💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

کمپین منیجر برای مدیریت کمپین چه کارهایی می‌کند؟

سایر مقالات | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کمپین منیجر برای مدیریت کمپین چه کارهایی می‌کند؟

پشت هر رویداد موفقی، می‌خواهد جشن عروسی باشد یا کمپین‌های انتخاباتی، یک نفر وجود دارد که همه‌چیز را برنامه‌ریزی می‌کند و هماهنگی‌ها و نظارت هم بر عهدهٔ اوست.

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، کمپین منیجر چنین نقشی را در کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی ایفا می‌کند. اگر کنجکاو شده‌اید کمپین منیجر کیست و الزامات موردنیاز برای ورود به بازار کار با این عنوان شغلی را بشناسید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

اول از همه: کمپین منیجر کیست؟

کمپین منیجر مدیر یا کارگردان کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی است که مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی اقداماتی را دارد که برای رسیدن به یک هدف خاص باید انجام شوند.

از طرف دیگر، کمپین منیجر تلاش‌های آژانس‌های تبلیغاتی و نیروهای مارکتینگی را که در یک کمپین مشارکت دارند، هماهنگ و هم‌راستا می‌کند (منبع: Indeed). این می‌شود تعریف ساده و مستقیم این شغل! ولی وظیفه‌های کمپین منیجر چیست؟ در بخش بعد، به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

وظایف کمپین منیجر چیست؟

مهم‌ترین وظیفهٔ کمپین منیجر همان طور که از نام آن پیداست، مدیریت کمپین است. مدیر کمپین باید مطمئن شود کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی به اهداف خود می‌رسند. کمپین منیجرها همکاری نزدیکی با مدیر بازاریابی کسب‌وکار دارند تا با هم کمپین‌های اثربخش را ایجاد و اجرا کنند و بعد از آن، عملکرد کمپین‌ها را زیر نظر بگیرند.

نکته: بسته به نوع کمپین، ممکن است برای رسیدن به هدف نیاز شود با تیم‌های دیگر مجموعه مثل تیم فروش، تیم محصول یا تیم پشتیبانی همکاری کنند؛ مسئلهٔ مهم که کمپین منیجر باید رعایت کند، توجه‌کردن به ذینفعان و خواسته‌های آن‌هاست که در ادامه اشاره می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با وظایف کمپین منیجر بیایید ابتدا نگاهی به یکی از آخرین آگهی‌های شغلی منتشرشده در سایت‌های کاریابی بیندازیم:

کمپین منیجر کیست و چه وظایفی دارد؟

وقتی وارد کار می‌شوید، وظایفی برعهدهٔ شماست:

  • آماده‌سازی اکشن‌پلن یا نقشهٔ راه: تمام فعالیت‌ها و کارهایی که در کمپین باید انجام شود؛ مثلاً تعداد و کانال و زمان انتشار محتواهای کمپین
  • مشخص کردن مخاطب کمپین: مخاطب کمپین به‌طور کلی و همچنین مخاطبانی که از هر کانال مختلف به آن‌ها دسترسی دارند، باید مشخص شوند
  • تعیین بودجهٔ هر محتوا و کانال‌ها: هر کمپین به محتواهای مختلفی از جمله محتوای ویدیویی، متنی و بصری نیاز دارد و همچنین انتشار آن در برخی کانال‌ها پولی است؛ وظیفهٔ مشخص‌کردن بودجهٔ موردنیاز هر کانال و محتوا برعهدهٔ مدیر کمپین است! (می‌توانید اطلاعات بیشتر را در مقالهٔ «روش‌های بودجه بندی تبلیغات» مطالعه کنید)
  • تعیین KPIها: شاخص‌های کلیدی عملکرد را که باید حین و پس از اجرای کمپین سنجیده شوند، مشخص می‌کند؛ مثلاً نرخ تبدیل، میزان بازگشت سرمایه در هر کانال، رضایت و بازگشت مشتری
  • نظارت بر اجرای کمپین: بر نحوهٔ اجرای کمپین توسط نیروهای داخلی کسب‌وکار و کانال‌های انتشار نظارت می‌کند
  • ارتباط بین بخش‌ها و تیم‌های مختلف کمپین: کمپین منیجر حلقهٔ اتصال و نقطهٔ هماهنگ‌کنندهٔ تیم‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی مختلفی است که در یک کمپین مشارکت دارند تا همگی بر اساس دستورالعمل‌های سازمان و در مسیر اهداف کمپین حرکت کنند
  • تهیهٔ گزارش از عملکرد کمپین: به‌طور منظم از نتایج کمپین گزارش آماده و KPIها را اندازه‌گیری می‌کند
  • بهبود کمپین‌های بعدی: بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از کمپین‌های قبلی و بازخوردهایی که دربارهٔ آن‌ها گرفته است، کمپین‌های جدید را بهبود می‌دهد

جدا از وظایف بالا، کمپین منیجر کارهایی هم دارد که مستقیماً با برگزاری کمپین ارتباط ندارد:

  • سازماندهی رویدادهای تبلیغاتی و تجاری مثل نمایشگاه‌ها با نوشتن و تصحیح کپی‌های تبلیغاتی و استخدام دیزاینر، انیماتور و…
  • استخدام و تربیت نیروهای موردنیاز برای پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی موفق

بالاتر به همکاری با سایر تیم‌ها – داخلی و خارجی – اشاره کردیم. اینجا راه‌حلی که برای مدیریت کمپین وجود دارد، آماده‌کردن بریف کمپین است که توسط کمپین منیجر در اختیار باقی ذینفعان قرار می‌گیرد.
در این بریف، موارد زیر باید دیده شود:

  • هدف کمپین
  • خلاصهٔ کمپین
  • مخاطبان اولیه و ثانویه کمپین
  • پیام اصلی
  • مزایا و امکانات هدف در این کمپین
  • کانال‌ها (ارگانیک و پولی)
  • محتواهای موردنیاز (ارگانیک و پولی)
  • بودجه
  • تاریخ اجرای کمپین و جدول زمان‌بندی فعالیت‌ها

این بریف به مدیر کمپین در ارتباطات با سایر تیم‌ها کمک می‌کند؛ باعث می‌شود بقیه در جریان کمپین باشند و اگر ایده‌ای به ذهن آن‌ها رسید، مطرح کنند. همچنین اگر متوجه شدند نیاز تیم آن‌ها دیده نشده است، به مدیر کمپین اطلاع می‌دهند.

۲ نمونهٔ ساده از بریف کمپین هم در تصویر زیر ببینید (این بریف‌ها خام و فقط برای الهام‌گرفتن شما هستند):

بریف کمپین

تا اینجای مقاله یاد گرفتیم کمپین منیجر کیست و چه وظایفی دارد. در بخش بعد، از مهارت‌هایی می‌گوییم که برای رسیدن به این موقعیت شغلی نیاز دارید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مدیر کمپین چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

درست است که کمپین منیجر در ۲ واژهٔ مدیر کمپین خلاصه می‌شود؛ ولی برای عمل به این ۲ واژه به مهارت‌های سخت و نرم مختلف و سال‌ها تجربه نیاز است. آن طور که گزارش سایت Franklin می‌گوید، بیشترین مهارت اختصاصی خواسته‌شده برای نقش کمپین منیجر بازاریابی و بیشترین مهارت عمومی خواسته‌شده ارتباطات بوده است.

آشنایی با اصول بازاریابی و درک تعریف بازاریابی که رکن کار کمپین منیجر است و ارتباطات قوی ابزار دست اوست. بدون مهارت ارتباطات، عملاً کمپین منیجر نمی‌تواند از پس وظایفی مثل هماهنگی کمپین‌های تبلیغاتی و استخدام آژانس‌ها یا تولیدکننده‌های محتوا بربیاید!

فکر می‌کنید در آگهی‌های استخدام، دیگر مهارت‌های کمپین منیجر چیست؟ در همین گزارش ذکر شده است:

  • بازاریابی دیجیتال
  • مدیریت پروژه
  • آشنایی با شبکه‌های اجتماعی به تفکیک کانال
  • تبلیغات دیجیتال
  • تسلط بر پلتفرم‌های تبلیغاتی
  • توانایی کار با ابزارهای تجزیه‌وتحلیل مثل گوگل آنالیتیکس
  • توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • توانایی کار با اکسل یا گوگل شیت
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات آفلاین مثل تبلیغات بیلبوردی و تبلیغات تلویزیونی
  • آشنایی با تبلیغ نویسی 

چه چیزی تفاوت ایجاد می‌کند؟ بین ۲ کمپین منیجر، مهارت و دانشی که به سوددهی و بازدهی بیشتر برسد، وزنهٔ سنگینی است؛ مثلاً شاید یک نفر تبلیغات بیلبوردی را خوب بلد باشد، ولی نفر دومی برنده است که بداند چطور می‌تواند بازدهی تبلیغات بیلبوردی را بسنجد.

بله، سنجش تبلیغات بیلبوردی مثل انواع روش‌‌های تبلیغات دیجیتال راحت نیست؛ ولی شدنی است و باید راهکاری در جیب داشته باشید.تجربه و داشتن نگاه تجاری باعث می‌شود شما چیزی به‌غیر از یک اجراکننده باشید و در این بازار کار شلوغ موفق شوید.

اگر به آگهی زیر هم نگاهی بیندازید، به‌خوبی ضرورت داشتن این مهارت‌ها را درک می‌کنید:

نمونه آگهی شغلی کمپین منیجر

از مهارت‌های نرم و عمومی هم به موارد زیر احتمالاً برمی‌خورید:

  • مدیریت
  • فروش
  • رهبری
  • جزئی‌نگری
  • برنامه‌ریزی
  • حل مسئله

غیر از این مهارت‌ها، درک عمیق از ترندها و تکنولوژی‌های روز دنیای بازاریابی و شناخت انواع کانال‌ها و تبلیغات برای یک کمپین منیجر ضروری است. البته در آگهی‌های استخدام هم شاید با چیزی شبیه به تصویر زیر روبرو شوید:

مهارت‌های کمپین منیجر چیست

از وظایف و مهارت‌ها گفتیم؛ ولی سخن حقوق کمپین منیجر از همه شیرین‌تر است! در بخش بعد، بر اساس گزارش‌های معتبر، متوسط حقوق مدیر کمپین در ایران را بررسی می‌کنیم.

نکته: ممکن است بسته به نیاز کسب‌وکارها، مدیریت کل کمپین‌ها – آفلاین و آنلاین – برعهدهٔ شما باشد یا برای مدیریت کمپین‌های کوچکتر مثل کمپین تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید یا کمپین‌های ایمیل!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

آخرین خبر از بازار: میانگین حقوق کمپین منیجر چقدر است؟

اعدادی که در این بخش می‌خوانید، از گزارش ۱۴۰۳ جاب‌ویژن و گزارش ایران سلری برداشته شده است. در این گزارش‌ها شغل کمپین منیجر به‌طور مشخص ذکر نشده و ما میانگین حقوق گروه شغلی آن را منتقل می‌کنیم.

در گزارش جاب‌ویژن، گروه شغلی فروش و بازاریابی و در گزارش ایران سلری، گروه شغلی تبلیغات، مارکتینگ و تحقیقات بازار مبنای آمار ما بوده است.

حقوق کمپین منیجر

این اعداد، میانگین حقوق است! یعنی با داشتن ویژگی‌هایی که زمین بازی را عوض می‌کنند، می‌توانید خودتان تعیین‌کننده باشید. کمپین منیجری که کار با پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف و استفاده از آخرین ابزارها را بلد باشد و آخرین تغییرات بازار را در نظر بگیرد، با مدیر کمپین معمولی فرق دارد.

 

برای مدیریت کمپین‌ها آماده‌اید؟ (معرفی دوره رایگان)

اگر به مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی علاقه‌مند شده‌اید، یادتان باشد بخش بزرگی از کمپین‌های تبلیغاتی امروز در دنیای دیجیتال اجرا می‌شوند و شما به‌عنوان کمپین منیجر باید با چم‌وخم عملیاتی‌کردن کمپین‌های دیجیتال هم آشنا باشید.

«صفر تا صد کار با پنل یکتانت» دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ آکادمی یکتانت است که با کمک آن، بخشی از دانش و مهارتی را که برای اجرای کمپین‌های دیجیتال نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این دوره، اول انواع تبلیغات یکتانت را می‌شناسید و بعد یاد می‌گیرید چطور کمپین‌های مؤثری در پنل یکتانت بسازید و آن‌ها را با کمک اکسل بهبود دهید. اگر علاقه‌مند باشید، در ادامهٔ این دوره با ابزارهای بهینه‌سازی تبلیغات، یعنی گوگل آنالیتیکس و تگ‌منیجر هم آشنا می‌شوید.

برای اینکه بتوانید کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی کسب‌وکارها را مدیریت کنید، نیاز است مسیر شغلی را گام‌به‌گام طی کنید. بله، تمام کارهای اجرایی برعهدهٔ شما به‌عنوان مدیر کمپین نیست، ولی نداشتن توانایی و دانش دربارهٔ بازاریابی و تبلیغات – چه آفلاین و چه آنلاین – باعث می‌شود نتوانید کمپین را اجرا کنید، هماهنگی‌ها را پیش ببرید، عملکرد کمپین را ارزیابی کنید، نیروی خوب استخدام کنید و…

در این مقاله، گفتیم که کمپین منیجر کیست و چه می‌کند. اگر به این شغل علاقه‌مند هستید، از کمپین منیجری و دغدغه‌های خود دربارهٔ آن در بخش نظرات بگویید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی