💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

کارشناس روابط عمومی کیست؟ (از وظایف و مهارت‌ها تا حقوق)

سایر مقالات | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۶ تیر ۱۴۰۳

کارشناس روابط عمومی کیست؛ از وظایف و مهارت‌ها تا حقوق!

پشت سلبریتی‌های معروفی که می‌شناسید یا شرکت‌های موفق، کارشناس روابط عمومی ایستاده است. کار روابط عمومی فقط مدیریت ترول‌های اینترنتی نیست.

آن‌ها معمولاً در پشت‌صحنه تلاش می‌کنند تصویر مثبتی برای مردم ایجاد کنند. فعالیت‌های مختلف که قرار است در این مقاله با هم بخوانیم. در آخر هم با یکدیگر، حقوق و دستمزد این موقعیت شغلی را بررسی می‌کنیم.

 

منظور از کارشناس روابط عمومی چیست؟

کارشناس روابط عمومی کسی است که وظیفه دارد تصویر عمومی مثبتی برای افراد، گروه‌های سیاسی یا شرکت‌ها ایجاد کند. چطور؟

ما تیم روابط عمومی را معمولاً پل بین مخاطب و خودمان در نظر می‌گیریم که از طریق ارتباطات استراتژیک، برندسازی، مدیریت بحران و بیانیه‌های مطبوعاتی تصویر و شهرت شرکت را مدیریت و یک رابطهٔ سودمند و دوطرفه بین سازمان و ذی‌نفعان ایجاد می‌کند.

کار متخصص روابط عمومی فقط در بیانیه‌نوشتن خلاصه نمی‌شود؛ مدیریت تصویر برند به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات گره خورده است و در کنار آن، ایجاد ارتباطات مستحکم و مفید برای روزهای بحرانی.

برخلاف باور مردم که روابط عمومی را با خبرسازی و گاهی حذف خبر یکی می‌دانند، متخصص روابط عمومی وظایفی دارد که مستقیماً در درک و برداشت عموم مردم از نام برند، فرد یا گروه سیاسی تاثیر می‌گذارند.
بیایید کمی دربارهٔ وظایف بیشتر با هم صحبت کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

کارشناس روابط عمومی چه وظایفی دارد؟

به‌طور کلی، تیم روابط عمومی وظیفه دارد اطلاعات دقیق را منتقل و بحران‌ها را مدیریت کند. چرا؟ تا مطمئن شویم تصویر و شهرت ما پیش مشتریان و جامعه با اهداف استراتژیکی که داریم، سازگار و هم‌سو می‌ماند.

متخصص روابط عمومی با تخصص خود در ارتباطات رسانه‌ای، تولید محتوا و مدیریت بحران، هویت برند را تقویت می‌کند و همچنین کمک می‌کنند اعتماد و ارتباط شفافی بین ما و مشتریان شکل بگیرد.

بر اساس این توضیح، می‌توانیم وظایف را به شکل زیر در نظر بگیریم:

 

ارتباط با رسانه‌ها

ایجاد رابطه با روزنامه‌نگارها، سردبیران رسانه و همچنین صاحبان رسانه و حفظ این ارتباط، نوشتن پیش‌نویس بیانیه‌های مطبوعاتی و هماهنگی برای پوشش رسانه‌ای و نشست‌ها بر عهدهٔ این افراد است.

در کنار این موارد، تعیین و رسیدگی به پرسش‌های رسانه‌ها، تعیین سخنران نشست و ایونت و آماده‌کردن اطلاعات مناسب برای ارائه‌ در رسانه‌ها هم باید جزو وظایف متخصص روابط عمومی در نظر بگیریم.

 

تولید محتوا

شاید وقتی از شما بپرسند تولید محتوا چیست، خیلی زود یاد پست‌های اینستاگرام یا پست‌های بلاگ بیفتید و موقعیت شغلی کارشناس تولید محتوا!

ولی در شرح وظایف کارشناس روابط عمومی، تولید محتوا برای انتشار در رسانه‌های آنلاین و آفلاین، مقاله‌های خبری، پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی و… دیده می‌شود.

جنس محتوایی که تیم روابط عمومی آماده می‌کند با جنس چیزی که تیم بازاریابی محتوا آماده می‌کند، متفاوت است. محتوای روابط عمومی کاملاً در راستای ایجاد ارتباط و ساخت تصویر مثبت حول برند است.

نوشتن رپورتاژ آگهی و اجرای کمپین آن هم بر عهدهٔ روابط عمومی است تا بتواند با حضور در قوی‌ترین و معتبرترین رسانه‌ها، تصویر برند را مدیریت کند.

نمونه رپرتاژ آگهی یکی از وظایف کارشناس روابط عمومی

حتی در برخی موارد، کارشناس روابط عمومی به سایر تیم‌ها مثل تیم دیجیتال مارکتینگ دربارهٔ چیزی که منتشر می‌کنند فیدبک می‌دهد. چرا؟ تا تصویر مثبت برند خدشه‌دار نشود و به‌واسطهٔ جذب لید یا تبلیغات، صدمه‌ای به کسب‌وکار وارد نشود.

ساده‌تر بگویم؟ قرار نیست با اطلاعات غلط، گمراه‌کننده یا محتوای زرد کسی به‌ جایی برسد و اینجا متخصص روابط عمومی مثل ناجی وارد می‌شود. به‌طور کلی، رابطهٔ خوبی باید بین تیم روابط عمومی، تیم دیجیتال مارکتینگ و همچنین تیم محصول برقرار باشد تا کسب‌وکار به اهداف خود برسد.

پس در نهایت اینکه کارشناس روابط عمومی نباید با تولید محتوا ناآشنا باشد و این یکی از وظایف اصلی اوست که محتوای مفید در راستای هدف اصلی تیم روابط عمومی آماده کند.

 

پایش شبکه‌های اجتماعی و فضای آنلاین

یک چشم متخصص روابط عمومی باید همواره به چیزی که در اینترنت دربارهٔ برند، محصول یا خدمت آن گفته می‌شود، باشد؛ گفته‌های بازار حتی ممکن است دربارهٔ برخورد بد نیروی انسانی باشد یا دربارهٔ یک تجربهٔ بد در ارسال کالا!

اطلاعات اشتباه، نارضایتی مردم، شایعه و برداشت‌های نادرست، همه می‌توانند زمینه‌ساز بحرانی باشند که تیم روابط عمومی باید مدیریت کند.

حالا اینجا کارشناس روابط عمومی وظیفه دارد داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند و راه‌حل دهد؛ این راه‌حل ممکن است یک بیانیه مطبوعاتی، پست وبلاگ، رپرتاژ آگهی یا نشست خبری باشد.

گاهی اوقات هم راه‌حل در سطح سازمان است؛ چطور محصول را بهتر کنیم؟ چطور فرایند پاسخگویی را بهتر کنیم؟ حتی ممکن است کارگاهی برای تیم‌های پشتیبانی برگزار کنند تا بتوانند بحران را مدیریت کنند.
برای نمونه، انتشار پستی که در تصویر می‌بینید، در پاسخ به یک شایعه بوده است:

پست بلاگ برای پاسخگویی به شایعه

گاهی کارشناس روابط عمومی باید در پشت‌پرده با افرادی ارتباط برقرار کند و دلیل محتوایی را که منتشر کرده است، جویا شود. اینجا او تلاش می‌کند محتوا اصلاح و گفته‌های برند هم در آن گنجانده شود تا به قضاوت اشتباه منجر نشود.

 

برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادها

وظیفهٔ برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادها هم بر عهدهٔ متخصص روابط عمومی است. اینکه چه رویدادی باید برگزار شود، چه چیزی در آن گفته شود، کجا برگزار شود و سخنران‌ها چه کسانی باشند، چیزی است که باید او مشخص کند.

از طرفی، دعوت از مهمانان، متخصصان صنعت، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و همچنین مواردی مثل پذیرایی در رویداد هم باید جزو کارهایی باشد که انجام می‌دهد.

 

سخنگوی شرکت

کارشناس روابط عمومی ممکن است به‌عنوان سخنگوی شرکت در نشست‌های خبری، مصاحبه‌ها و رویدادها شرکت کند. او اینجا نقش واسطهٔ بین شرکت و مردم است تا از زبان شرکت صحبت کند.

چه وظایفی اینجا تعریف می‌شود؟ به‌غیر از مدیریت چیزی که می‌گوید، باید برای پاسخ‌دادن به پرسش‌ها به‌شکلی درست هم آماده باشد. یک نمونه که خبر آن در رسانه‌ها منتشر شده است، ببینید:

کارشناس روابط عمومی در مقام سخنگوی شرکت

اگر موافق باشید، به وظایف بعدی در حد چند خط نگاه کنیم:

  • ارتباط با ذینفعان (حفظ خطوط ارتباطی با سهام‌داران و ذینفعان از جمله مشتری‌ها، نیروی انسانی، سرمایه‌گذاران و اعضای جامعه با هدف رفع نگرانی‌ها)
  • ایجاد رابطهٔ استراتژیک (شرکت باید با برخی اینفلوئنسرها و افراد متخصص رابطهٔ خوبی داشته باشد تا از این ظرفیت در صورت نیاز استفاده کند)
  • مدیریت برند (شکل‌دهی و حفظ هویت برند ثابت که با ارزش‌های شرکت همسو باشد)

تیم روابط عمومی جنبه‌های زیادی از برند را در نظر دارد؛ پس ممکن است وظایف روزانه یا کلی کارشناس روابط عمومی متفاوت باشد. آن‌ها همیشه باید منتظر موقعیت‌های غیرمنتظره و کوتاه‌مدت باشد و در کل، آماده برای پاسخ‌های عمومی دقیق که هویت واقعی برند را منعکس می‌کنند.

قبل از اینکه ببینیم مهارت‌های کارشناس روابط عمومی چیست، بیایید به شرح وظایف یکی از موقعیت‌های شغلی در جاب‌ویژن هم نگاهی بیندازیم:

شرح وظایف کارشناس روابط عمومی

خب، برویم سراغ مهارت‌ها! اگر پرسشی دربارهٔ وظایف کارشناس روابط عمومی دارید، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید تا به آن پاسخ دهیم:
0
اینجا بنویسیدx
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مهارت‌های کارشناس روابط عمومی چیست؟

وظایفی در بخش قبل معرفی کردم که برای انجام‌دادن آن‌ها باید یک سری مهارت داشته باشید. مثلاً برای اینکه ببینیم دربارهٔ ما در فضای آنلاین چه چیزهایی می‌گویند، باید کار با ابزارهای سوشال لیسنینگ را بلد باشید.

خب، بیایید ببینیم دیگر چه مهارت‌های نرم و سختی باید داشته باشید که بتوانید به‌عنوان کارشناس روابط عمومی شرکت، فرد یا گروهی استخدام شوید:

  • ارتباطات و شبکه‌سازی مهم‌ترین مهارت است؛ هم باید بتواند افکار خود را درست بیان کند و هم شنوندهٔ خوبی باشد! او باید بتواند در طول ارتباط کوچکترین تغییر در لحن یا احساسات را درک کند و اجازه دهد احساسات و باورهای شخصی وارد ارتباطات کاری نشود
  • مهارت تولید محتوا با هدف شرح کامل و درست دیدگاه، نظر و انتقال برنامه‌ها و چشم‌انداز به رسانه‌ها، مطبوعات و جامعه
  • شناخت و درک شبکه‌های اجتماعی
  • آشنایی با انواع محتوا و کاربرد هرکدام
  • توانایی کار با ابزارهای سوشال لیسنینگ
  • تفکر استراتژیک
  • داستان سرایی
  • هوش عاطفی
  • توانایی کار با ابزارهای تولید محتوا
  • آشنایی با بازاریابی و بازاریابی دیجیتال
  • آشنایی با برندینگ
  • توانایی حل مسئله و مدیریت بحران
  • دارای اعتمادبه‌نفس بالا
  • توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه
  • انعطاف‌پذیری
  • مسئولیت‌پذیری
  • خلاقیت
  • توانایی کار بر روی چند پروژه هم‌زمان
  • توانایی تحقیق
  • مدیریت زمان
  • توانایی توجه به جزئیات

به گفتهٔ یکی از مدیران روابط عمومی، کارشناس‌های روابط عمومی باید برای محیطی سخت، پرتنش و سریع که نیازمند خلاقیت، انعطاف‌پذیری و توانایی مدیریت موقعیت‌های پراسترس است، آماده باشند.

می‌توان گفت اولویت‌بندی وظایف، تاب‌آوری و همچنین توانایی توجه‌کردن به جزئیات و برنامه‌ریزی از هرچیزی مهم‌تر است.

آیا همیشه باید تمامی این مهارت‌ها را داشته باشید؟ نه، لزوماً برای استخدام همهٔ این موارد در نظر گرفته نمی‌شود. برای نمونه، به موقعیت شغلی زیر نگاه کنید تا شرایط احراز بانک خاورمیانه را ببینید:

مهارت‌های کارشناس روابط عمومی

بسته به اندازهٔ سازمان یا هدفی که برای آن کارشناس روابط عمومی استخدام می‌شود، چند نوع موقعیت شغلی می‌توانیم تعریف کنیم. بیایید با آن‌ها آشنا شویم.

 

انواع موقعیت‌های شغلی برای کارشناس روابط عمومی

کارشناس‌های روابط عمومی جاهای مختلفی کار می‌کنند و هدف از استخدام آن‌ها هم می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلاً ممکن است به‌طور اختصاصی فقط روی برگزاری رویدادها کار کند.

در ادامه، به برخی موقعیت‌های مختلف با هم نگاه می‌کنیم:

  • متخصص ارتباطات (بر مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی شرکت تمرکز، بحران‌ها را مدیریت و همچنین روابط رسانه‌ای را کنترل می‌کند)
  • متخصص رویداد یا همان مسئول تشریفات (رویدادهای مختلف مثل معرفی محصول، نشست‌های خبری، حضور در نمایشگاه‌ها و همچنین جمع‌آوری کمک مالی یا سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کند؛ علاوه بر اجرای موفق رویداد، پوشش مطبوعاتی هم برعهده دارند)
  • متخصص روابط‌عمومی حوزهٔ سلامت (اینجا متخصص روابط عمومی، پل ارتباطی بین جامعه، ارائه‌دهنده‌های خدمات و محصول و شرکت است؛ کارهایی مثل انتشار اطلاعیه‌های پزشکی، مدیریت بحران‌ها و آموزش جامعه را انجام می‌دهد)
  • متخصص روابط عمومی مد و فشن (بیشتر اوقات با طراح‌ها و اینفلوئنسرهای مد و فشن کار می‌کنند؛ همکاری با مدل‌ها، مدیریت روابط رسانه‌ای و همچنین شرکت در رویدادها با آن‌هاست)
  • متخصص روابط عمومی مالی (اینجا ارتباطات از نظر مالی مدیریت می‌شوند؛ کارهایی مثل پیگیری قراردادها، ارسال هدایا، جمع‌آوری کمک مالی و جذب سرمایه‌گذار را انجام می‌دهد)
  • کارشناس امور دولتی (ارتباط شرکت‌های دولتی را با مقامات دولتی، دولت و همچنین مردم مدیریت می‌کند؛ آن‌ها دربارهٔ سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی مردم را آگاه می‌کنند)

جنس کاری که هرکدام از متخصص‌های بالا انجام می‌دهند و محتوایی که تولید می‌کنند، با هم خیلی فرق دارد. مثلاً لحن شرکت‌های دولتی به‌هیچ‌وجه شبیه کسی که مسئولیت روابط عمومی شرکت‌های مد و فشن را برعهده دارد، یکی نیست.

رسیدیم به یک بخش مهم و تعیین‌کننده: حقوق!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

حقوق کارشناس روابط عمومی چقدر است؟

برای اینکه بتوانم عدد مشخصی برای حقوق بنویسم، به سراغ آخرین گزارش‌های حقوق و دستمزد رفتم. بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن که فروردین ۱۴۰۳ منتشر شد، میانه حقوق درخواستی برای این شغل در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان است؛ ولی همان طور که می‌بینید تا ۲۵ میلیون تومان هم متغیر است.

میانه حقوق کارشناس روابط عمومی طبق گزارش جاب‌ویژن

قبل از بررسی گزارش حقوق و دستمزد ایران سلری ویژه تهران و شرکت‌های بزرگ، جا دارد به یک نکته اشاره کنم: حداقل حقوق شما به شرکت، سابقه، مهارت‌ها و وظایف گره خورده است. برای نمونه، در یکی از آگهی‌های شغلی، حقوق ۲۰ تا ۳۰ میلیون برای کارشناس هم دیده می‌شود.

طبق این گزارش، کارشناس ارشد و مدیر روابط عمومی به‌طور میانگین، ۲۴ و ۲۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. البته که در همین گزارش، ۲۵ و ۴۸ میلیون تومان هم برای این ۲ موقعیت شغلی پرداخت می‌شود.

در آخر اینکه، حقوق کارشناس روابط عمومی در شهرهای بزرگ به‌غیر از تهران از این مقدار کمتر است. میانهٔ حقوق در شهرهای بزرگ برای کارشناس، ۱۱ میلیون و برای مدیر ۱۳ میلیون تومان است.

 

برای ایجاد رابطهٔ دوطرفه بین برند و مخاطب آن آماده‌اید؟

متخصص روابط عمومی موقعیت شغلی جذاب و همچنین پر از فشار و استرسی است. اگر به این حوزه علاقه دارید، می‌توانید با گرفتن مدرک دانشگاهی رشتهٔ روابط عمومی و ارتباطات شروع کنید.

در حال حاضر، این رشته در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، دانشگاه گلستان و همچنین دانشگاه‌های پیام نور ارائه می‌شود. همچنین دوره‌های آنلاین مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید با شرکت در آن‌ها برای ورود به بازار کار آماده شوید.

ما در سلسله وبینارهای راهکار، با کمک مهدیه معظمی دربارهٔ مسیر شغلی روابط عمومی صحبت کردیم: وبینار چگونه یک متخصص روابط عمومی شویم؟

در این مقاله، سعی کردم از زوایای مختلف ببینم وظایف کارشناس روابط عمومی چیست و چه نقشی در شرکت‌ها دارد. خوشحال می‌شوم نظرات شما را بشنوم و با کمک همکاران خودم در تیم روابط عمومی یکتانت، به پرسش‌های شما پاسخ دهم.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی