💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

۱۰ تکنیک گیمیفیکیشن در تبلیغات (+ نمونه گیمیفیکیشن در ایران)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۳ تیر ۱۴۰۳

۱۰ تکنیک گیمیفیکیشن در تبلیغات (+ نمونه گیمیفیکیشن در ایران)

وقتی غرق یک بازی لذت‌بخش شویم، زمان اولین چیزی است که فراموش کنیم؛ حالا تصور کنید کاربر در تبلیغات وارد یک فرایند شبیه به بازی با المان‌ها و عناصر برند شما شود.

قرار نیست همیشه یک بازی طراحی کنید! بلکه مسیری که کاربر طی می‌کند، شبیه یک بازی است؛ مثلاً یافتن گنج!

استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات به میزان بیشتری کاربر را درگیر می‌کند؛ هرقدر کاربر به تبلیغات بیشتر توجه کند، نام شما بیشتر در ذهن او می‌ماند و احتمال پذیرش پیشنهادتان هم خیلی بیشتر می‌شود.

بیایید ببینیم چه تکنیک‌هایی پیش روی شماست و چند نمونه گیمیفیکیشن در ایران و خارج را با هم بررسی کنیم.

 

منظور از گیمیفیکیشن در تبلیغات چیست؟

گیمیفیکیشن در تبلیغات ابزاری است که تعامل مخاطبان با برند را به تجربه‌ای مفرح و جالب تبدیل می‌کند؛ البته گیمیفیکیشن همان طور که گفتیم، دقیقاً مساوی با طراحی بازی نیست.

گیمیفیکیشن (بازی‌وارسازی) استفاده از عناصر و مکانیسم بازی مثل امتیازگرفتن یا شرکت در چالش است که در تبلیغات می‌تواند اثرگذاری را چند برابر کند؛ ولی چطور؟

تبلیغات و بازاریابی با بازی (طراحی فعالیت بازی‌گونه) با چیزی به‌نام اثر تازگی (Novelty Effect) همراه است. مغز ما با تجربه‌های جدید و منحصربه‌فرد احساسات به‌شدت خوبی تولید می‌کند و بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) می‌تواند این تجربه را ایجاد کند.

در ابتدا مواجه‌شدن با بازی در محتوای تبلیغاتی تازه است. بعداً شرکت در فرایند چندمرحله‌ای یا بازی می‌تواند این احساس خوب را حفظ و در ذهن مخاطب حک کند.

برای نمونه، می‌توانیم به یکی از تبلیغات تعاملی که یکتانت اجرا کرده است، اشاره کنیم. در این نمونه از تبلیغات با بازی، وقتی کاربر بنر را لمس می‌کند، سس روی ساندویچ ریخته می‌شود:

 

 

به‌غیر از طراحی بازی و مسابقه، راه‌های دیگری هم برای تبلیغات و بازاریابی با گیمیفیکیشن وجود دارد. ساده‌ترین نمونه می‌شود این مورد: از مشتری بخواهید تراکت را به شما در مراجعه حضوری تحویل دهد و جایزه بگیرد.

به‌طور کلی، برای بهره‌بردن از گیمیفیکیشن در تبلیغات، کمپین شما باید یک یا چند ویژگی زیر را داشته باشد:

  • مشارکت و تعامل مخاطب
  • امتیازدهی
  • پاداش
  • تجربه‌های سفارشی
  • پاسخ فوری به مخاطب تا بداند عملکرد او چطور بوده است
  • هیجان و شانس
  • رقابت
  • مشارکت اجتماعی
  • پیشرفت و دستاورد

در ادامهٔ مقاله، با بررسی تکنیک‌های و ایده‌های مختلف، ایده‌ها و نمونه‌های بیشتری مثال می‌زنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۱۰ تکنیک گیمیفیکیشن در تبلیغات

آماده‌اید تا دل به دریای تکنیک‌ها و ایده‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات بزنیم؟ بیایید برویم سراغ اولی!

۱. به مخاطب پاداش دهید

چه چیزی بارها و بارها می‌تواند مخاطب را به‌سمت کسب‌وکار شما بکشد؟ یک بازی که به او پاداش دهد. در این تکنیک ۲ چیز باید مشخص شود:

  • چه نوع تعاملی باید برای کسب امتیاز انجام شود
  • چند امتیاز برای گرفتن جایزه نیاز است

در انتخاب پاداش هم خلاق باشید و با توجه به نوع کسب‌وکارتان، سراغ انواع جایزه‌ها مثل کد تخفیف، بهره‌مندی از رویدادهای VIP یا زودتر باخبرشدن از محصولات جدید بروید.

نمونهٔ آن بازی مونوپولی است که مک‌دونالد چندین دهه از آن برای بازاریابی و برگرداندن مشتری استفاده کرده است. مشتریان با شرکت در این بازی می‌توانند امتیاز جمع کنند و جوایز مختلف بگیرند (منبع: voucherify).

استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات توسط مک‌دونالد

البته تعامل‌های خیلی ساده‌تر از بازی مونوپولی هم می‌تواند مبنای پاداش‌دادن باشد؛ مثل نصب اپلیکیشن یا خرید به‌مقداری مشخص.

به‌عنوان نمونهٔ دوم هم می‌توانیم به کمپین «۲۱ * ۱۵» اشاره کنیم. مخاطب در این کمپین تبلیغاتی وارد یک فرایند شبیه بازی می‌شود. ابتدا باید اپلیکیشن «باانرژی» را نصب کند. پس از آن، با شبیه‌سازی قبض برق، مصرف خود را پیش‌بینی کند.

در کنار این ۲ کار، او باید تلاش کند مصرف برق خود را ۱۵ درصد کاهش دهد تا پاداش بگیرد. چالش‌ها و فعالیت‌هایی که کاربر در این مسیر انجام می‌دهد، او را وارد یک روند شبیه بازی می‌کند تا بالاخره برنده از میدان بیرون بیاید.

این کمپین جذاب است، چراکه نه‌تنها به نصب اپلیکیشن منجر می‌شود، بلکه نقش مهمی در بهبود مصرف برق در این شرایط بحرانی می‌شود.

استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات باانرژی

۲. مسابقه برگزار کنید

یکی دیگر از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات مسابقه است. وقتی حس رقابت وسط بیاید، تجربهٔ بازی هیجان‌انگیزتر و تعاملی‌تر می‌شود.

این مسابقه به‌سادگی فالوکردن یک پیج نمی‌تواند باشد. افراد باید وظایف مختلف را مثل طی مراحل بازی و دعوت‌کردن دیگران به آن انجام دهند. همین طور باید لیدر بوردی وجود داشته باشد که هرکسی جایگاه خود را بین رقبا ببیند.

مسابقه ویژگی‌هایی مثل ماموریت، مشارکت اجتماعی، رقابت، تعامل، خلاقیت و همچنین گرفتن امتیاز را دارد. بازی‌های مسابقه و رقابت باید طراحی خوبی هم داشته باشند؛ برای نمونه به مسابقهٔ بازی مرکب اسنپ می‌توانیم اشاره کنیم.

برای این بازی افراد باید از قبل ثبت‌نام می‌کردند و در تاریخ‌های تعیین‌شده، در مراحل بازی شرکت می‌کردند. این مسابقه شبیه به بازی‌های سریال بازی ماهی مرکب طراحی و برای شرکت در هر مرحله و گذراندن آن زمان محدودی تعیین شده بود. برنده‌ها و افراد هم بر اساس امتیازی که کسب می‌کردند، در لیدر بورد قرار می‌گرفتند.

بازی اسنپ نمونه گیمیفیکیشن در ایران

مدل دیگر مسابقه این است که از مخاطب بخواهیم عکس یا ویدیوی محصول را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. در سال ۲۰۱۷ استارباکس چنین کاری انجام داد.

در تعطیلات کریسمس و سال نوی این سال، استارباکس تعداد محدودی لیوان قرمز تولید کرد که خریداران می‌توانستند روی آن نقاشی بکشند و با هشتگ #redcupart در اینستاگرام و توییتر به اشتراک بگذارند. از ویژگی‌های این ایده، می‌توان به رقابت در خلاقیت، مشارکت اجتماعی و دریافت پاداش اشاره کرد.

نمونه کمپین تبلیغاتی از استارباکس

۳. اجازه دهید مخاطب گردونه را بچرخاند!

با گیمیفیکیشن می‌توانید خرید را برای مخاطبان خود، جذاب‌تر کنید؛ خیلی ساده فقط با اضافه‌کردن گردونهٔ شانس به لندینگ پیج تبلیغات. گردونهٔ شانس ویژگی‌هایی مثل امتیازدهی، پاسخ فوری، پاداش تصادفی، عنصر شانس و هیجان، انگیزه و مشوقی برای بازگشت، مشارکت اجتماعی و حتی پیشرفت و دستاورد را دارد.

جایزه‌های گردونه باید متفاوت باشد؛ مثل کد تخفیف، ارسال رایگان، پیشنهادهای محدودبه‌زمان، محصولات رایگان و هدیه‌های نقدی.

نمونه گردونهٔ شانس یکی از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات

اگر می‌خواهید بازی را جالب نگه دارید و مشارکت اجتماعی و بازگشت را بیشتر کنید، تعداد چرخش‌های گردونه را محدود کنید؛ مثلاً فقط ۳ بار در روز یا افزایش شانس چرخاندن با دعوت یک دوست. یادتان باشد گردونه‌ها را در مدت‌زمان کوتاهی اجرا و آن را از کانال‌های مختلف تبلیغ کنید.

یک نمونهٔ دیگر از این مورد از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات گردونهٔ خانومی در جشن تولد این فروشگاه اینترنتی است:

گردونه شانس خانومی از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات

گردونه‌ها به شما ۲ کمک می‌کنند: جذب مشتری جدید با درگیرکردن آن‌ها در یک شانس احتمالی و همچنین دعوت سایر دوستان همراه با تکرار خرید مشتریان قدیمی.

این استراتژی تبلیغاتی یکی از استراتژی‌های بانی مد است تا هم با تبلیغات کلیکی گردونه شانس در سایت‌های پربازدید، افراد بیشتری را با نام خود درگیر کند و هم مشتریان جدیدی از طریق ریفرال بگیرد. شما هم می‌توانید بعد از طراحی کمپین تبلیغاتی، با کمک انواع روش‌های تبلیغات در یکتانت،‌ افراد بیشتری را به‌سمت گردونهٔ خود بکشانید.

تبلیغات کلیکی گردونه شانس در سایت‌های پربازدید

۴. پیشنهادی با زمان محدود روی میز بگذارید

پیشنهادهای محدودبه‌زمان بازی نیستند؛‌ ولی عناصر و ساختار بازی را می‌توان به آن اضافه و کاربر را به تعامل وادار کرد.

این پیشنهادها حس فومو یا ترس ازدست‌دادن را در مشتری بیدار می‌کنند که همین تعامل و درگیری مخاطب را بیشتر هم می‌کند. از ویژگی‌های این تکنیک می‌توان به رقابت، انگیزه و مشوق برای اقدام فوری، مشارکت اجتماعی و ماموریت (پاداش به‌ازای اقدامی خاص) اشاره کرد.

۲ رویکرد برای جذب مشتری با فومو در اینجا عبارت‌اند از:

  • شمارشگر معکوس زمان

این شمارش‌گر را باید به لندینگ‌پیج فروش ویژه یا حراج سایت خود اضافه کنید. شمارش‌گر معکوس یک عنصر گیمیفیکیشن بصری است که حس فوریت را در مخاطب بیدار می‌کند تا زودتر خرید کند.

نمونه شمارشگر معکوس

  • تخفیف کاهشی

هرکسی زودتر خرید کند، بیشتر تخفیف می‌گیرد؛ برای مثال، ۱۰۰ نفر ۵۰ درصد تخفیف، ۲۰۰ نفر دوم ۳۰ درصد تخفیف و ۳۰۰ نفرم سوم، ۱۰ درصد تخفیف.

یکی از انگیزه‌هایی که با بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) هدف می‌گیریم، انگیزهٔ رقابت است. حالا چطور با پیشنهاد زمان‌دار آن را تقویت یا ایجاد کنیم؟ مثلاً می‌توانیم بگوییم فقط ۵۰ نفر اول می‌توانند از این تخفیف بهره ببرند.

اگر عناصر بصری جذاب به حس رقابت و فوریتی که در این روش وجود دارد، اضافه شود و البته به‌خوبی هم آن را پروموت کنید، می‌توانید نتیجهٔ شگفت‌انگیزی در افزایش فروش ببینید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۵. بنرها و تبلیغات تعاملی طراحی کنید

بنرهای معمولی را کاربر فقط می‌تواند نگاه کند و اگر دوست داشت روی آن کلیک کند و وارد صفحهٔ مقصد شود؛ ولی اگر آن را تعاملی کنید، می‌توانید توجه کاربر را خیلی بیشتر از قبل جلب کنید.

برای نمونه، با لمس بنر یا انجام‌دادن کاری دیگر، مواد اولیهٔ یک غذا را به ظرف آن اضافه کنید، آرایش یا رانندگی کنید.

نمونهٔ زیر از تبلیغات اجراشده توسط یکتانت (بیلبورد دیجیتال) است که با اسکرول کاربر در صفحه، ماشین در بنر تعاملی حرکت می‌کند؛ از طرفی، اگر روی بنر کلیک کند، صدای بوق ماشین را می‌شنود.

 

یک نمونهٔ دیگر هم با یکدیگر ببینیم؟ در اینجا کاربر با بالا یا پایین کردن صفحه، می‌تواند با برند جی پلاس کامل آشنا شود:

 

 

اگر هدف از تبلیغات، دیده‌شدن و شناخته‌شدن توسط بازار هدف باشد، چند پارامتر مهم نقش دارد:

  • میزان توجه کاربر به تبلیغ
  • مجاورت با سایر تبلیغات

بنر تعاملی هر ۲ کار را هم‌زمان برای شما انجام می‌دهد تا بیشترین توجه به پیشنهادتان جلب شود؛ از طرفی، آمار و تجربه نشان می‌دهد این بنرها به نرخ تبدیلی بیشتر از تبلیغات بنری معمولی منجر می‌شود.

در آخر اینکه از ویژگی‌های بنر تعاملی و این تکنیک می‌توان به تعامل مستقیم (مثلاً لمس بنر) و پاسخ فوری (مثلاً ریخته‌شدن سس با لمس و تغییر المان بصری) اشاره کرد.

از دیگر روش‌ها، می‌توان به آن تبلیغات تعاملی اشاره کنیم که اغلب به‌صورت تبلیغ قابل بازی اجرا می‌شوند؛ مثلاً مک‌دونالد با طراحی یک مینی‌بازی، کاربر را وارد یک رقابت ساده و سریع می‌کند. پس از آن، کاربر می‌توان از پاداش خود با نصب اپلیکیشن استفاده کند.

تبلیغ قابل بازی مک‌دونالد

۶. به سراغ تبلیغات ویدئویی جایزه‌دار بروید

یک راه غیر مستقیم برای بهره‌بردن از گیمیفیکیشن وجود دارد: در جایگاه تبلیغات جایزه‌دار بازی‌های موبایلی قرار بگیرید تا کاربر به‌ازای تماشای تبلیغ شما، از اپلیکیشن پاداش بگیرد.

در این مدل تبلیغات، نمایش‌دهنده تبلیغ شما به کاربر پاداشی به‌ازای تماشای تبلیغ می‌دهد؛ مثلاً می‌تواند به‌ازای تماشای کامل ویدئو، یک جان اضافه بگیرد یا پرسش را عوض کند.
یک نمونه ببینید:

 

 

از ویژگی‌های این تکنیک می‌توان به پاداش آنی، افزایش انگیزه، پیشرفت و دستاورد اشاره کرد. فقط در اینجا، مسئولیت جایگاه و پاداش بر عهدهٔ شما نیست و فقط از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنید؛ بهره و سود غیرمستقیم 🙂

مقاله پیشنهادی: تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

۷. بازی‌های ساده را با کمک امکانات شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید

در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور دارید؟ با استفاده از امکانات هر کدام، بازی‌های ساده طراحی کنید. این بازی‌ها تعاملی هم هستند و می‌توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

برای نمونه، برای استوری اینستاگرام می‌توان فیلتر طراحی کرد. کاربران می‌توانند عکس و ویدیوهای خود را با این فیلتر به اشتراک بگذارند.

اگر سراغ یک اینفلوئنسر بروید خیلی سریع‌تر می‌توانید بازی خود را محبوب کنید؛ مثلاً اینفلوئنسر می‌تواند انگیزهٔ مخاطب را برای واردشدن به این رقابت را بیشتر کند.

نمونهٔ واقعی آن کمپین طعمولوژی بایودنت است. برای این کمپین یک فیلتر اینستاگرام طراحی شد که از کاربر چند سؤال می‌پرسد و پس از آن، یکی از طعم‌های آدامس بایودنت را به او معرفی می‌کند.

کمپین طعمولوژی بایودنت با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات

به‌غیر از شرکت در رقابت، گرفتن پاداش و هیجان، از دیگر ویژگی‌های این کار، بالابردن مشارکت اجتماعی است؛ هر فرد دوست دارد دستاورد خود را با دیگر دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارد.

برای تبلیغات در توییتر هم می‌توان از امکان کوت‌کردن و پاسخ‌دادن استفاده کرد؛ مثلاً رامک مسابقه‌ای طراحی کرد که در آن افراد باید شخصیت توییتری خود را در تصویر زیر پیدا می‌کردند. با این کمپین تبلیغاتی، رامک افراد زیادی را به مشارکت اجتماعی و همچنین انجام‌دادن ماموریت ترغیب کرد.

کمپین رامک

۸. چرا به فکر کوییز نیستید؟

کوییز یکی دیگر از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات است که همه ساده است و هم مخاطبان آن را دوست دارند. کوییز سرگرم‌کننده است؛ ولی اگر زیرک باشید، می‌توانید با کمک آن، مخاطب خود را هم بهتر بشناسید.

خب، سؤالات کوییز چه باشد؟ علایق و دغدغه‌های مخاطب خود را که می‌شناسید. می‌دانید چه چیزی او را به کسب‌وکار شما وصل می‌کند؛ مثلاً علاقه به ساندویچ‌های خوشمزه.

بر اساس همین‌ها سؤالات را طراحی کنید. در مثالی که زدیم، هدف را پیداکردن ساندویچ محبوب مخاطب می‌گذاریم و سؤالاتی دربارهٔ همین موضوع از او می‌پرسیم؛ مثلاً در ساندویچ خود خیارشور و گوجه را می‌پسندد یا سالاد یا سس مایونز را ترجیح می‌دهد یا کچاپ.

کوییز طولانی طراحی نکنید؛ چراکه مخاطب زود از آن خسته می‌شود. قرار بر لذت‌بردن است، نه پرکردن پرسش‌نامه! به‌علاوه، سؤال‌ها شفاف و کوتاه و بامزه باشند تا جنبهٔ سرگرم‌کنندگی خود را از دست ندهند. همچنین می‌توانید از عناصر بصری بازی برای افزایش جذابیت کوییز استفاده کنید.

برای اینکه مخاطب به شرکت در کوییز تشویق شود، برای آن جایزه‌ای مثل کد تخفیف بگذارید. فراموش نکنید از مخاطبان بخواهید نتایج را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در مثالی که زدیم، افراد بعد از اینکه ساندویچ محبوب خود را شناختند، می‌توانند نتیجه را استوری کنند و با دوستانی که از طریق آن‌ها وارد کوییز شده، یک کوپن تخفیف برای ساندویچ‌های مورد علاقه‌شان بگیرند. یک نمونه از «خانومی» را جلوتر با هم بررسی می‌کنیم.

 

۹. مخاطب را به شکار گنج بفرستید!

پیداکردن گنج همان قدر که برای کودکان هیجان‌انگیز است، بزرگترها را هم سرحال می‌آورد. اگر قرار است تخفیف یا حراج بگذارید، بخشی از آن را به‌صورت شکار گنج اجرا کنید.

می‌توانید کدهای تخفیف یا جایزه‌ها را در بخش‌های مختلف سایت یا اپلیکیشن پنهان کنید تا افراد دنبال آن بگردند و اولین کسی که آن را پیدا کرد، برنده شود.

دیجی کالا این کار را در بلک‌فرایدی انجام داد. کدهای تخفیف در صفحات مختلف پنهان شده بودند و کاربران باید آن را پیدا می‌کردند. اگر کسی زودتر کد را پیدا کرده بود، کاربر با چنین چیزی روبرو می‌شد:

شکار گنج دیجی‌کالا

۱۰. کاری کنید مخاطب دستاورد خود را فریاد بزند!

اگر تعامل کاربر با خود را به یک بازی دارای مراحل مختلف تبدیل کنید که کاربر با طی‌کردن آن نشان بگیرد، می‌تواند آن را به اشتراک بگذارد و اصلاً همان انگیزه‌ای برای ادامه‌یافتن رابطهٔ شما با او باشد.

دولینگو همین کار را می‌کند. در این اپلیکیشن کاربران به روشی جالب و مفرح زبانی جدید یاد می‌گیرند و هم‌زمان با افزایش روزهای متناوب یادگیری، می‌توانند نشان دریافت کنند. کاربران با افتخار تعداد روزهای خود را به اشتراک می‌گذارند.

در تصویر زیر ۲ تا از نشان‌ها را می‌بینید:

نشان و بج دولینگو یکی از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات

در این تکنیک گیمفیکیشن می‌توان لینک ریفرال را هم به افراد داد تا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با جذب کاربران جدید، جایزه هم بگیرند.

اپلیکیشن‌هایی مثل اپلیکیشن‌های کالری‌شمار یا قدم‌شمار هم می‌توانند چنین مسابقه‌هایی برگزار کنند؛ مثلاً کسانی که به‌طور منظم کالری خود را ثبت می‌کنند و به کالری معین‌شده توسط خودشان وفادار هستند، امتیاز بگیرند و با هم رقابت کنند.

چنین کاری را اپلیکیشن Nike Run Club برای تبلیغ اپلیکیشن خود انجام داد. افراد برای خود هدف روزانه برای دویدن تعیین می‌کنند، با انجام‌دادن چالش‌ها امتیاز می‌گیرند و برنده می‌شوند:

نمونه استفاده از گیمیفیکیشن برای تبلیغ اپلیکیشن

تا اینجای مقاله با ۱۰ تا از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات آشنا شدیم. بخش بعدی ۵ نمونهٔ واقعی گیمیفیکیشن در ایران را بررسی می‌کنیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۵ نمونه گیمیفیکیشن در ایران

برای آموزش گیمیفیکیشن چیزی بهتر از مطالعهٔ نمونه‌های موفق دیگران کارساز نیست. نمونه‌های موفق ایرانی هم کم نداریم. در این بخش با ۵ تا از گیمیفیکیشن‌های خوب ایرانی آشنا می‌شویم.

 

۱. «ریسک نکنی، برنده‌ای!» از دیوار

کلاه‌برداری یکی از مشکلات و چالش‌های مهم برای دیوار است؛ اتفاقی ناخواسته که با وجود رصد مستمر گزارش‌های کاربران و همچنین آگهی‌ها، همچنان کاربران و همچنین خود دیوار را درگیر می‌کند.

دیوار کارهای زیادی برای کاهش میزان کلاه‌برداری تا امروز انجام داده است؛ ولی در ماه‌های اخیر تلاش کرد میزان آگاهی مردم نسبت به روش‌های کلاه‌برداری را افزایش دهد. اینکه چه نشانه‌هایی را اگر دیدند، ریسک نکنند.

برای اینکه نشانه‌های کلاه‌برداری در ذهن مخاطب حک شود، آن‌ها به سراغ تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات رفت. در این کمپین، مخاطب در یک بازی شرکت می‌کند و با انجام‌دادن ماموریت‌های مختلف امتیاز می‌گیرد. در بازی، هر فرد باید ۳ ماموریت انجام دهد و در هر ماموریت، ۶ کالا بخرد.

ریسک نکنی، برنده‌ای یک نمونه گیمیفیکیشن در ایران

علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های دیگر کمپین تشویق به مشارکت اجتماعی با دعوت‌کردن دیگران بود. دیوار برای اینکه شما افراد بیشتری را دعوت کنید، هم برای ثبت‌نام دعوت‌شده‌ها امتیاز در نظر گرفته و هم برای فعالیت او؛ یعنی اگر کسی را دعوت کنید و در بازی بیشتر فعالیت کند، امتیاز دعوت‌کننده بیشتر می‌شود.

عنصر هیجان و شانس هم در این کمپین فراموش نشده است؛ چراکه هر فرد می‌توانست روزانه گردونهٔ شانس را بچرخاند. گردونهٔ شانس بازی «ریسک نکنی، برنده‌ای؟» ۲ ویژگی دیگر هم دارد:

  • برای پاداش با دیگر کسب‌وکارها همکاری کرده‌اند
  • برای شانس مجدد، کاربر می‌تواند از سکه‌های خود خرج کند و نیاز نیست حتماً یک نفر را دعوت کند

گردونه شانس

پیشنهاد: شما می‌توانید بر اساس ویژگی‌های کاربر مثل سن به او پاداش دهید؛ مثلاً اسپیکر برای نسل جوان پاداش جذابی به نظر می‌رسد. برای این کار، ابتدا باید سن، جنسیت و شغل کاربر را بگیرید و سپس پاداش‌های گردونه را بر اساس آن بچینید.

یکی از ویژگی‌های خوب کمپین دیوار، استفاده از ماموریت‌ها برای یادآوری نشانه‌های کلاه‌برداری است که در تصویر زیر می‌بینید.

آگاه‌سازی نسبت به نشانه‌های کلاه‌برداری با گیمیفیکیشن

در آخر هم جا دارد به این موضوع هم اشاره کنیم: دیوار برای بازی خود صفحهٔ دستاوردها همراه با نشان‌های مخصوص هم طراحی کرده است.

نشان و دستاورد در گیمفیکیشن

اول کوییز، بعد خرید با تخفیف

فروشگاه خانومی در تابستان ۱۴۰۲، برای فروش ضدآفتاب از یکی از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات که در بخش قبل گفتیم، استفاده کرد: کوییز.

کوییز برای شناسایی شخصیت آفتابی هر مشتری بود. چند سؤال دربارهٔ عادت‌ها و سبک زندگی مخاطب مثل میزان بیرون‌بودن از خانه و آرایش‌کردن یا نکردن پرسیده می‌شد و بر اساس پاسخ‌ها، یکی از شخصیت‌های آفتابی به پاسخ‌دهنده معرفی می‌شد.

نام‌های بامزه و خلاقانه‌ای هم برای هر شخصیت در نظر گرفته شده بود؛ مثل شخصیت شاینی.

افراد پس از تمام‌کردن کوییز، می‌توانستند نتیجه را در استوری اینستاگرام خود منتشر و پیج خانومی را تگ کنند تا کد تخفیف بگیرند. به‌علاوه، با تمام‌کردن کوییز هم چند ضدآفتاب تخفیف‌خوردهٔ مناسب شخصیت آفتابی آن‌ها پیشنهاد می‌شد.

ویدیوی زیر را خانومی برای راهنمایی مشتریان خود برای شرکت در کوییز منتشر کرده است:

 

با تپسی، تا کجا می‌رسی؟

این کمپین اجرا نشده است؛ ولی طراحی خوب آن، ارزشش را دارد که دربارهٔ آن صحبت کنیم. کاربران تپسی باید خودروی تپسی را هدایت کنند و در طول راه، سکه‌ها را هم بگیرند. سه نفری که بیشترین رکورد را می‌زدند، جایزه می‌گرفتند.

برای افزایش حس رقابت و همین طور قابلیت اشتراک‌گذاری مسابقه، به یک نفر از شهری که کاربران آن بیشترین امتیاز را گرفته‌اند، جایزهٔ ویژه‌ای داده می‌شد. به این ترتیب، افراد همشهریان خود را به بازی دعوت می‌کردند.

همان طور که متوجه شدید، در این کمپین از تکنیک مسابقه استفاده شده است. بازی به‌خوبی طراحی شده، رقابت وجود دارد و افراد جایگاه خود را در لیدر بورد می‌توانستند ببینند.
ویدیوی زیر این کمپین را توضیح می‌دهد:

 

 

ورود به دنیای بستنی‌ها با بازی

در تابستان ۹۹ دومینو هم مثل خیلی از برندها برای افزایش تعامل با مخاطب، سراغ یکی از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تبلیغات رفت. کمپین «بازی بستنی» دومینو ۲ ماه ادامه داشت.

کمپین شامل ۶ نسخه از یک بازی می‌شد که در هرکدام یکی از بستنی‌های دومینو حضور داشت.

در این بازی ۱۸۶۹۳ نفر شرکت کردند که ۸۶۱۱ نفر آن‌ها با دعوت دوستان به بازی وارد شده بودند. هر کاربر به‌طور میانگین ۳۳ دقیقه این بازی را انجام داده که بسیار بیشتر از زمانی است که می‌تواند با محتواهای برند در کانال‌های مختلف تعامل کند.

بستنی بازی دومینو در نهایت توانست ۶۰ درصد تعامل مخاطبان را افزایش دهد. گزارش این کمپین را همراه با بازی‌ها در ویدئوی زیر ببینید.

 

 

گیمیفیکیشن برای آنلاین‌شاپ‌ها

در کمپین تبلیغاتی «سفر به آیندهٔ فروشگاه‌های اینترنتی» تایم‌تووین، یک معما وجود داشت و یک گردونه. شرکت‌کنندگان در این بازی بعد از تکمیل پروفایل، یکی از ۳ مأموریت را انتخاب می‌کردند، داستان‌های آن مأموریت را می‌خواندند و به معماها جواب می‌دادند.

هر پاسخ، ۱۰ سکه داشت که کاربران می‌توانستند از آن برای چرخاندن گردونه استفاده کنند. گردونه هم پر از تخفیف‌هایی بود که حامیان تایم‌تووین تامین کرده بودند؛ مثل تخفیف سرور فروشگاهی که خدمت جدید لیموهاست بود.

نمونه گیمیفیکیشن در ایران

بازی، هیجان، جذب مشتری!

جذب مشتری و افزایش فروش همیشه با خط مستقیم عرضهٔ کالای موردنیاز مشتری و جذب او با کیفیت یا تخفیف انجام نمی‌شود. شما می‌توانید به این مسیر با کارهای خلاقانه‌ای مثل بازی‌وارسازی و طراحی کمپین‌های بازی‌گونه پیج‌وتاب دهید و اتفاقاً از راه طولانی‌تر مشتری را جذب کنید.

استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی هیجان‌انگیز است و با تولید احساسات مثبت در مخاطبان می‌تواند خیلی بهتر از دیگر روش‌های تبلیغات در جذب مشتری به شما کمک کند. از طرفی، در وفادارسازی مشتری هم به کمک شما می‌آید.

یک نکتهٔ مهم هم در آخر با شما در میان بگذاریم: قبل از اجرای کمپین، متریک‌ها و شاخص‌هایی برای سنجش عملکردتان مشخص کنید. همیشه تعداد شرکت‌کننده‌ها در کمپین یا فروش متر و معیار خوبی برای سنجش عملکرد نیست. مثلاً در کمپین دیوار، آن‌ها باید میزان آگاهی کاربران نسبت به نشانه‌های کلاه‌برداری را قبل و بعد از اجرای کمپین بسنجند؛ این مسئله است که نشان می‌دهد چقدر موفق عمل کردند و نه تعداد افرادی که در بازی شرکت کردند.

در این مقاله با ۱۰ تا از تکنیک‌های گیفیکیشن در تبلیغات آشنا شدیم و چند نمونهٔ ایرانی و خارجی گیمیفیکیشن را مثال زدیم. حالا نوبت شماست که بگویید کدام رویکردها و ایده‌ها شما را جذب کرده و در ذهنتان ماندگار شده است.

خوشحال می‌شویم نظرتان را هم دربارهٔ مقاله بشنویم 🙂

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی