیدی خاص و اغلب بلند است. برای دیده‌شدن در گوگل، ۲ راه دارید: سئو و تبلیغات در گوگل.

در هر ۲ راه باید با کیورد ریسرچ به مخاطبی برسید که به شما نیاز دارد؛ ولی اینجا تفاوت در کلمه است که شما را از بازار انبوه جدا می‌کند.

برای فعالیت و بازاریابی در بازار نیچ، کلمات کلیدی مناسب همان‌ جا را انتخاب می‌کنیم؛ یعنی کلمات کلیدی لانگ تیل (Long Tail Keywords). در یک کلام بگوییم: برای سئو و تبلیغ در بازار نیچ، کلمه کلیدی نباید عمومی و کلی باشد.

اگر کار شما اجاره خودروهای شاسی بلند در شمال‌غرب تهران باشد، یکی از کلمات کلیدی شما می‌شود کاری که انجام می‌دهید: «اجاره خودروهای شاسی بلند در تهران».

هدف‌گرفتن کلمات کلیدی بلند یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

مثال‌های بیشتر؟ عبارت «خرید کفش» برای بازار انبوه نشانه می‌گیریم. در مقابل، عبارت «خرید کفش مردانه چرم دست‌دوز» را برای بازار نیچ هدف می‌گیریم.

در نمونه تبلیغات در گوگل هم که در تصویر زیر می‌بینید، نه‌تنها عبارت کلیدی، بلکه هدلاین و دیسکریپشن تبلیغ هم برای فردی نوشته شده است که به‌دنبال عسل گیاهی است؛ عبارت های موثر در تبلیغات زیر، «بدون افزودنی»، «عسل ارگانیک» و «مورد تایید دکتر روازاده» است.

نمونه تبلیغات در گوگل مخصوص بازار نیچ

برای تبلیغات در گوگل با هدف جذب مشتری از بازار نیچ، به‌هیچ‌وجه از براد مچ (Broad match) یا تطبیق گسترده استفاده نکنید؛ چراکه هدف شما بخش مشخصی از بازار است.

با انتخاب براد مچ، اگر عبارت جست‌وجوشده توسط کاربر از نظر معنایی به کلمه کلیدی شما نزدیک باشد، تبلیغ شما اجرا می‌شود. هزینهٔ تبلیغ بالا می‌رود، نیاز مشتری در سایت شما برآورده نمی‌شود، مشتری از سایت خارج شده و در نهایت، بازدهی کم می‌شود! برای آشنایی بیشتر، مقالهٔ «راهنمای انتخاب انواع کلمه کلیدی در تبلیغات گوگلی» را مطالعه کنید.

 

۴. از لیست پیامک یا ایمیل استفاده کنید

وقتی مخاطب خاص و مشخصی دارید، لیست شماره تماس یا ایمیل آنها را تهیه کنید تا به‌طور مستقیم محصول خود را تبلیغ کنید. برای اینکه بتوانید اطلاعات تماس مشتری را بگیرید، ۳ ایده داریم:

  • تبلیغات کلیکی را در سایت‌های پربازدید و اپلیکیشن‌ها اجرا کنید و در لندینگ پیج با پیشنهادی مثل مشاوره رایگان، ارسال ایبوک یا دریافت پیشنهادها و تخفیف‌ها، شماره‌تلفن یا ایمیل بگیرید
  • پیامک انبوه برای یک گروه مشخص ارسال کنید و آن‌ها را به لندینگ پیج هدایت کنید
  • تبلیغات با هدف ثبت‌‌نام داشته باشید (مثلاً ثبت‌نام در یک مسابقه یا پنل)

متن پیامک باید با توجه به مشتری هدف شما نوشته شود؛ مثلاً متن زیر با «وبینار امروز یادت نره» شروع شده که برای افرادی مشخص خوب است: کسی که به شرکت در وبینار علاقه دارد.

نمونه تبلیغ پیامکی در بازار نیچ

ولی یک راه دیگر هم دارید که از پیامک برای جذب مشتری در بازار نیچ بهره ببرید. در پنل پیامکی یکتانت چندین گروه مختلف بر اساس شغل، جنسیت، محل زندگی یا کار و همچنین علاقه‌مندی (مثلاً علاقه‌مند به خرید لوازم آرایشی یا پزشکان منطقه ۱) در اختیارتان است.

این بانک‌های شماره دقیق به شما اجازه می‌دهند پیشنهادتان را به دست افرادی خیلی خاص که می‌توانند مشتری شما باشند، برسانید.

بانک شماره در پنل پیامکی یکتانت

۵. مخاطب را مجدد هدف بگیرید

یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ، نشان‌گرفتن مخاطبی است که وارد سایت شده، ولی خرید نکرده است.

راه‌حل؟ از تبلیغات ریتارگتینگ برای بازگشت او استفاده کنید. اگر شما در بازار نیچ فعالیت می‌کنید، یعنی طیف مخاطبان شما محدود است و هر مشتری اهمیت دارد.

تبلیغات ریتارگتینگ کمک می‌کند کسی که با شما آشنا شده است، یک بار دیگر هدف بگیرید؛ کسی که به دلایل مختلف مثل قطعی اینترنت، زنگ‌خوردن تلفن، قیمت بالا یا… از سایت یا لندینگ پیج خارج شده است.

فرایند تبلیغات ریتارگتینگ

ممکن است مخاطب تا افزودن محصول به سبد خرید هم پیش برود و دست از خرید بکشد. به‌غیر از تبلیغات ریتارگتینگ، می‌توانید اینجا با ارسال پیامک به او یادآوری کنید که سبد خرید رهاشده دارد.

 

۶. در نمایشگاه‌های مرتبط با خودتان شرکت کنید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ به‌صورت آفلاین، شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط است. این حضور، چند فایده دارد:

  • خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که مشتری شماست
  • در صنعت خود شناخته می‌شوید
  • شبکه‌سازی و همکاری استراتژیک با دیگر کسب‌وکارها را شروع می‌کنید

دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. شما به‌عنوان تولیدکنندهٔ محافظ گوش با قابلیت دفع صدای آسیب‌رسان مخصوص کارگران صنعتی با حضور در نمایشگاه‌های صنعتی، در قدم اول کارگران و مدیران را از وجود چنین محصولی آگاه می‌کنید. در قدم بعدی، با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.

وقتی مدیران از چنین محصولی باخبر شوند، شاید بخواهند برای سلامت گوش کارگران خود، آن را در تعداد بالا تهیه کنند یا با شما برای معرفی آن در شرکت‌ خود همکاری کنند. مثال بیشتر؟ اگر هنرمند هستید و صنایع‌دستی خاصی تولید می‌کنید، شرکت در نمایشگاه صنایع دستی می‌تواند بسیار مفید باشد.

شرکت در رویداد صنایع دستی یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

یک نمونه حضور در نمایشگاه هم حضور کشمون در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی بود که تاثیر آن را از زبان خود آن‌ها می‌توانید ببینید:

تاثیر شرکت در رویداد برای تبلیغات در بازار نیچ

۷. با سایت‌های نقد و بررسی همکاری کنید

در هر حوزه تخصصی، یک رسانه، سایت یا صفحه اجتماعی وجود دارد که به نقد و بررسی محصولات آن حوزه می‌پردازد. می‌توانید محصول خود را برای آنها ارسال کنید تا نقد کنند یا در صفحات آنها، محصول خود را تبلیغ کنید.

این کار مزیت‌هایی دارد؛ مثلاً به‌دلیل شباهت و نزدیکی حوزهٔ کاری شما با حوزه تخصصی سایت، مخاطب این سایت‌ها می‌توانند مشتری‌های آیندهٔ شما باشند. تصویر زیر، بخشی از یک نمونه رپورتاژ آگهی منتشرشده در سایت دیجیاتو است.

نمونه رپرتاژ آگهی یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

استراتژی بعدی از بین مجموعه استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ، تبلیغ در لینکدین است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸. در لینکدین تبلیغ کنید

گاهی محتمل‌ترین جایی که اغلب مشتری‌های یک محصول ممکن است حضور داشته باشند، لینکدین است. خوبی لینکدین این است که جامعه خاص خودش دارد و به‌خاطر ماهیت‌ آن، طیف مخاطبان یک‌دستی دارد. این شبکه اجتماعی محل مناسبی برای برقراری ارتباط و معرفی خود به افراد تصمیم‌گیرنده در سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی است؛ کسانی که نمی‌توان جاهای دیگر به این راحتی‌ها آن‌ها را تفکیک کرد.

پس، تبلیغ در لینکدین برای گرفتن مشتری از بازار نیچ، می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد. به مثال زیر توجه کنید.

نمونه تبلیغات در لینکدین یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

توجه داشته باشید تبلیغات در لینکدین برای ایرانی‌ها به‌صورت رپورتاژ امکان‌پذیر است؛ یعنی اینفلوئنسر برای معرفی خدمات یا محصول شما، پستی را منتشر می‌کند یا به نقد و بررسی آن می‌پردازد.

یک مدل دیگر هم دارد: اینفلوئنسر پست شما را مجدد در صفحهٔ خود منتشر می‌کند تا وایرال شود. فقط به این مسئله توجه کنید برای هدف‌گرفتن بازار نیچ خودتان، حتماً با افراد شناخته‌شده در حوزهٔ خودتان کار کنید و نه اینفلوئنسرهایی که برای هر محصولی تبلیغ می‌کنند.

 

۹. با سایر کسب‌وکارها همکاری کنید

طبق مثالی که بالاتر از همکاری تولیدکننده محافظ گوش صنعتی با افراد فعال در حوزه صنعتی زدیم، مشخص شد چطور همکاری با کسب‌وکارها، امکان معرفی شما به مشتری‌های بیشتر را می‌دهد.

مثال بیشتر؟ شما تولیدکنندهٔ ظروف غذایی گیاهی چندبار مصرف هستید، در همکاری با رستوران‌های گیاهی، به مشتریان آن‌ها، کد تخفیف می‌دهید. این افراد طبق دغدغه‌ای که دارند، نسبت به سایر اعضای جامعه، تمایل بیشتری به خرید از شما دارند، مخصوصاً اگر کد تخفیف در اختیارشان قرار گیرد.

نکته: در این رویکرد، شما باید با کسب‌وکارهایی همکاری کنید که رقیب مستقیم شما نیستند. حتی می‌توانید مخاطبان سایت‌ آن‌ها را ریتارگت کنید و این بار تبلیغ خودتان را نمایش دهید.

 

۱۰. با تولید محتوای ارزشمند در بازار نیچ تبلیغ کنید

تولید محتوا مفید و پاسخ به پرسش و نیاز مخاطب، می‌تواند اولین نقطه تماس در نقشه سفر مشتری باشد. از بین استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ، تولید محتوا و آموزش، اغلب مشتری مستقیم نمی‌آورد؛ ولی آگاهی از برند، شکل‌گیری ارتباط مصرف‌کننده با کسب‌وکار و جذب مشتری راغب از آورده‌های این روش است.

به‌عبارتی، تولید محتوا مفید به نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد، تخصص شما را نشان می‌دهد، ایجاد اعتماد می‌کند و در سفر مشتری، نخستین نقطهٔ تماس اعتمادسازی با شما را رقم می‌زند.

پس، از تولید محتوا سئوشده در حوزه کاری‌ خود دست برندارید! برای‌ مثال، در تصویر زیر یک برند تولید کفش چرم مردانه با عبارت «راهنمای خرید کفش چرم مردانه» می‌بینیم.

تولید محتوا مخصوص بازار نیچ

محتوا، می‌تواند در قالب بلاگ، ویدئو آموزشی یا پست تصویری در صفحات‌ اجتماعی باشد. محتوای تولیدشده باید آموزشی باشد که مخاطب ممکن است به آن نیاز داشته باشد و بتواند پاسخ او را دهد و نیاز او را برطرف کند.

یک مثال؟ در سایت فروشگاهی کتانی رانینگ مردانه‌، برای تولید محتوا می‌توانید به موضوع‌های آموزشی همچون «بهترین کفش‌های رانینگ ۲۰۲۴»، «تشخیص اورجینال بودن کتانی رانینگ» و غیره بپردازید.

فقط توجه کنید در این مرحله قرار نیست تبلیغ کنید؛ هدف اول آموزش است. البته می‌توانید در بلاگ، به محصول مرتبط لینک دهید و مشتری را به صفحهٔ محصول راهنمایی کنید.

اگر از ویدئو استفاده می‌کنید، حواس‌تان باشد جنس و سبک ویدئو مطابق با سبک زندگی مخاطب هدف باشد. دست شما باز است که به مخاطب نشان دهید قرار است به یک جامعهٔ مشخص با ویژگی‌های خاص بپیوندد؛ همان جامعه‌ای که مثل او فکر می‌کنند، می‌خرند و رفتار می‌کنند.

برای مثال، کتانی رانینگ می‌فروشید؟ برای تولید ویدئو، سبک زندگی دونده‌ها و ورزشکارها را مدنظر قرار دهید. ویدئوی زیر را به‌عنوان نمونه ببینید:

 

 

یک نمونهٔ ایرانی هم از مونوپی ببینیم؟ در این ویدئو، مونوپی برای دعوت به دویدن، به سبک زندگی و پوشش مخاطب کاملاً توجه کرده‌اند.

 

 

۱۱. در پادکست‌های تخصصی حوزهٔ خودتان تبلیغ کنید

تبلیغ در پادکست، خصوصاً پادکست‌های مرتبط با محصول و خدمات شما، می‌تواند به آگاهی از برند شما کمک کرده و مخاطب را از وجود کسب‌وکار شما مطلع کند. برای مطالعهٔ بیشتر می‌توانید به مقالهٔ «تبلیغات در پادکست چه فایده‌ای برای کسب‌وکار دارد؟» سر بزنید.

گفتیم سراغ پادکست مرتبط با خدمت یا محصول‌مان برویم، مثال بزنیم؟ ژرفا یک پادکست با دغدغهٔ محیط‌زیست و با تمرکز بر اقیانوس‌ها و دریاها است. طیف مخاطب این پادکست می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی اغلب آنها طبیعت‌دوستان و اقیانوس‌دوستان هستند.

یک مثال بسیار جالب از تبلیغ و بازاریابی نیچ در پادکست مرتبط، تبلیغ یک تیم برگزارکننده سفرهای گروهی گردشگری با تمرکز بر ژانر گردشگری آبی در این پادکست است

نمونه تبلیغات در پادکست یکی از استراتژی‌های تبلیغات در بازار نیچ

۱۲. روی کمپین UGC حتماً حساب کنید

یکی از باارزش‌ترین انواع محتوا، محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC) است که نه‌تنها برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد، بلکه می‌تواند برای دیگر کاربران هم مفید باشد. پس، برای مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات دربارهٔ یکی از پرطرفدارترین انواع تولید محتوا، به مقالهٔ «محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟» مراجعه کنید.

ویژگی مهم و موثر کمپین UGC، مشارکت مخاطب در فرایند تولید محتوا دربارهٔ محصول یا خدمت شما است که مزیت‌هایی دارد: افزایش آگاهی از برند، تایید محصولات و خدمات، گسترش تعامل مخاطب با برند، افزایش در معرض دید قرار گرفتن برند و در نهایت پیدا کردن مخاطب و مشتری بالقوه و علاقه‌مند به محصول.

برای مثال، می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، یک هشتگ مرتبط انتخاب کنید و از مشتری خود بخواهید با پست و استوری آن هشتگ، برندهٔ جایزه شود.

حالا بعد از بررسی انواع استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ، می‌توانید استراتژی یا استراتژی‌های مناسب کسب‌وکار خود را انتخاب کنید، ولی صبر کنید هنوز یک نکتهٔ مهم باقی مانده است: حفظ مشتری!

ایبوک‌های رایگان آموزشی
ایبوک‌های رایگان آموزشی

با ایبوک‌های یکتانت، از تولید محتوای حرفه‌ای تا تبلیغات در گوگل را رایگان یاد بگیرید!

دانلود رایگان arrow-left

برای حفظ مشتریان هم برنامه داشته باشید

برنامه‌های ایجاد وفاداری یکی از استراتژی‌های مقرون‌به‌صرفه برای کسب‌وکارهای بازار نیچ است. درست است که شما در بازار نیچ فعالیت می‌کنید و احتمال آمدن رقیب کمتر است، ولی نامحتمل نیست! پس، برای حفظ و برگرداندن مشتری برنامه داشته باشید. تکرار خرید مشتری‌ها و جلب اعتماد آن‌ها کم‌کم به وفاداری و تبلیغات دهان‌به‌دهان منجر می‌شود؛ پس هم از یک مشتری که جذب کرده‌اید، با هزینهٔ کمتر مجدد سود می‌کنید و هم مشتری جدید می‌گیرید.

چطور این کار را انجام دهیم؟

  • مشوق برای بازگشت

برای بازگشت مشتری از کد تخفیف استفاده کنید. به‌کارگیری کد تخفیف هم بسته به کسب‌وکار شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر تولیدکنندهٔ عطر سنتی ایرانی هستید، از مشتری بخواهید برای خرید بعدی شیشهٔ عطر خالی را با خود همراه داشته باشد تا روی خرید بعدی تخفیف بگیرد.

اگر فروشگاه کتاب‌های فلسفی دست‌دوم دارید، با هر خرید یک کد تخفیف در اختیار مشتری قرار دهید و برای استفاده از آن زمان تعیین کنید. فروشگاه تخصصی لوازم کوهنوردی استوک دارید؟ با هر خرید به مشتری امتیاز دهید تا بتواند بعد از رسیدن به امتیاز مشخصی، یک هدیه دریافت کند.

شاید هم کفش چرم دست‌دوز مردانه می‌فروشید! کارت عضویت برای هر خریدار در نظر بگیرید که تاریخ هر خرید نوشته شود تا در خرید بعدی بتوانند از تخفیف استفاده کنند. هیچ‌کدام؟ این مثال‌ها را با کسب‌وکار خودتان تطبیق دهید و یکی را انتخاب کنید.

  • پیشنهادهای متنوع و شخصی‌سازی‌شده

برای بازگشت مشتری از ارسال پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده غافل نشوید. برای‌مثال، اگر دوره‌های آموزش زبان کره‌ای برای کودکان برگزار می‌کنید، به والدین کودکانی که دورهٔ قبلی را تکمیل کرده‌اند، پیشنها دهید دورهٔ بعدی را تا تاریخ مشخصی ثبت‌نام کنند تا شامل یک جلسه آموزشی رایگان شوند.

  • از مشتری نظر بگیرید

نظر مثبت یا منفی، هر دو برای کسب‌وکار خوب است. چرا؟ اگر نقدی بر کسب‌وکار وارد باشد، چه بهتر که زودتر مطلع شویم تا بتوانیم آن را برطرف کنیم. اگر هم حس مثبت و خوبی در مشتری ایجاد شده، با به اشتراک گذاشتن آن، نه‌تنها یک حس رضایت دوطرفه ایجاد می‌شود، بلکه مشتری راضی، به‌خودی خود تبلیغ محسوب می‌شود.

  • از رقیب جلو بزنید

بعد از خرید با مشتری در ارتباط باشید تا دغدغه و نیازهای او را بهتر بشناسید، مشکلات سر راه خرید را پیدا کنید و از نیاز به محصول خاصی زودتر از سایر رقبا آگاه شوید. مسئله بسیار ساده است؛ مشتری خودش به شما می‌گوید چه می‌خواهد، فقط باید گوش کنید.

سراغ مثالی که مقاله را با آن شروع کردیم، برویم: تلاونگ احتمالاً توانسته دغدغهٔ مشتری را بهتر درک کند که به‌ فکر تولید سفیده تخم‌مرغ افتاد. این یک استراتژی قوی برای نفوذ به بازارهای نیچ است که توسط کسب‌وکارهای بزرگ اجرا می‌شود؛ تولید محصولی مناسب برای یک بخش به‌خصوص از بازار.

پیشنهاد می‌کنیم از پیامک می‌توانید به‌عنوان کانالی برای حفظ مشتری استفاده کنید. طبق آمار منتشر شده، بیشترین استفاده از اس ام اس مارکتینگ در رتبه اول برای بازگشت مشتری بوده و در رتبهٔ دوم جذب مشتری است. یک نمونه در تصویر زیر ببینید؛ تلاش یک رستوران که گروهی خاصی را با پیشنهاد و محصول متفاوت جذب کرده و حالا به‌دنبال بازگشت آن‌هاست.

نمونه پیامک برای بازگشت مشتری

بازار محدود است، ولی درآمد و راه برای جذب مشتری نه!

بازار نیچ، بازار جمع‌وجوری محسوب می‌شود. گروه هدف کوچک است؛ ولی راه‌های دستیابی به آن، کم نیست. فقط باید مسیر را درست پیمود. در این مقاله، ۱۲ استراتژی موثر از استراتژی‌های تبلیغات در بازارهای نیچ را همراه با مثال و نمونه واقعی بررسی کردیم.

خوشحال می‌شویم نظرتان را بشنویم و اگر دغدغه‌ای دارید، به آن پاسخ دهیم؛ فقط کافی است در بخش نظرات با ما به گفت‌وگو بنشینید.

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

افزایش مراجع‌کننده کلینیک شما