💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

آیا تبلیغات تعاملی را می‌شناسید؟ (انواع + نمونه)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | مینا طالبی | تاریخ بروزرسانی : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

آیا تبلیغات تعاملی را می‌شناسید؟ (انواع + نمونه)

در دنیایی که در هر گوشهٔ آن تبلیغی نمایش داده می‌شود، جلب توجه، دیده‌شدن و درگیرکردن مخاطب به آرزوی هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. عوامل مختلفی مثل ابعاد تبلیغ، مجاورت با سایر تبلیغ‌ها و محتوای آن در دیده‌شدن تاثیر دارد که کم‌کم باعث شد سروکلهٔ تبلیغات تعاملی پیدا شود.

این تبلیغات به‌شکلی طراحی می‌شوند که مخاطب بتواند در مدل نمایش تبلیغ به شکل‌های مختلف مثل لمس صفحهٔ نمایش تبلیغ در خیابان یا اسکرول‌کردن صفحهٔ سایت نقش داشته باشد.

بیایید در ادامه دربارهٔ انواع تبلیغات تعاملی و کاربرد آن‌ها با بررسی نمونه‌های مختلف بیشتر صحبت کنیم. آماده‌اید؟ بیایید شروع کنیم.

 

تعریف تبلیغات تعاملی چیست؟

تبلیغات تعاملی (Interactive Advertising) نوعی از تبلیغات است که به مخاطب اجازه می‌دهد به‌شکلی با خود تبلیغ تعامل داشته باشد.

برخلاف سایر روش‌های تبلیغاتی، فقط پیام برند و اطلاعاتی دربارهٔ محصول یا خدمت منتقل نمی‌شود؛ بلکه با کمک تکنولوژی‌ها و روش‌های مختلف، تجربه‌ای جذاب و پویا برای کاربر ایجاد می‌شود.

در زمان تعریف تبلیغات تعاملی اغلب متخصصان از آن به‌عنوان روشی اثرگذار و انقلابی یاد می‌کنند؛ چراکه دیگر فقط یک کانال یک‌طرفه نیست، بلکه با ایجاد رابطه و دیالوگی با مخاطب، کانالی دوطرفه می‌شود.

برای مثال، یک نمونه تبلیغ تعاملی در تصویر زیر می‌بینیم. تبلیغ یک برند برای خط تولید جدید خود که مخاطب را دعوت می‌کند با کنار زدن پنبه‌ها، ببیند زیر آن‌ها چه‌ خبر است. این نوع تبلیغ ،کنجکاوی‌ مخاطب را برمی‌انگیزد و او را با خود همراه می‌کند.

نمونه تبلیغ تعاملی

به‌طورکلی، تبلیغات تعاملی مخاطب را تحریک می‌کند از موضع منفعل خارج شده و کاری انجام دهد.

برای درک بهتر مفهوم تبلیغات تعاملی، در ادامه به بررسی فواید آن می‌پردازیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

تبلیغات تعاملی چه سودی برای ما دارد؟

برای آنکه بتوانیم تصمیمی مبنی بر به‌کارگیری یا عدم‌استفاده از این نوع تبلیغات بگیریم، باید در قدم اول سود و فوایدی را که برای کسب‌وکار ما خواهد داشت، بررسی کنیم. بیایید نگاهی به مزایای تبلیغات تعاملی بیندازیم:

 

افزایش مشارکت کاربر

تبلیغات تعاملی فراتر از نمایش ساده یک پیام است؛ آنها تجربه‌ای ایجاد می‌کنند که مخاطب را درگیر می‌کند. این نوع تبلیغات با تبلیغات سنتی که مخاطبان به طور منفعلانه به آن نگاه می‌کنند، تفاوت دارند.

وقتی تبلیغ از مونولوگ و تک‌گویی کسب‌وکار به دیالوگی عمیق‌ بین برند و مشتری تبدیل می‌شود، احساسات مخاطب را بهتر لمس کرده و او را بیشتر تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. ما در تبلیغات تعاملی می‌خواهیم مخاطب از شنونده یا بیننده بودن محض خارج شود و حس انتخاب‌کردن در او ایجاد شود.

در تبلیغات تعاملی، به‌ویژه در قالب‌های ویدیویی و درون‌اپلیکیشنی، کاربران به تعامل دعوت می‌شوند که این امر به افزایش تعامل کاربر و به‌یاد‌ماندن بهتر برند منجر می‌شود.

به‌عنوان نمونه، یک تبلیغ ویدیویی تعاملی که به کاربران اجازه می‌دهد داستان را خودشان انتخاب کنند، نسبت به یک تبلیغ ویدیویی معمولی، مخاطبان را بیشتر درگیر می‌کند.

یک نمونهٔ دیگر؟ فرض کنید در تبلیغات بازی موبایلی به کاربر اجازه دهیم ۱ تا ۲ مرحله را تجربه کند. به این ترتیب، او مطمئن می‌شود این بازی همان چیزی است که متناسب با علاقه اوست و او را سرگرم می‌کند.

این مسئله فقط در تبلیغات آنلاین قابل اجرا نیست و حتی می‌توان با کمک تبلیغات محیطی دیجیتال هم در دنیای واقعی مخاطب را درگیر کرد. برای نمونه، به بیلبورد زیر نگاه کنید که کاربر می‌تواند ۵ بازیکن محبوب خود را انتخاب کند و با آن‌ها عکس بگیرد:

 

 

افزایش آگاهی از برند به‌شکلی خلاقانه

وقتی مخاطب با تبلیغ درگیر می‌شود، نام برند را بیشتر به‌خاطر می‌سپارد؛ چراکه بهانه‌ای برای به‌خاطرسپردن نام شما دارد. یک مسئلهٔ مهم دیگر هم وجود دارد: مخاطب به انواع تبلیغات ویدیویی بیشتر توجه می‌کند.

یک بنر چشمک‌زن ساده را با یک بنر تعاملی مقایسه کنید؛ شاید چشم ما به بنرهای چشمک‌زن عادت کرده باشد، ولی بنری که با اسکرول‌کردن ما تغییر می‌کند، برای ما تازه است. به یک نمونه در ویدئوی زیر نگاه کنید:

 

 

در این بنر که توسط یکتانت اجرا شده است، المان‌ها با اسکرول‌کردن کاربر تغییر می‌کنند و مزایای رقابتی برند برجسته می‌شوند. چنین بنری کاربر را حسابی درگیر می‌کند و میزان توجه به تبلیغ (یکی از پارامترهای مهم در افزایش آگاهی از برند) بیشتر خواهد بود.

 

تاثیر مثبت در برندینگ

استفاده از روش‌های جدید باعث می‌شود مخاطبان و بازار هدف به برندتان به چشم برندی پیشرو نگاه کنند. از طرفی، همان طور که گفتیم، مشارکت مخاطب در تبلیغ باعث می‌شود نام برند در ذهن او تثبیت شود.

هر برندی برای گرفتن جایگاه مشخصی در بازار به تفاوت و تمایز نیاز دارد که تبلیغات تعامل زمینهٔ آن را فراهم می‌کند؛ بهانه‌ای که مخاطب دربارهٔ برند و مزایای آن با دیگران صحبت کند.

 

سازگاری و انطباق پذیری با مخاطبان مختلف

یکی دیگر از مزایای چشمگیر تبلیغات تعاملی، توانایی آنها در تطبیق با مخاطبان مختلف است. این شخصی‌سازی در تبلیغات، تبلیغ تعاملی را فوق‌العاده مرتبط و مؤثر می‌سازد.

برای مثال، بیلبورد دیجیتال یک رستوران که صبح‌ها، منوی صبحانه با تصاویری از انواع صبحانه‌ها را نشان می‌دهد و ظهر و شب هم منوی مخصوص خودش.

 

جمع‌آوری داده مخاطب

فرض کنید در تبلیغات محیطی دیجیتال از مخاطب بخواهید به چند پرسش پاسخ دهد تا پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده ارائه کنید. این مسئله هم در تطبیق پیام با مخاطب کنار شماست و هم در جمع‌آوری داده دربارهٔ علایق، سلیقه و نیاز مخاطب.

 

نتایج قابل ارزیابی

تبلیغات تعاملی امکان ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از رفتار کاربران را فراهم می‌کنند، به‌طوری که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند موفقیت کمپین‌های خود را ارزیابی کرده و تصمیمات خود را بر اساس داده‌ها بگیرند.

به‌عنوان مثال، یک تبلیغ ویدیویی تعاملی می‌تواند نشان دهد که چند نفر تا انتها ویدیو را تماشا کرده‌اند و چند نفر بر روی لینک‌های موجود در ویدیو کلیک کرده‌اند.

به‌طورکلی، تبلیغات تعاملی طوری طراحی می‌شوند که توجه مخاطب را برای مدت طولانی‌تری درگیر نگه‌دارد و این می‌تواند به آگاهی و وفاداری بیشتر به برند منجر شود. با تمرکز بر ارائه محتوای جذاب و تجربیات شخصی‌سازی شده، برندها قادر هستند تا ارتباطات عمیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنند.

خب، حالا شما هم می‌دانید تعریف تبلیغات تعاملی چیست و هم چه فایده‌‌ای دارد! حالا وقت آن است با انواع روش‌ها و مدل‌های آن هم آشنا شوید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

آشنایی با انواع تبلیغات تعاملی + نمونه

مستقیم برویم سر اصل مطلب!

 

۱. تبلیغات نمایشی تعاملی

نوعی از تبلیغات نمایشی هستند که مخاطب با انجام کاری، در نمایش آن‌ها دخیل می‌شود. از مزایای این روش هم می‌توان به توجه حداکثری و درگیرکردن حواس مخاطب اشاره کنیم.
برای آشنایی بیشتر با این روش، ۲ نمونه کمپین بیلبورد دیجیتال از یکتانت را بررسی می‌کنیم. سرویس جدیدی که اجرای تبلیغات تعاملی را برای کسب‌وکارها در ایران امکان‌پذیر کرده است.

در ویدیو زیر مشاهده می‌کنید با اسکرول‌کردن صفحه به‌سمت پایین، خودرو کی‌ام‌سی حرکت می‌کند و با رسیدن به انتهای آن، متوقف می‌شود. حرکت خودرو با اسکرول‌کردن، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و او را در نحوه نمایش تبلیغ شریک می‌کند.

 

 

در مثالی دیگر، تبلیغ تعاملی سس بیژن را مشاهده می‌کنید. با ضربه‌زدن بر قسمت‌هایی از این بنر، سس روی آن پخش می‌شود.

 

 

۲. واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده (AR) جای خوبی در استراتژی بازاریابی و تبلیغات پیدا کرده است؛ از تبلیغات در فضای مجازی گرفته تا تبلیغات محیطی، کسب‌وکارها از آن برای درگیرکردن مخاطب استفاده می‌کنند.

با استفاده از AR در تبلیغات خود، می‌توانید به مردم این امکان را دهید لباس‌های شما را امتحان کنند یا ببینند محصولات شما در خانه‌هایشان چگونه به نظر می‌رسند. مشتریان می‌توانند با محصولات خاصی تعامل داشته باشند، آن‌هایی را که می‌پسندند انتخاب کنند و از شما خرید کنند.

یکی از معروف‌ترین مثال‌های این نوع تبلیغ در ایران، تبلیغات واقعیت افزوده راسان برای شیرآلات است. با انتخاب هر مدل از شیرآلات راسان، آن را می‌توانید کنار سینک خود مشاهده کنید. حتی می‌توانید آن را بچرخانید و در زوایای مختلف ببینید.

تبلیغات تعاملی راسان

یک نمونه هم از کوکاکولا ببینیم؟ در این کمپین که در سال ۲۰۲۳ اجرا شد، کوکاکولا با واقعیت افزوده سعی کرد کاربران را به تست کوکای زیرو تشویق کند. کاربران با اسکن تبلیغ محیطی، می‌توانستند یک کوکای زیروی مجانی دریافت کنند (منبع: CocaCola).

 

۳. تبلیغات قابل بازی درون اپلیکیشنی

در این نوع تبلیغات در اپلیکیشن مخاطب در هنگام استفاده از اپلیکیشن، به انجام بازی دعوت می‌شود؛ سپس در پایان بازی به انجام‌دادن کاری مثل نصب اپلیکیشن یا خرید تشویق می‌شود.

در مثال جالبی از این نوع تبلیغ، کمپین تبلیغاتی مک دونالد را داریم. ابتدا از شما می‌خواهد راه خوراکی‌ها را از داخل مارپیچ به سمت برگر مک بزرگ پیدا کنید و بعد شما را به سفارش غذا دعوت می‌کند.

نمونه تبلیغات تعاملی قابل بازی

یکی از مزایای اصلی تبلیغات درون اپلیکیشنی قابل بازی، توانایی آن‌ها در افزایش تعامل و بهبود نرخ تبدیل است. با فراهم‌کردن تجربه‌ای عملی از محصول یا خدمات در بازی، کاربران می‌توانند ارزش و فواید آن را بهتر بشناسند. این روش می‌تواند اعتماد و اعتبار نزد کاربران ایجاد کرده و احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری را افزایش دهد.

یک نمونهٔ دیگر آن هم تبلیغات بازی است که به شما اجازه می‌دهند یک مرحله از آن را تجربه کنید. این مدل تبلیغات که از نوع تبلیغات بینابینی هستند، راه خوبی برای افزایش نرخ نصب به حساب می‌آیند. چند نمونه تبلیغات نصب اپلیکیشن قابل بازی را در ویدئوی زیر ببینید:

 

 

۴. تبلیغات محیطی دیجیتال تعاملی

تبلیغات محیطی دیجیتال تعاملی را بیشتر در فضاهای باز مانند مراکز خرید، بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و این دست از مکان‌هایی که پاخور بیشتری دارند، می‌بینیم. استفاده از تبلیغات بیلبوردی و بنر در سطح شهر، تاریخچه طولانی دارد و به‌کارگیری اصولی آن همواره نتایج خوبی برای افزایش آگاهی از برند و برندینگ داشته است.

در تبلیغات محیطی تعاملی، با به‌کارگیری تکنولوژی و وسایلی مثل بیلبوردهای دیجیتال لمسی، محتوای تعاملی تولید می‌شود. از دیگر عناصر تعاملی هم می‌توان به اسکن کیوآر کد (QR Code)، واقعیت افزوده و رصد رفتار کاربر با دوربین اشاره کرد.

برای نمونه، پپسی رهگذران را به بازی دعوت می‌کرد. آن‌ها می‌توانستند با تکان‌دادن دستان خود روبه‌روی بیلبورد، مسیر حرکت سکه‌ها را مشخص کنند. این تکنولوژی مخاطب را هیجان‌زده می‌کرد و اغلب افراد دوست داشتند آن را امتحان کنند.

نمونه تبلیغ تعاملی

۵. کوییز و نظرسنجی

یک مدل دیگر از تبلیغات تعاملی که به شما اجازه می‌دهد مخاطب را چند دقیقه با تبلیغ درگیر کنید، استفاده از کوییز و نظرسنجی است. کاربر در این روش حق انتخاب دارد؛ مثلاً به یک پرسش پاسخ دهد و پاداش بگیرد یا با چند محصول آشنا شود و محصول موردنیاز خود را برای خرید انتخاب کند.

این روش، راه مناسبی برای جذب لید و همچنین افزایش فروش فروشگاهی اینترنتی به حساب می‌آید. بیایید چند نمونه ببینیم تا بیشتر با این روش آشنا شوید. در ویدئوی زیر می‌بینید که کاربر می‌تواند چند محصول مناسب برای صبحانه را انتخاب و سپس بخرد:

 

 

در نمونهٔ زیر هم تبلیغ بانک BMO را برای وام می‌بینید. در این تبلیغات بینابینی کاربر می‌تواند بدون اینکه به لندینگ پیج برود، وام موردنظر خود را انتخاب و سپس فرم تماس را پر کند؛ راهی سریع و ساده برای جذب لید باکیفیت!

نمونه تبلیغات تعاملی

۶. ویدیوهای تعاملی

ویدیوهای تعاملی، سبک خاص و درگیرکننده این تبلیغات هستند. این سبک ویدیوها، عامدانه شما را به‌دنیای خودشان می‌برند. شما به دنیای داخل ویدیو، گره می‌خورید؛ چراکه دوربین از زاویه اول شخص اطراف را تماشا می‌کند.

انگار شما به جای دوربین درحال حرکت و تماشا هستید. این سبک فیلم‌برداری در سینما هم در مواقعی که کارگردان قصد دارد، مخاطب را در کاری شریک کند، به کار برده می‌شود.

این سبک از ویدیوها، احساسات مخاطب را درگیر کرده و او را بخشی از خود می‌کند. نمونه‌ای از این تبلیغ، در ویدیو زیر آمده است. در این ویدیو، برند بورسین، برای تبلیغ محصول خود، داخل یخچال حرکت می‌کند و به مخاطب احساس ماجراجویی و کشف می‌دهد و او را به‌خوبی با خود همراه می‌کند.

برای تعامل با این ویدئو، روی صفحه کلیک کنید و نگه دارید. پس از آن، می‌توانید داخل یخچال با تکان‌دادن ماوس بچرخید. برای تعامل با تبلیغ، نیاز است ویدئو را در یوتیوب مشاهده کنید: مشاهده نمونه تبلیغ تعاملی.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

تعامل کاربر راهی برای افزایش توجه او به تبلیغات!

میزان توجه مخاطب به تبلیغ یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در افزایش آگاهی مخاطب دربارهٔ برند، محصول یا خدمت شماست. شما می‌توانید به شکل‌های مختلف مثل تبلیغات ویدیویی یا تبلیغات بنری چشمک‌زن، توجه مخاطب را جلب کنید؛ ولی ۲ مشکل بزرگ دارید: مجاورت با سایر تبلیغ‌ها یا تکراری‌بودن آن.

تبلیغات تعاملی این مشکل را حل کرده است و از طرفی، با درگیرکردن مخاطب باعث می‌شود نام شما بیشتر در ذهن مخاطب بماند. یک مزیت دیگر آن این است که نرخ تبدیل مخاطب کمپین‌های تعاملی بیشتر از سایر تبلیغات است که نشان می‌دهد مخاطب به‌خوبی درگیر تبلیغ می‌شود و قبل از پذیرش پیشنهادمان آموزش می‌بیند.

خوشحال می‌شویم نظر شما را دربارهٔ مقاله بدانیم و اگر دغدغه‌ای در زمینهٔ اجرای این شکل از تبلیغات دارید، به آن پاسخ دهیم. کافی است در بخش نظرات، با ما به گفت‌وگو بنشینید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی