💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

آشنایی با کارشناس پرفورمنس مارکتینگ (از مهارت‌ها تا حقوق)

سایر مقالات | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۸ خرداد ۱۴۰۳

آشنایی با کارشناس پرفورمنس مارکتینگ (از مهارت‌ها تا حقوق)

احتمالاً بارها آگهی شغلی زیر را دیدید و کنجکاو شدید ببینید کارشناس پرفورمنس مارکتینگ کیست:

«ما به‌دنبال یک پرفورمنس مارکتر باانگیزه و مشتاق یادگیری هستیم که به ما در رسیدن به اهداف کسب‌وکار از تبلیغات دیجیتال کمک کند.»

چیزی که از آگهی بالا به‌سادگی می‌فهمیم، کسب‌وکاری به فردی نیاز دارد که نتایج تبلیغات دیجیتال را برای او بهبود بخشد؛ ولی این شخص قرار است دقیقاً چطور به کسب‌وکار کمک کند؟

در این مقاله، می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم تا ببینید پرفورمنس مارکتر چه وظایفی دارد، چه مهارت‌هایی باید داشته باشد و روی چه درآمدی (حداقل) می‌تواند حساب کند.

 

کارشناس پرفورمنس مارکتینگ کیست؟

کارشناس پرفورمنس مارکتینگ فردی است که وظیفهٔ طراحی، اجرا، سازمان‌دهی و بهبود عملکرد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات دیجیتال را برعهده دارد.

این شخص میزان اثرگذاری فعالیت‌ها و اکشن‌ها را مشخص می‌کند، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا می‌کند و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، یک هدف را دنبال می‌کند: به حداکثر رساندن عملکرد (پرفورمنس) فعالیت‌ها!

پرفورمنس مارکتر با داده‌ها سروکار دارد؛ چراکه راهی به‌غیر از رجوع به داده‌ها و گزارش‌های فعالیت‌های (بازاریابی و تبلیغات) ندارد (Blog.Talentgarden).

کل فعالیت‌ها بر اساس داده‌های واقعی و نتایج واقعی مثل جذب لید و فروش جلو می‌رود و تست استراتژی‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی تبلیغات را نمی‌توان از این موقعیت شغلی جدا کرد.

کارشناس پرفورمنس مارکتینگ

به همین دلیل است که آن‌ها تنها کار نمی‌کنند و مدام با سایر اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ در ارتباط‌اند تا جریان داده را حفظ کنند و استراتژی را به نقطه‌ای برسانند که هدف از تبلیغات یا بازاریابی است.
این از تعریف شغل! ولی رسیدن به این شغل مستلزم داشتن مهارت‌هایی است که در ادامه می‌خوانیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

مهارت‌های کارشناس پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

مهم‌ترین چیزی که از کارشناس پرفورمنس مارکتینگ انتظار می‌رود، دانش و درک اصول و تعریف بازاریابی است. برای همین داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با بازاریابی، مثل مدیریت بازرگانی یا مهندسی صنایع یک مزیت محسوب می‌شود.

نکته: رشتهٔ دیجیتال مارکتینگ (مرتبط‌ترین رشتهٔ تحصیلی با پرفورمنس مارکتینگ) هنوز به‌عنوان رشتهٔ مستقل در دانشگاه‌های ایران ایجاد نشده است. یک راه برای جبران نداشتن مدرک دانشگاهی، شرکت در دوره‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ با مدرک معتبر است یا دوره‌های پولی شناخته‌شده!

اغلب برای این شغل سابقهٔ کار هم انتظار می‌رود. اگر برای موقعیت‌های کارشناس اقدام کنید، معمولاً ۲ سال یا بیشتر سابقهٔ کار در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ و به‌طور ویژه تبلیغات دیجیتال نیاز دارید. اگر هم به‌دنبال موقعیت‌های مدیریتی هستید، حداقل ۵ سال سابقه‌ٔ کار مرتبط لازم است.

بعد از تحصیلات و تجربهٔ کاری، می‌رسیم به مهارت‌هایی که برای فعالیت در حوزهٔ پرفورمنس مارکتینگ نیاز دارید:

  • توانایی اجرای کمپین تبلیغاتی در انواع پلتفرم‌ها و توانایی اجرای هم‌زمان در چندین پلتفرم بدون کاهش اثرگذاری و کیفیت کار
  • تسلط بر پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال داخلی مثل یکتانت و خارجی مثل گوگل‌ ادز و شبکه‌های اجتماعی (بسته به محل کار ممکن است پلتفرم‌ها تغییر کند)
  • مهارت و تجربه در کمپین‌های PPC شامل تحقیق کلمات کلیدی، مدیریت بید و نوشتن متن تبلیغاتی
  • آشنایی و درک روش‌های ارگانیک جذب مشتری مثل سئو (SEO)، اینستاگرام مارکتینگ و بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن (ASO)
  • دانش و مهارت در بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) برای بهینه‌سازی لندینگ‌پیج‌ها، کپی‌های تبلیغاتی و دکمه‌های کال‌تواکشن به‌منظور به حداکثر رساندن نرخ تبدیل
  • تجربه و مهارت در تست A/B برای مقایسهٔ عملکرد انواع تبلیغات و لندینگ‌پیج‌ها و شناسایی مؤثرترین استراتژی‌ها
  • توانایی اندازه‌گیری و ارزیابی نرخ بازگشت سرمایهٔ (ROI) کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی و ارائهٔ پیشنهاد برای بهبود آن
  • آشنایی با ابزارهای تجزیه‌وتحلیل مثل گوگل آنالیتیکس برای ردیابی و آنالیز عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی، ترافیک وبسایت و رفتار کاربر
  • مهارت در مدیریت بودجهٔ تبلیغات و بهینه‌سازی مخارج برای رسیدن به اهداف تبلیغات با استفاده از بودجهٔ اختصاص‌داده‌شده
  • توانایی عالی برقراری ارتباط برای ارتباط‌گرفتن با اعضای تیم، ذینفعان (سایر تیم‌ها) و مشتریان و ارائهٔ گزارش عملکرد و پیشنهادها
  • مهارت در شناسایی مخاطب هدف و ابداع کمپین‌هایی برای درگیرکردن حداکثری او
  • مهارت تجزیه‌وتحلیل قوی و تفکر انتقادی
  • به‌روزبودن اطلاعات در حوزهٔ آخرین ترندها و شیوه‌های تبلیغات آنلاین

شاید بپرسید چرا کارشناس پرفورمنس مارکتینگ باید با روش‌های ارگانیک هم آشنا باشد! پرفورمنس مارکتر وظیفه دارد کسب‌وکار را به اهداف از بازاریابی و تبلیغاتی برساند و همیشه پای استفاده از کانال‌های پولی وسط نیست.

در برخی موارد، پرفورمنس مارکتر باید بداند چه کمپینی با چه محتوایی ایجاد کند که مثلاً تعداد دفعات خرید مشتریان پسیو (غیر فعال) بیشتر شود. اینجا برخی کانال‌ها، کانال‌های ارگانیک مثل پیامک و ایمیل است.

به‌طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، باید اشاره کنیم بهینه‌سازی کل فعالیت‌ها با هدف بهبود نرخ تبدیل (نتیجه) بر عهدهٔ کارشناس پرفورمنس مارکتینگ است که این شامل ایجاد هماهنگی بین تمام فعالیت‌ها – چه پولی و چه رایگان – است.

در تصویر زیر مهارت‌های موردنیاز یک پرفورمنس مارکتر را در آگهی واقعی می‌بینید:

نمونه آگهی شغلی کارشناس پرفورمنس مارکتینگ

یادتان باشد هرچه مهارت‌های بیشتری داشته باشید، قدرت رقابت بالاتری در بازار کار دارید.

خب، وقتی مهارت‌ها را کسب و شغل خود را به‌عنوان کارشناس پرفورمنس مارکتینگ شروع کردید، قرار است چه کارهایی انجام دهید؟ بیایید ببینیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

پرفورمنس مارکتر چه وظایفی دارد؟

پرفورمنس مارکترها دست‌های پشت‌پردهٔ کمپین‌های موفق هستند. با وجود آن‌ها، کسب‌وکارها فقط برای موفقیت و نتیجهٔ واقعی و ملموس هزینه می‌پردازند! حالا چطور این کار را انجام می‌دهند؟

  • در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی جدید دخالت دارند؛ از نوشتن کپی و طراحی گرافیک تبلیغ و لندینگ پیج گرفته تا انتخاب کانال تبلیغاتی، کلمات کلیدی و مخاطب هدف
  • بر عملکرد کمپین‌هایی که از قبل فعال هستند، به‌طور مداوم نظارت می‌کنند و آن را بهبود می‌دهند

آن‌ها باید عملکرد کمپین‌ها را زیر نظر بگیرند و برای حداکثرسازی آن هرچه را لازم است تغییر یا بهبود دهند؛ مثلاً اگر كلمات کلیدی دیگری هستند با قصد خرید و بازدهی بالاتر، آن‌ها را در تبلیغات در صفحه اول گوگل، جایگزین کلمات کلیدی فعلی یا به آن‌ها اضافه کنند.

البته تجزیه‌وتحلیل فقط برای یک کانال نیست!‌ شاید پای افزایش بازدهی تبلیغات پیامکی یا کلیکی وسط باشد. از طرفی، با همکاری تیم سئو و ابزارهایی مثل هاتجر می‌توانند عملکرد لندینگ پیج‌ها و وبلاگ را بسنجند و بهبود بخشند.

وظایف دیگر کارشناسان پرفورمنس مارکتینگ شامل کارهای زیر است:

  • آنالیز عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ازپیش‌تعیین‌شده
  • تحلیل داده‌های کمپین‌ها و تهیهٔ گزارش‌های معنادار و داده‌محور از عملکرد آن‌ها
  • مدیریت کمپین‌های آنلاین در پلتفرم‌های تبلیغاتی و کانال‌های مختلف
  • تهیهٔ (کمک به تهیه) محتوای خلاقانه و اثربخش برای تبلیغات
  • آنالیز رقبا برای پیداکردن فرصت‌های جدید تبلیغاتی
  • هماهنگی و همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی خارج از سازمان
  • همکاری با تیم SEO برای بهبود رتبه با ارائهٔ محتوای جذاب برای مخاطب (بهینه‌سازی)
  • آزمایش‌کردن ابزارها و راه‌حل‌های جدید مارکتینگ
  • برنامه‌ریزی و اجرای تست‌های A/B برای افزایش عملکرد فعالیت‌های تیم بازاریابی
  • رصد آخرین ترندها و ابداعات در حوزهٔ بازاریابی اینترنتی
  • رصد نشست‌های (سشن) تبلیغاتی تقلبی و اقدام برای کاهش تعداد تقلب‌ها
  • پیشنهاد کانال‌های جدید برای افزایش عملکرد کمپین‌ها

در تصویر زیر وظایف خواسته‌شده از پرفورمنس مارکتر را در یک آگهی می‌بینید:

نمونه آگهی شغلی پرفورمنس مارکتر

در هر سازمانی که فعالیت کنید به‌ازای ارائهٔ همه یا بخشی از این وظایف، حقوقی دریافت می‌کنید. اینکه حقوق کارشناس پرفورمنس مارکتینگ به‌طور متوسط چقدر خواهد بود، موضوع بخش آخر این مقاله است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

کارشناس پرفورمنس مارکتینگ چقدر درآمد دارد؟

در این بخش از گزارش جاب‌ویژن و گزارش ایران سلری کمک گرفته‌ایم. آمارها از شغل پرفورمنس مارکتینگ به‌طور مشخص نیست و به حوزهٔ کلی دیجیتال مارکتینگ مربوط می‌شود.

در گزارش جاب‌ویژن گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو و در گزارش ایران سلری گروه شغلی تبلیغات مارکتینگ و تحقیقات بازار مبنای اعداد ما است.

حقوق کارشناس پرفورمنس مارکتینگ

یادتان باشد میزان حقوق شما وابسته به ۲ عامل است:

  • جایی که در آن کار می‌کنید
  • مهارت، تجربه و توانایی‌هایی که دارید

اگر مهارت‌های خود را تقویت کنید، به‌مرور می‌توانید در کسب‌وکارهای بهتری کار کنید و درآمد بیشتری داشته باشید. به‌علاوه، مهارت‌های پرفورمنس مارکتر آن‌قدر گسترده است که می‌تواند هم‌زمان با شغل خود، پروژهای فریلنسری داشته باشد و به درآمد بالاتری هم برسد.

نکتهٔ بعدی اینکه برای درآمد بیشتر، روی برند شخصی خود کار کنید. کاری کنید که شناخته شوید و به چشم بیایید. در این حالت، قبل از اینکه دنبال موقعیت‌های خوب بگردید،‌کسب‌وکارها سراغ شما می‌آیند! پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «منظور از پرسونال برندینگ چیست + نحوهٔ برندسازی شخصی» را مطالعه کنید.

در آخر اینکه، قدرت تجزیه‌وتحلیل داده برگ برنده شماست؛ جمع‌آوری و فرمول‌نویسی یک طرف ماجراست و خواندن و تفسیر آن‌ها یک چیز دیگر!

برای ورود به بازار کار آماده شوید (دوره رایگان)

همان طور که خواندید، مدرک دانشگاهی کاملاً مرتبطی برای شغل پرفورمنس مارکتینگ وجود ندارد. به‌جای آن دوره‌های خوب، کارآموزی و تجربهٔ کاری است که حرف اول را در کاربلدبودن یا نبودن شما می‌زند.
یکی از چیزهایی که برای پرفورمنس مارکتر شدن باید یاد بگیرید، نحوهٔ کار با پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف است.

ما در یکتانت به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغاتی ایران، هوای شما را داشته‌ایم و در یک دورهٔ رایگان نحوهٔ کار با پنل یکتانت را آماده کرده‌ایم.

در دورهٔ «صفرتاصد کار با پنل یکتانت» ۳ سرفصل مهم داریم:

  • نحوهٔ کار با پنل یکتانت در ۳ سطح پیش‌نیاز، مقدماتی و پیشرفته
  • آموزش ابزارهای ضروری اجرای کمپین شامل گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر
  • نحوهٔ بهینه‌سازی پیشرفته کمپین‌های یکتانت با کمک اکسل

با گذراندن این دوره یک مدرک رایگان و مهم برای حضور و فعالیت در بازار تبلیغات دیجیتال ایران را کسب می‌کنید.

در این مقاله، با شغل کارشناس پرفورمنس مارکتینگ آشنا شدیم و به‌طور مفصل دربارهٔ مهارت‌ها و وظایف آن صحبت کردیم. سؤالی مانده است؟ در بخش نظرات بنویسید.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی