💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

آموزش فروش اینترنتی کتاب در کانال‌های مختلف!

دیجیتال مارکتینگ | مینا طالبی | تاریخ بروزرسانی : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

آموزش فروش اینترنتی کتاب در کانال‌های مختلف!

یکی از کالاهایی که در مقالهٔ «بهترین کالا برای فروش اینترنتی» بررسی کردیم، کتاب بود؛ ولی پرسش «چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم» یک پرسش ساده و همراه با کلی پرسش جانبی است! بعد از این سؤال است که از خودمان می‌پرسیم اصلاً‌ کجا کتاب‌ها را بفروشیم، از کجا کتاب‌های فروشگاه اینترنتی را تامین کنیم و چطور فروش را بالا ببریم؟

قبل از اینکه باقی سؤال‌ها را از خودتان بپرسید، از شما می‌خواهیم دست نگه دارید و بیایید با هم این مقاله را بخوانیم. قرار است شما را برای برنامه‌ریزی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب آماده کنیم.

در ادامه، به‌ترتیب به این مسائل می‌پردازیم:

  • محل فروش کتاب
  • کارهایی که باید قبل از راه‌اندازی انجام دهید
  • روش‌هایی برای افزایش فروش

 

چطور کتاب را اینترنتی بفروشیم؟ (۴ روش)

برای یافتن پاسخ چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، بهتر است ابتدا پرسش چطور کتاب را اینترنتی بفروشیم و محل‌های فروش را بررسی کنیم.

 

۱. راه‌اندازی سایت فروشگاهی برای کتاب

شاید اولین پاسخی که به ذهن‌مان برسد، ساخت و طراحی سایت فروشگاهی کتاب باشد. برای راه‌اندازی سایت لازم است ابتدا نام مناسبی برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنیم. برای انتخاب این نام می‌توانیم از ابزارهای جست‌وجوی دامنه استفاده کنیم تا رزروبودن یا در دسترس‌بودن نام دامنه موردنظرمان را چک کنیم. پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۷ نکتهٔ کاربردی برای انتخاب بهترین دامنه سایت» را مطالعه کنید.

چند مسئله را باید اینجا با شما در میان بگذاریم:

اول اینکه نیاز نیست برای ساخت سایت فروشگاهی حتماً کدنویسی بلد باشید یا برای طراحی حسابی هزینه کنید. وردپرس و افزونهٔ فروشگاهی آن (ووکامرس) و همچنین فروشگاه‌ساز گزینه‌های ارزان‌تری برای شروع هستند. مثلاً فروشگاه زیر یکی از صدها فروشگاه اینترنتی کتاب است که با فروشگاه‌ساز ساخته شده‌اند:

نمونه سایت فروشگاهی کتاب ساخته‌شده با فروشگاه‌ساز

دومین مسئله هم نوع و تعداد محصول است. آیا محصولات متنوع دارید یا قرار است خیلی محدود فعالیت کنید؟ منظورمان این است آیا واقعاً نیاز است سایت بسازید یا بهتر است برویم سراغ پاسخ‌دادن به پرسش چگونه در اینستاگرام کتاب بفروشیم یا حتی تلگرام و دیوار؟

سایت برای شما مزایای مختلفی به دنبال دارد. اول از همه حضور آنلاین قدرتمند است؛ یعنی کاربران مختلفی از طریق گوگل به شما می‌رسند! کافی است کاربری در گوگل عبارتی مرتبط با فروشگاه شما را جست‌وجو کند تا به آن برسد.

دومین برتری آن نسبت به اینستاگرام و تلگرام، مسئلهٔ راحتی فرایند خرید است. کاربر و شما برای جزئیاتی مثل جلد کتاب، وزن آن، قیمتی که دارد، نحوه و هزینهٔ ارسال کالا و… وقت زیادی صرف نمی‌کنید.

و آخرین مسئله اینکه می‌توانید به‌راحتی سفارش‌ها را مدیریت کنید و در زمان‌های مختلف، کمپین‌های فروش برگزار کنید؛ مثل کمپین فروش ویژه در روز کتاب!

ما در مقالهٔ «نحوهٔ ساخت و طراحی سایت فروشگاهی به زبان ساده» دربارهٔ کارهایی که باید انجام دهید، مفصل صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید؛ ولی در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که باید حتماً در نظر بگیرید:

  • حتماً مسیر شفاف و مشخصی برای کاربر در نظر بگیرید؛ مثلاً کاربر بداند موضوع‌های مختلف را کجا می‌تواند بخواند و چطور از شما خرید کند
  • مجوزهای لازم مثل اینماد را در فوتر سایت بگذارید
  • دربارهٔ فروشگاه توضیح دهید و یک صفحه برای آن داشته باشید؛ حتماً در این صفحه به چشم‌انداز و کمکی که به کاربران می‌کنید، اشاره کنید
  • صفحهٔ تماس با ما داشته باشید که شامل آدرس و تلفن شما باشد؛ همچنین سایر راه‌های ارتباطی را هم آنجا بگذارید

البته گرفتن مشتری از گوگل یا تبلیغات هم همین شکلی اتفاق نمی‌افتد! برای رسیدن به صفحهٔ نتایج جست‌وجو به سئو نیاز دارید تا بتوانید در رتبه‌های اول قرار بگیرید. شما همچنین می‌توانید با داشتن وبلاگ، مشکلات کاربران را حل کنید تا این شکلی هم نام شما روی زبان‌ها بیفتد و هم به مرجع تخصصی در حوزهٔ خود تبدیل شوید.

مثلاً «ایران کتاب» در بلاگ خود نقدها و بررسی‌های جذابی برای علاقه‌مندان به کتاب منتشر می‌کند؛ پست‌هایی که هر کتاب‌خوانی را وسوسه می‌کند! جلوتر در بخش افزایش فروش بیشتر دربارهٔ‌ این موضوع صحبت می‌کنیم.

نمونه پست بلاگ فروشگاه اینترنتی کتاب

مسئلهٔ بعدی چینش صفحهٔ اصلی است. اول اینکه دسته‌بندی‌های محبوب را در صفحهٔ اصلی داشته باشید. دوم اینکه حتماً باکس‌هایی برای تبلیغ محصولات در صفحهٔ اصلی بگذارید؛ مثلاً باکس تخفیف ویژه یا پرفروش‌ترین کتاب‌های ماه.

سایت‌های فروشگاهی مختلفی وجود دارد که باید با آن‌ها رقابت کنید. برای این کار هم باید به فکر ایجاد مزیت رقابتی و تمایز باشید که جلوتر توضیح می‌دهیم؛ ولی در سایت، می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید:

مثلاً روی یک بخش مشخص از بازار دست بگذارید و فقط برای آن‌ها باشید! مثل «کتابکده کودک» که به‌طور تخصصی سایت خود را برای کودکان آماده کرده است. همان طور که می‌بینید، این فروشگاه توانسته رتبهٔ خوبی هم با وجود رقبای قدرتمندی مثل دیجی‌کالا و سراج بوک به دست بیاورد.

نمونه سایت فروش کتاب در نتایج جست‌وجو

یک ایدهٔ دیگر؟ امکانات خاصی برای کاربران در نظر بگیرید. مثلاً «ایران کتاب» به کاربران خود کمک می‌کند کتاب بعدی را بر اساس کتاب‌هایی که خوانده‌اند، انتخاب کنند. از طرفی، امکان خرید کتاب در ۴ قسط هم فراهم کرده است.

نمونه ارزش اضافی برای سایت کتاب

۲ چیز دیگر هم برای سایت مانده است: نحوهٔ ارسال کالا و همچنین درگاه پرداخت اینترنتی. خوبی سایت فروشگاهی این است که قرار نیست کاربر برای شما پول را کارت‌به‌کارت کند؛ یعنی درگیر مسائلی مثل فیش جعلی یا بازگشت پول نمی‌شوید.

علاوه بر این، فاکتور برای مشتری در لحظه صادر می‌شود؛ این مسئله در جلب اعتماد مشتری و کاهش ترس از خرید اینترنتی نقش مستقیم دارد.

از طرفی هم می‌توانید به‌راحتی نحوهٔ ارسال را خودتان مدیریت کنید و کاربر حق انتخاب داشته باشد؛ از پیک موتوری گرفته تا پست پیشتاز. همچنین اعمال ارسال رایگان بر اساس میزان سبد خرید هم اتوماتیک انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم این ۲ مقاله را در این زمینه مطالعه کنید:

قبل از اینکه برویم برویم سراغ ادامهٔ پاسخ چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم و دومین کانال جذاب برای فروش کتاب، اجازه دهید به اهمیت صفحهٔ محصول اشاره کنیم. در صفحهٔ محصول باید به تمام پرسش‌هایی که کاربر احتمالاً از شما حضوری یا در اینستاگرام می‌پرسد، پاسخ دهید:

  • کتاب دربارهٔ چیست؟ (خلاصهٔ کتاب)
  • نویسنده + مترجم
  • امتیاز آن در سایت‌های مختلف
  • تصویر باکیفیت از کتاب
  • مشخصات جلد
  • وزن آن
  • نظرات کاربران دیگر
  • امتیاز کاربران سایت به کتاب
  • قیمت
  • تعداد صفحه
  • سری چاپ
  • زمان ارسال (زودترین زمان)
  • کتاب‌های مشابه
  • انتشارات

نمونه صفحه محصول

آیا دغدغه‌ای دربارهٔ ساخت سایت فروشگاهی برای فروش کتاب دارید؟ روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و برای ما بنویسید تا به آن پاسخ دهیم:
0
چه مشکلی برای ساخت سایت با هدف فروش کتاب دارید؟x
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۲. فروش کتاب در اینستاگرام

چگونه در اینستاگرام کتاب بفروشیم؟ برای فروش در اینستاگرام، لازم است فعال باشید و اعتماد مخاطبان را جلب کنید. کارهای زیر برای شما مناسب است:

۱. می‌توانید از محصول خود عکاسی کنید و در پست‌ها، آن را منتشر کنید؛ حتی با کمی خلاقیت ممکن است خیلی زود وایرال شوند. تصویر زیر، پست‌هایی است که آنلاین شاپ تخصصی فروش کتاب انگلیسی در اینستاگرام گذاشته است.

نمونه پست‌های جذاب آنلاین شاپ کتاب در اینستاگرام

۲. در اینستاگرام امکان آپلود ویدیو از محصول را دارید. آپلود یک ویدیو جالب باعث می‌شود، مخاطب شما برای خرید ترغیب شود. خصوصاً اگر یک ریل (Reel) کوتاه با یک موزیک ترند همراه شود، می‌تواند بارها در اینستاگرام دیده شود. دیده شدن بیشتر، مشتری بیشتر می‌آورد.

آنلاین شاپی که بالا مشاهده کردید، با ویدیو معرفی محصول جذاب مانند نمونهٔ زیر، سعی در جذب فالوور جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری دارد:

 

 

۳. در کپشن می‌توانید محصول خود را به خوبی معرفی کنید، ویژگی ها و مزیت‌های آن را به کاربر اطلاع دهید. همان طور می‌توانید مخاطب را به تعامل متقابل دعوت کنید و از آنها بخواهید نظرات‌شان را در کامنت‌ها بنویسند.

۴. در استوری‌ها، می‌توانید به معرفی مفصل محصول خود بپردازید. اگر کمی هم قصه گویی کنید، استوری‌های شما به‌مرور بیشتر دیده خواهند شد. به این مسئله هم توجه کنید که در روز باید چند استوری مختلف داشته باشید تا ارتباط خود را با فالوورها حفظ کنید؛ هم می‌توانید محصول جدید معرفی و به خرید تشویق کنید و هم می‌توانید از باکس سوال و نظرسنجی برای تعامل بهره ببرید.

نکته: اگر سایت فروشگاهی دارید و از اینستاگرام برای جذب مشتری بهره می‌برید، استوری‌ها فرصت خوبی برای هدایت فالوور به صفحهٔ خرید محصول و دسته‌بندی است؛ مثل چند نمونهٔ زیر:

نمونه استوری آنلاین شاپ کتاب

۵. در اینستاگرام رابطه مشتری و فروشنده، یک طرفه نیست! بلکه مشتری از طریق دایرکت با شما، ارتباط برقرار می‌کند و پرسش‌های خود را در خصوص محصول از شما می‌پرسد. نکتهٔ مهم در رابطه با دایرکت‌ها، پاسخ‌دهی به موقع آنهاست.

۶. با هشتگ‌گذاری، بیشتر دیده شوید! در اینستاگرام می‌توانید با هشتگ های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی، احتمال دیده شدن صفحه خود را افزایش دهید.

۷. در خرید از اینستاگرام به‌دلیل نبود سیگنال‌های اعتمادساز مثل مجوزها و نبود فاکتور، بی‌اعتمادی کاربران بیشتر است؛ برای رفع این مشکل هم می‌توانید خودتان جلوی دوربین بروید و پشت‌صحنهٔ آنلاین شاپ را به فالوورها نشان دهید.

۸. کار بعدی هم این است که رضایت مشتریان را در قالب پست یا استوری منتشر کنید. حتماً استوری‌ها را در هایلایت «رضایت مشتری» جمع کنید و در بیو بگذارید؛ مثل پیج زیر:

هایلایت رضایت مشتری آنلاین شاپ کتاب در اینستاگرام

۹. یک ایده برای فروش کتاب در اینستاگرام، برگزاری مسابقه و داده هدیه است تا کاربران بیشتری با صفحه آشنا شوند و همچنین نرخ تعامل صفحه بالا برود؛ مثلاً از بین کسانی که خلاقانه‌ترین کامنت را دربارهٔ کتابی معروف مثل شازده کوچولو گذاشته‌اند، به قید قرعه، کتاب هدیه دهید یا برای آن‌ها کد تخفیف در نظر بگیرد.

در کنار تمام این‌ها، مهم‌ترین بخش، ارائه محصول با کیفیت، تولید محتوا در پست و استوری‌ها، ارسال به‌موقع، خوش‌قولی و خوش‌برخوردی با مخاطب است.

ولی با انجام تمام این کارها، باز هم لازم است سراغ تبلیغات برویم؟ در خصوص پرسش چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، یکی از موارد مهم همین جذب مشتری است. در اینستاگرام، شما باید فالوور را ابتدا جذب کنید و سپس با تبدیل فالوور به مشتری به سوددهی برسید.

تا اینجا دربارهٔ تولید محتوا در اینستاگرام با هدف جذب مشتری صحبت کردیم؛ ولی تبلیغات هم به کمک شما می‌آید:

  • با اینفلوئنسرهایی کار کنید که در حوزهٔ کتاب معروف‌اند؛ می‌توانید هم فالوور بگیرید، هم کمپین فروش در اینستاگرام را به گوش مشتریان احتمالی برسانید و هم حتی یکی از پست‌ها را به آن‌ها دهید تا استوری کنند و وایرال شود
  • با اینفلوئنسرهای محلی – اگر فروشگاه فیزیکی دارید – کار کنید و از آن‌ها بخواهید به فروشگاه شما سر بزنند
  • با پیج‌های پربازدید کار کنید تا هم‌زمان صدها پیج در اینستاگرام، فروشگاه شما را به دیگران معرفی کنند

نکتهٔ مهم در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، پیداکردن مخاطب هدف است. اگر مخاطب هدف خود را بشناسید، صفحاتی را که ممکن است دنبال کنند هم تشخیص خواهید داد.

برای مثال، اگر شما آنلاین شاپ کتاب‌های فلسفی معاصر را راه‌اندازی کرده باشید، برای تبلیغات می‌توانید سراغ صفحات آموزشی فلسفی و روان‌شناسی و همچنین صفحات اینفلوئنسرهای روان‌شناسی بروید. اگر طیف متفاوتی از کتاب‌ها را می‌فروشید، متناسب با نوع صفحاتی که با آنها تبلیغ می‌روید، بنر یا ویدیو جدید ارائه دهید.

مثلاً برای تبلیغ در صفحات انگیزشی، روی کتاب‌های انگیزشی در تبلیغات مانور دهید. برای تبلیغ در صفحات شعری، روی کتاب‌های شعر خود تمرکز کنید.

در آخر اینکه حتماً‌ ویترین را شیک و کاربردی کنید! منظورمان چیست؟ تصویری مرتبط با فروشگاه – ترجیحاً لوگو – بگذارید. در بیو به مزایای رقابتی، چیزی که ارائه می‌کنید و همچنین نحوهٔ سفارش کتاب اشاره کنید. مثل کاری که پیج زیر کرده است:

بیو آنلاین شاپ کتاب در اینستاگرام

هایلایت‌ها را مرتب کنید. هایلایت درباره ما، پرسش‌های متداول و رضایت مشتری را حتماً داشته باشید. اولین برخورد مشتری با پیج شما، زمینه‌ساز جلب اعتماد اوست! داشتن هایلایتی که به پرسش‌های متداول مثل نحوهٔ سفارش‌، نحوهٔ پرداخت و نحوهٔ ارسال به شما در جلب اعتماد و کاهش ترس از خرید اینترنتی کمک می‌کند.

در انتخاب نام برای فروشگاه هم به الگوهای پرتکرار نگاه کنید که کاربر از آن برای جست‌وجو در اینستاگرام استفاده می‌کند. الگوهایی مثل «خرید کتاب + نام فروشگاه» یا «فروشگاه کتاب + نام» و… برای شما مناسب‌تر است.

رسیدیم به سومین پاسخ برای چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم: با استفاده از تلگرام!

 

۳. کانال تلگرام برای فروش کتاب

راه‌اندازی آنلاین شاپ کتاب در تلگرام از ۲ کانال قبلی، راحت‌تر و کم هزینه‌تر است. فقط کافی است یک کانال درست کنید و بعد عضوگیری کنید.

در تصویر زیر، فروشگاه تلگرامی کتاب‌های کمیاب را مشاهده می‌کنید. همان طور که می‌بینید اطلاعات کامل کتاب به همراه عکس و قیمت درج شده و در بیو کانال، اطلاعات کامل آنلاین شاپ به همراه راه‌های ارتباط نوشته شده است.

نمونه آنلاین شاپ کتاب در تلگرام

با نحوه ساخت کانال یا گروه تلگرامی، احتمالاً تا حدودی آشنا هستید. همانند تصویر زیر با انتخاب New» «Channel یا «New Group» به‌راحتی می‌توانید کانال یا گروه تلگرامی بسازید.

ساخت کانال یا گروه برای راه‌اندازی آنلاین شاپ کتاب در تلگرام

بعد هم تصویر و ویدیو محصول خود را همراه توضیحات در کانال بارگذاری می‌کنید. آی‌دی خود را به‌عنوان ادمین پاسخگو در بیو کانال می‌گذارید، اطلاعات کامل مثل نحوهٔ سفارش، مزایای فروشگاه و چیزی را که می‌فروشید، در توضیحات کانال می‌نویسید و کم‌کم با پست‌های روزانه دربارهٔ محصولات خود، آن‌ها را می‌فروشید. حتی می‌توانید ربات بسازید تا به کاربران پاسخ دهد، موجودی‌ها را چک کند و سفارش‌ها را ثبت کند.

این را بگوییم که دیده‌شدن در تلگرام از ۲ کانال قبلی، سخت‌تر است و ممکن است افزایش عضو کمی دیرتر اتفاق بیفتد. برای عضوگیری کانال تلگرام کتاب‌فروشی خود چه کنیم؟ برای این کار می‌توانید از تبلیغات و دعوت از آشنایان استفاده کنید.

در اینجا هم مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و لینکدین، جریان (زیرمجموعهٔ یکتانت) کنار شماست. کافی است کانال‌های مرتبط با خودتان یا کانال‌های عمومی را انتخاب کنید تا کانال شما در تلگرام به هزاران نفر در لحظه معرفی شود.

 

۴. فروش اینترنتی کتاب با کمک سایت‌های واسطه

برای فروش کتاب از طریق سایت‌های واسطه، می‌توانیم از سایت‌های دیجی‌کالا و با‌سلام کمک بگیرید. بدون آن که نیاز باشد سایتی راه اندازی کنید و محتوا تولید کنید، می‌توانید خیلی راحت در این ۲ فروشگاه اینترنتی ثبت‌نام کنید و محصولات خود را بفروشید. چطور؟

برای فروش کتاب در دیجی کالا، ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کنید و یک حساب کاربری فروشنده ایجاد کنید. بعد اطلاعات کتاب، شامل عنوان، نویسنده، ناشر، و تصاویر جلد کتاب را وارد کنید. پس از تایید اطلاعات توسط دیجی‌کالا، فروشگاه شما در صفحهٔ کتاب به‌عنوان فروشنده قرار می‌گیرد.

شما یا تنها فروشندهٔ کتاب هستید یا در کنار سایر فروشنده‌ها قرار می‌گیرید. اینجا دیگر انتخاب با خریدار است که بر اساس امتیاز، قیمت، ویژگی‌هایی مثل ارسال رایگان برای اعضای دیجی پلاس و… تصمیم بگیرد از شما بخرد یا سایر رقبا.

نمونه فروشنده‌های دیجی‌کالا

در باسلام، پس از ایجاد حساب کاربری و ساخت غرفه، می‌توانید کتاب‌های خود را با توضیحات و تصاویر وارد کنید. با تکمیل اطلاعات لازم و تایید باسلام، کتاب‌های شما برای فروش در این پلتفرم آماده خواهند بود. در تصویر زیر، یک غرفه کتاب‌فروشی در باسلام را مشاهده می‌کنید.

آنلاین شاپ کتاب در باسلام

هر ۲ مارکت‌پلیس مزایا و معایبی دارند؛ ولی نکتهٔ مهم این است که به‌ازای هر فروش باید درصدی به‌عنوان کارمزد به آن‌ها دهید. برای شروع، ۲ مقالهٔ زیر را مطالعه کنید:

البته که فقط همین ۲ گزینه واسطهٔ بین شما و خریدارتان نیست. اگر سایت ساختید یا فروشگاه حضوری دارید و به فکر فروش اینترنتی هستید، می‌توانید به فکر فروش محصول در ترب باشید.

گزینهٔ بعدی هم فروش با ثبت آگهی در دیوار است. این مورد از تمام موارد سخت‌تر است و فقط برای وقتی مناسب است که می‌خواهید خیلی محدود کار کنید.

خب، تا اینجا برای پاسخ‌دادن به چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، گزینه‌های مختلفی معرفی کردیم؛ ولی کدام‌یک را انتخاب کنید؟ پاسخ‌دادن به این پرسش به چند پارامتر بستگی دارد:

  • مشتری شما چه کسی است؟ چه نیازی دارد؟ چقدر خرید می‌کند؟ چطور می‌خرد؟
  • چه ظرفیت‌هایی دارید؟ بودجهٔ شما چقدر است؟ مزیت رقابتی شما چیست؟

بیایید دربارهٔ این موارد بیشتر با هم صحبت کنیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

قبل از فروش اینترنتی کتاب تکلیف این موارد را مشخص کنید!

برای پاسخ دقیق‌تر به پرسش چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، رسیدیم به مسائلی غیر از محل فروش! به این موارد، باید قبل از انتخاب محل فروش فکر کنید و بر اساس آن‌ها استراتژی خودتان را بچینید.

مثلاً‌ شاید تصمیم بگیرید سایت فروشگاهی بسازید و از اینستاگرام و ظرفیت‌های آن برای افزایش فروش استفاده کنید. یک ایدهٔ دیگر هم می‌شود فروش هم‌زمان در اینستاگرام و تلگرام!

بیایید موارد مهم را با هم بخوانیم.

 

۱. مشتری شما کیست؟

در تعریف بازاریابی می‌گوییم شناسایی نیازهای انسانی و اجتماعی به‌طوری که سودآور باشد. پس شاید مهم‌ترین پرسشی که باید به آن ابتدای کار پاسخ دهید، این باشد: چه نیازی را قرار است رفع کنم؟ پس از این پرسش است که می‌رسید به پاسخ پرسش‌های بعدی مثل اینکه چطور این نیاز را متفاوت رفع می‌کنم.

در ادامه هم که موارد دیگر مشخص می‌شود؛ از کانالی که باید تبلیغ کنید تا نحوهٔ چینش صفحهٔ اصلی سایت.

برای اینکه بتوانید نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسید، لازم است تصویری کلی از آنها داشته باشید؛ جنسیت، سن، دغدغه‌شان، رفتار خریدشان و حتی رسانه‌هایی که استفاده می‌کنند.

مثلاً باید بدانید آن‌ها به اخبار سیاسی و اقتصادی علاقه دارند یا نه، بیشتر اخبار تکنولوژی را مطالعه می‌کنند.

اینجا پرسونای مخاطب و مشتری به کمک شما می‌آید؛ یعنی تصویری تخیلی از مشتری ایدئالی که می‌توانید داشته باشید. هدف از ایجاد پرسونا هم درک کامل نیازها، اهداف، رفتارها و دغدغه‌های مشتریان است.

ما برای اینکه بیشتر با این مسئله آشنا شوید، از ChatGPT کمک گرفتیم تا یک نمونه برای سایت فروشگاهی کتاب کودک آماده کند. این یک نمونهٔ ساده است که برای شروع ایده بگیرید:

چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم؟ با ایجاد پرسونای مخاطب مثل تصویر در گام اول

۳ مقاله هم اینجا به کمک شما می‌آید:

شناسایی مخاطب هدف و بازاریابی که برای شما سودآور است، باعث می‌شود:

  • بدانید چه پیامی را منتقل کنید
  • چه استراتژی و رویکردی برای بازاریابی داشته باشید
  • در چه کانال‌ها و رسانه‌هایی تبلیغ کنید
  • چه پیشنهادهایی برای ترغیب مخاطب داشته باشید
  • در چه کانالی بفروشید
  • کدام استراتژی قیمت گذاری را انتخاب کنید

و موارد دیگر!

 

۲. مزیت رقابتی شما چیست؟

بالاتر گفتیم که پاسخ چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم فقط در محل فروش خلاصه نمی‌شود! یک پرسش مهم این است: چه تفاوتی با دیگران داریم که بازار هدف باید از ما خرید کند؟ بیایید چند مورد را ببینیم:

  • ارائهٔ کتاب‌های منحصربه‌فرد و کمیاب؛ مثلاً تامین کتاب‌های خاص از کتاب‌فروشی‌های انقلاب و فروش آن‌ها یا کتاب‌های انگلیسی موردنیاز دانشجوها!
  • قیمت پایین نسبت به سایر فروشگاه‌ها
  • ارسال سریع و رایگان همراه با هدیه
  • ارائهٔ محتواهای خاص دربارهٔ کتاب
  • خدمات مشتری قدرتمند و سریع
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • تنوع و ژانرهای مختلف
  • ارائهٔ تخصصی ژانری خاص همراه با محصولات مرتبط با آن ژانر
  • توصیه‌های سفارشی و شخصی‌سازی‌شده
  • برنامه‌های وفاداری و تخفیف‌های ویژه برای اعضای باشگاه مشتریان
  • ارائهٔ نسخه‌های صوتی و همچنین ای‌بوک کتاب‌ها
  • راحتی خرید همراه با امکان بررسی چند صفحه از کتاب قبل از خرید
  • بازگشت پول در سریع‌ترین زمان
  • بازگشت محصول تا ۷ روز

چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم؟ با ایجاد مزیت رقابتی طبق تصویر

خب، ایجاد مزیت رقابتی که همیشه آسان نیست! مثلاً برای اینکه بتوانید قیمت پایین‌تر ارائه کنید، راه‌های مختلفی دارید:

  • کاهش حاشیه سود (ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد)
  • بهبود زنجیرهٔ تامین (بستن قرارداد خرید عمده یا بستن قرارداد با انتشاراتی‌ها)

توانایی خودتان را در نظر بگیرید، بازار را رصد کنید، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید و در آخر ببینید چه تفاوتی می‌توانید داشته باشید.

 

۳. کالا را چطور می‌خواهیم تامین کنیم؟

خب، محل فروش مشخص است، مشتری را می‌شناسیم، مزیت رقابتی را هم می‌دانیم، ولی اصلاً کتاب را چطور تهیه کنیم؟ برای تامین کتاب می‌توانید از ناشران، توزیع‌کنندگان بزرگ، کتاب‌فروشی‌های عمده‌فروش و حتی کتاب‌های دست‌دوم با کیفیت مناسب استفاده کنید.

مثلاً می‌توانید قراردادی با ناشران امضا کنید و از آن‌ها بخواهید هر زمان به کتابی نیاز داشتید با قیمت پایین‌تر از بازار در اختیار شما قرار دهند و شما هم مرتب از آنها خرید کنید.

پس آنها موظف می‌شوند، زمانی که سفارش می‌گیرید، کتاب‌های موردنظر را ارسال کنند. این‌طوری لازم نیست برای خرید کتاب پولی پرداخت کنید و ریسک فروش نرفتن آنها را به جان بخرید. صرفاً به عنوان واسط وارد عمل می‌شوید.

ولی در نظر بگیرید که در این روش ممکن است مجبور شوید، حاشیه سود خود را پایین بیاورید و حتی گاهاً ممکن است شما سفارش بگیرید، ولی کتاب موردنظر تمام شده باشد.

توجه داشته باشید اگر امکان خرید عمده را داشته باشید، قیمت تمام‌شده هر کتاب برای شما کمتر می‌شود و حاشیه سود بیشتر. هرچند این روش، ریسک فروش‌نرفتن کتاب‌ها را دارد.

روش تامین کتاب، می‌تواند به ایجاد مزیت رقابتی آنلاین شاپ شما کمک کند. اگر زنجیره تامین را بهینه کنید – مثلاً تعداد واسطه‌ها را کمتر کنید – می‌توانید با قیمت کمتری، کتاب را بفروشید و حتی ارسال خیلی سریع داشته باشید.

به‌طور کلی، برای انتخاب روش تامین کالا، باید به حاشیه سود، میزان ریسک‌پذیری و پولی که در دسترس دارید، توجه کنید و بر اساس برآیند آنها، روش مناسب خود را انتخاب کنید.

 

۴. بودجهٔ بازاریابی و تبلیغات چقدر است؟

۲ راه دارید:

  • بودجه‌تان را اول کار مشخص کنید و تمام مواردی را که تا حالا گفته شد، بر اساس آن مشخص کنید؛ مثلاً‌ چه مزیتی ایجاد کنید یا چطور کالا را تامین کنید
  • کل پرسش‌ها و موارد بالا را مشخص کنید و سپس بر اساس آن ببینید چه بودجه‌ای نیاز دارید؛ در آخر هم بودجه را به راه‌های مختلف مثل سرمایه شخصی یا تامین سرمایه آماده کنید

اغلب اوقات هم کسب‌وکارها طبق مدل اول پیش می‌روند. البته می‌توان طبق مدل دوم پیش رفت و پس از پیش‌بینی سرمایهٔ موردنیاز، بررسی کرد که آیا می‌توان به اهداف رسید یا نه! اگر امکان تامین سرمایه نبود، اهداف را باید تعدیل کنید.

شما باید موارد مختلفی را در بودجه در نظر بگیرید:

هزینه‌های راه‌اندازی محل فروش (از خرید دامنه گرفته تا خرید افزونه‌های موردنیاز سایت وردپرسی)

  • تامین کالا
  • ارسال کالا
  • تبلیغات
  • حفظ مشتری
  • نگهداری از محل فروش
  • تولید محتوا
  • حق نشر
  • نیروی کار
  • تجهیزات
  • بیمه و مالیات
  • ابزارهای موردنیاز برای بازاریابی و فروش
  • هزینه‌های مرتبط با بازگشت کالا
  • هزینهٔ بسته‌بندی

خب، در آخرین پارامتر مهم در پاسخ چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، رسیدیم به راه‌های افزایش فروش! بیایید با هم دربارهٔ این مسئله بیشتر صحبت کنیم.

 

راه‌های افزایش فروش اینترنتی کتاب

برای افزایش فروش، از تخفیف‌های مناسبتی استفاده کنید. برای مثال، به مناسبت روز پدر، روی تمام کتاب‌ها، تخفیف ۲۰ درصدی اعمال کنید و از طریق ایمیل یا پیامک به مشتریان قبلی خود اطلاع دهید. این‌طوری احتمال بازگشت مشتری را افزایش می‌دهید.

در کنار ایمیل یا پیامکی که برای مشتری‌های فعلی ارسال می‌کنید، می‌توانید تبلیغات در سایت‌های پربازدید هم داشته باشید تا افراد جدید هم با همین تخفیف وسوسه شوند از شما خرید کنند.

این موارد چند ایده بودند و به ظرفیت و اهداف شما بستگی دارند؛ بیایید با روش‌های مختلف آشنا شویم:

 

۱. به سراغ تبلیغات دیجیتال بروید

برای فروش بیشتر، دیده شدن بیشتر لازم است. اگر آنلاین شاپ شما در اینستاگرام دایر است، سراغ تبلیغات بازدیدی یا اینفلوئنسری بروید، این تبلیغ می‌تواند یک پست یا استوری باشد. برای تبلیغات بازدیدی، یک بنر یا پک پست از صفحه شما توسط پیج‌های بزرگ، استوری می‌شود تا مخاطب آنها، به صفحهٔ شما سر بزند.

برای تبلیغات اینفلوئنسری، از یک اینفلوئنسر که ترجیحاً مخاطبان آن کتاب‌خوان هستند، بخواهید تا تبلیغ صفحهٔ شما را انجام دهد. می‌توانید محتوای از پیش آماده‌شده‌ برای او بفرستید یا بعضاً معرفی صفحهٔ خود را به او بسپارید تا با سبک و سیاق قصه‌گویی خود، شما را معرفی کند. البته ری‌استوری محتوای پیج شما توسط اینفلوئنسرها به دیده‌شدن بیشتر آن و وایرال‌شدن کمک می‌کند.

اگر سایت فروشگاهی دارید، تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید در شرایط مختلف به شما کمک می‌کند. مثلاً تبلیغات بنری به دیده‌شدن کسب‌و‌کار و افزایش ترافیک سایت فروشگاهی کمک خواهد کرد. از تبلیغات همسان و ریتارگتینگ هم در جذب مشتری احتمالی و فروش استفاده کنید.

البته در یکتانت ۲ کمپین مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد: تبلیغات محصول محتوامحور و تبلیغات ریتارگتینگ محصول.

اگر حداقل ۲۰ محصول در سایت فروشگاهی دارید و حداقل روزانه ۵۰۰ نفر از فروشگاه بازدید می‌کنند، می‌توانید از این ۲ روش استفاده کنید. تفاوت این ۲ کمپین با سایر روش‌های تبلیغات یکتانت هم در ساخت تبلیغ است. تبلیغ در این ۲ کمپین به‌طور اتوماتیک برای هر کتاب فروشگاه شما ساخته می‌شود و به ۲ صورت نمایش داده می‌شود:

  • در محتوامحور محصول به‌طور اتوماتیک در صفحه‌‌هایی با موضوع مرتبط با محصول نمایش داده می‌شود
  • در ریتارگتینگ محصول به‌طور اتوماتیک به کسی نمایش داده می‌شود که همان کتاب یا سایر محصولات فروشگاه را یک بار دیده، ولی خرید نکرده است

فروشگاه هدهد (فروشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان) از همسان ریتارگتینگ و همچنین محصول ریتارگتینگ برای افزایش فروش بیشتر استفاده کرد.

نسبت خرید به کلیک در تبلیغات محصول ریتارگتینگ بیشتر بود که دلیل آن هم مشخص است: کسی تبلیغ را می‌بیند که یک بار محصول را در سایت بررسی کرده و حالا همان محصول دوباره به او یادآوری شده است؛ ولی در همسان ریتارگتینگ، هدهد کاربر را به صفحهٔ دسته‌بندی مرتبط هدایت کرد.

نمونه تبلیغات سایت فروشگاهی و آنلاین شاپ کتاب

شما هم می‌توانید از سرویس‌های مختلف یکتانت برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. برای شروع، کافی است در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از افزایش موجودی، اولین کمپین را بر اساس هدفی که دارید بسازید.

نکته: علاوه بر امکان تبلیغ در سایت‌های پربازدید، شما می‌توانید با ارسال پیامک انبوه به‌شکل هدفمند هم مشتری بیشتری جذب کنید. در یکتانت، گروه‌های مختلف بر اساس جنسیت، شغل و رفتار خرید در اختیارتان است تا بدون خرید خط پیامکی و پنل ارسال پیامک، تبلیغات پیامکی را تجربه کنید.

 

۲. با کمک سئو و تولید محتوا فروش سایت را افزایش دهید

به سراغ سئو و تولید محتوا بروید، تا به‌مرور، به صفحهٔ اول نتایج گوگل برسید؛ یعنی همان‌جایی که کاربر کلمه‌ای مانند «خرید رمان» را جست‌وجو می‌کند و صفحهٔ شما را می‌بیند. تصویر زیر، نتیجه جست‌و‌جوی «خرید رمان» را نشان می‌دهد که ۳ سایت فروشگاهی کتاب بالاتر از دیجی‌کالا قرار گرفتند!

نتایج جست‌وجوی خرید رمان

البته همیشه کیوردهای (keyword) تجاری را نشانه نمی‌گیریم، بلکه لازم است سراغ بلاگ با محتوای کتاب و کتاب‌خوانی برویم؛ محتوایی که برای کاربر مفید و جالب باشد. یکی از پست‌های بلاگ را در تصویر زیر می‌بینید.

در این مثال، فروشگاه اینترنتی کتابک سعی کرده است یکی از مشکلات مهم کاربر خود را رفع کند: انتخاب کتاب برای کودک. هیچ بحث فروشی هم مطرح نیست و کاربر می‌تواند فقط اطلاعات را کسب کند!

ولی کاربر به همین فروشگاه به چشم مرجع معتبر و قابل اعتماد نگاه می‌کند و پله‌های جلب اعتماد مشتری یکی پشت دیگری ساخته می‌شوند.

نمونه پست بلاگ برای جذب مشتری برای آنلاین شاپ کتاب

از طرفی شانس این را دارید که با لینک سازی درست، مشتری را از صفحهٔ بلاگ به صفحه محصول هدایت کنید. برای مثال، تصویر زیر، یک بلاگ کتاب‌خوانی است که هنگام توضیح دربارهٔ کتاب‌ها، با لینک‌دادن به صفحه محصول، مشتری را از موجودی آن کتاب مطلع می‌کند.

نمونه لینک به صفحهٔ محصول در بلاگ

پس با بازاریابی محتوایی و تولید محتوای مفید در بلاگ سایت خود و رعایت اصول سئو هم مشتری از گوگل می‌گیرید و خودتان را به‌عنوان مرجع معتبر نشان می‌دهید و هم می‌توانید به صفحهٔ محصول لینک دهید تا رتبهٔ آن بهتر شود و مشتری هم در صورت تمایل، آن را بخرد.

برای تولید محتوا از همان ابتدا برنامه‌ریزی کنید. کار خودتان را با انتخاب کلمات کلیدی از طریق کیورد ریسرچ شروع کنید. پس از آن، کلمات خود را اولویت‌بندی کنید تا ببینید اول کار باید برای کدام‌یک محتوا آماده کنید. هدف تولید محتوا را هم همان ابتدا مشخص کنید تا بتوانید کیفیت کارتان را بسنجید.

شاید کار با رقبای بزرگ اول کار سخت باشید. می‌توانید از کلمات کلیدی دم‌دراز استفاده کنید. این دیگر به استراتژی سئو و همچنین توانایی خودتان – مالی، زمانی و نیروی انسانی – برمی‌گردد.

کلمات کلیدی دم‌دراز یک خوبی برای شما دارند: مشتری کمتری آن‌ها را جست‌وجو می‌کند، ولی همان مشتری به‌خوبی می‌داند چه می‌خواهد؛ چیزی مثل «خرید رمان کودکانه برای ۱۰ ساله».

در اولین بخش پاسخ به چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم هم به سایت‌های واسطه اشاره کردیم؛ حالا وقت آن است که از امکانات و خدمات آن‌ها برای افزایش بازدید و فروش بهره ببریم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۳. از ظرفیت‌های سایت‌های واسطه برای دیده‌شدن استفاده کنید

در بخش قبلی، دربارهٔ سایت‌های واسطه مثل دیجی‌کالا و باسلام صحبت کردیم؛ ولی علاوه بر اینکه آن‌ها به شما اجازه می‌دهند بدون هزینه‌های اولیه راه‌اندازی آنلاین شاپ کتاب، بفروشید، به شما کمک می‌کنند فروش خود را با تبلیغات افزایش دهید.

مسئلهٔ اصلی این است: کاربری که در این سایت‌ها حضور دارد، قصد خرید دارد و فقط باید پیشنهاد شما به گوش او برسد. در دیجی‌کالا، ۲ جایگاه تبلیغ در اختیارتان است:

  • در صفحهٔ محصول مشابه
  • در نتایج جست‌وجو

احتمالاً حضور در نتایج جست‌وجو نتیجهٔ بهتری برای فروش به‌دنبال داشته باشد؛ چراکه پیشنهاد به دست کسی می‌رسد که همان محصول را جست‌وجو می‌کند و فقط یک پیشنهاد خوب یا دیدن محصول موردنیاز، می‌تواند او را به مشتری تبدیل کند.

نمونه تبلیغات در دیجی کالا

اگر از سایت ترب برای افزایش فروش اینترنتی استفاده کنید، باید به مسئلهٔ قیمت توجه کنید؛ در ترب کمترین قیمت برنده است و در صدر لیست فروشنده‌ها قرار می‌گیرد. البته می‌توانید به سراغ تبلیغات در ترب هم بروید تا حتی با بالابودن قیمت محصول باز هم بالای لیست دیده شوید.

نمونه تبلیغات آنلاین شاپ کتاب در ترب

باسلام هم با کمک سرویس تبلیغات خود با نام «توی چشم» به شما اجازه می‌دهد بیشتر از بقیهٔ غرفه‌ها دیده شوید که می‌توانید از این امکان هم برای افزایش فروش استفاده کنید.

نکته: دیجی‌کالا با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ محصول یکتانت هم به شما به‌طور رایگان کمک می‌کند محصول خود را به افرادی که آن را یک بار بررسی کردند و نخریده‌اند، نشان دهید؛ البته همچنان کل فروشنده‌های کتاب این شانس را دارند کاربری که با این تبلیغات برمی‌گردد، جذب کنند و فقط برای شما نیست!

نمونه تبلیغات ریتارگتینگ محصول برای کتاب

 

۴. برنامهٔ مناسبی برای بازگشت مشتری داشته باشید

همچنین لازم است به حفظ و بازگشت مشتریان توجه ویژه داشته باشید. باید در کنار پرسش چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم، به چگونگی حفظ مشتریان خود هم فکر کنیم.

برای حفظ کاربران، سراغ ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی بروید. با ارسال پیامک‌ها و ایمیل‌های دوره‌ای و شخصی‌سازی‌شده و گاهاً ارائه‌ی تخفیف ویژه برای خرید‌های بعدی، در مشتریان خود وفاداری ایجاد کنید.

حفظ و بازگشت مشتری کاملاً به حفظ رابطهٔ شما با او گره خورده است. به همین دلیل است که اغلب فروشگاه‌های اینترنتی روز تولد یا سال نو را تبریک می‌گویند؛ مثل یک دوست!

نمونه پیامک برای برگرداندن مشتری آنلاین شاپ کتاب

می‌توانید سایت خود را به پنل پیامکی وصل کنید یا لیست مشتریان خود را دانلود و در پنل پیامکی نجوا بارگذاری کنید. پس از آن هم با ارسال پیامک خلاقانه و شخصی‌سازی‌شده مشتری را برگردانید. به‌کارگیری نام کوچک مشتری و ارسال پیامک نظیر به نظیر به شما در ایجاد رابطهٔ دوستانه کمک می‌کند.

به‌غیر از تخفیف، راه‌های دیگری هم برای برگرداندن مشتری دارید. برای مثال، مقداری از خرید اول را به کیف پول او برگردانید و اطلاع دهید می‌تواند در خرید دوم از آن استفاده کند. یک ایدهٔ دیگر هم ایجاد باشگاه مشتریان است تا مشتری با گرفتن امتیاز بتواند در آینده تخفیف بگیرد یا خرید کند.

این موارد از نکات ضروری و ایده‌هایی برای بازگشت مشتری بودند. برای مطالعه عمیق‌تر و بررسی جامع‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بررسی ۷ تکنیک و استراتژی بازگشت مشتری (ثابت‌شده و بر اساس تجربه)» را مطالعه کنید.

 

برای افزایش فروش اینترنتی کتاب، روش‌های یکتانت در خدمت شماست!

در این مقاله، به پرسش چگونه آنلاین شاپ کتاب بزنیم از زوایای مختلف نگاه کردیم؛ اگر کارتان را شروع کردید یا می‌خواهید شروع کنید، می‌توانید روی خدمات مختلف یکتانت (همان طور که بالاتر معرفی شد) حساب کنید.

استراتژی پیشنهادی ما برای شروع این است:

  • نصب اسکریپت یکتانت برای شمارش بازدیدکننده‌های سایت
  • ساخت کمپین بنری برای افزایش ترافیک و آگاهی از برند
  • ساخت کمپین همسان هدفمند برای جذب لید (کسی که می‌تواند مشتری شما باشد)
  • ساخت کمپین ریتارگتینگ برای پیشنهاد محصولاتی که کاربر دیده، ولی نخریده است
  • ارسال پیامک تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید

اگر شرایط استفاده از تبلیغات محصول را هم دارید، می‌توانید از کمپین محصول محتوامحور برای جذب لید و سپس از ریتارگتینگ محصول برای فروش استفاده کنید.

می‌توانید دغدغه‌های خودتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا با کمک کارشناسان یکتانت به آن‌ها پاسخ دهیم. خوشحال می‌شویم نظرتان را هم دربارهٔ مقاله بدانیم 🙂

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی