💥 هم بنر، ویدئو و متن تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، هم مدرک معتبر بگیرید 💥

تبلیغات کلیکی چیست؟ (معرفی انواع و سازوکار آن)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۵ خرداد ۱۴۰۳

تبلیغات کلیکی چیست؟ (معرفی انواع و سازوکار آن)

تبلیغات کلیکی (PPC) را روزانه شاید بیش از صد بار می‌بینیم، ولی شاید ندانیم اصلاً منظور از تبلیغات کلیکی چیست.

به‌طور خلاصه، وقتی ما (کسب‌وکار) به‌ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات هزینه می‌کند، به آن مدل کلیکی می‌گوییم؛ راهکاری مقرون‌به‌صرفه برای تبلیغات هدفمند به شکل‌های مختلف!

ولی سازوکار آن چیست؟ راه‌وروش تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید چیست؟ چه فایده‌ای برای ما دارد؟ قبل از اینکه باقی سؤال‌های خودتان را مطرح کنید، یک لیوان چایی بریزید و بیایید با این روش کامل آشنا شویم.

 

تعریف تبلیغات کلیکی چیست؟

تعریف تبلیغات کلیکی خیلی ساده است: یک مدل تبلیغات که تبلیغ‌دهنده به‌ازای هر کلیک کاربر روی تبلیغات خود به ناشر (نمایش‌دهنده تبلیغ) پول می‌دهد. نام دیگر آن یعنی PPC که مخفف Pay Per Click است، بین ما مارکترها زیاد شنیده می‌شود. به همین دلیل است که برخی آن را با پرداخت به‌ازای کلیک می‌شناسند.

اگر اهل وب‌گردی باشید، احتمالاً تبلیغات زیر را زیاد دیده‌اید. مدل پرداخت برخی از این تبلیغات به‌ازای کلیک است و برخی هم نمایش! در برخی موارد هم کسب‌وکار جایگاه نمایش تبلیغ را برای مدت مشخصی (۳۰ روز) اجاره می‌کند. شما بدون اینکه بدانید، احتمالاً روزانه صدها تبلیغ کلیکی مختلف را در اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها می‌بینید.

نمونه تبلیغات همسان کلیکی

چیزی که در تصویر می‌بینید، فقط یک نوع PPC است! در بخش بعدی، می‌بینیم انواع تبلیغات کلیکی چیست. قبل از آن، اجازه دهید به شما بگویم چرا این روش این‌قدر جذاب شده است. در تبلیغات کلیکی شما هزینهٔ کمی برای هر کلیک می‌کنید که ممکن است به فروش خوبی منجر شود.

مثلاً فکر کنید به‌ازای یک کلیک ۲۵۰۰ تومان پرداخت می‌کنید و آن کلیک به فروش ۱ میلیونی منجر می‌شود.

البته البته! قرار نیست هر کلیک به یک فروش ختم شود؛ پس حتماً نرخ بازگشت هزینه تبلیغات را معیار سنجش بازدهی تبلیغات کلیکی قرار دهید. در کنار خود تبلیغ و عملکرد آن، پارامترهای مختلف دیگری هم باید در نظر بگیرید؛ پیشنهادی که می‌دهید، مزیت رقابتی کسب‌وکارتان، لندینگ پیجی که آماده می‌کنید و… همه در موفقیت شما نقش دارند.

پس، بعد از خواندن این مقاله، حتماً مقالهٔ «۷ نکته شروع تبلیغات در یکتانت» را مطالعه کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات در گوگل یکی از محبوب‌ترین مدل‌های PPC بین ایرانی‌ها و خارجی‌هاست؛ این مدل، یکی از تبلیغات همسان متنی کلیکی است. چرا محبوب است؟ دلیل اصلی آن است که این مدل از نظر ظاهری فرقی با سایر نتایج جست‌وجوها ندارد؛ از آن طرف، کسی تبلیغ را می‌بیند که در مرحلهٔ تحقیق قبل از خرید یا تصمیم برای خرید است.

مثلاً کسی که «خرید آنلاین گل» را جست‌وجو می‌کند با کسی که «نگهداری از گل آپارتمانی» را جست‌وجو می‌کند، خیلی فرق دارد!

نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل

برای شروع تبلیغات در صفحه اول گوگل، پیشنهاد می‌کنم ایبوک رایگان آموزش تبلیغات در گوگل را مطالعه کنید.

دومین مدل محبوب تبلیغات کلیکی چیست؟ تبلیغات در سایت‌های پربازدید که یکتانت فرمت‌های مختلف آن را برای شما فراهم کرده است:

  • بنری
  • همسان (تصویری)
  • همسان (متنی)
  • پوش نوتیفیکیشن
  • محصول (ریتارگتینگ محصول و محتوامحور محصول)

تمام این مدل‌ها را می‌توانید به شکل هدفمند یا ریتارگتینگ هم اجرا کنید تا کسی تبلیغ کلیکی شما را ببیند که به آن نیاز دارد. مثلاً با انتخاب کلیدواژه «بازار بورس» یا تعیین جنسیت، فردی تبلیغ را می‌بیند که احتمال مشتری‌شدن آن بیشتر است. برای آشنایی با هرکدام از روش‌ها، پیشنهاد می‌کنم «روش‌های تبلیغات در یکتانت» را مطالعه کنید.

یک مدل تبلیغات بنری کلیکی یکتانت را هم در تصویر زیر ببینید که برای تبلیغات کارگزاری بورس است:

نمونه تبلیغات کلیکی از نوع بنری

نکته: شما با کمک گوگل ادز، می‌توانید تبلیغات در سایت‌های خارجی را به شکل‌های مختلف تجربه کنید. یک نمونه از آن را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه تبلیغات کلیکی چیست

و اما مدل سوم، یعنی تبلیغات ایمیلی! گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد افراد مختلفی را در جی‌میل هدف بگیرید. شکل و ظاهر این ایمیل تبلیغاتی فرقی با سایر ایمیل‌های اینباکس کاربر ندارد. یک نمونه در تصویر زیر ببینید:

نمونه تبلیغات ایمیلی

چهارمین مدل هم می‌شود تبلیغات کلیکی در اپلیکیشن! در این مدل، شما می‌توانید کسب‌وکار، محصول یا خدمت خود را در هزاران اپلیکیشن ایرانی و خارجی تبلیغ کنید.

مثلاً در نمونهٔ زیر، تبلیغ ارتودنسی را مشاهده می‌کنید که کاربر پس از کلیک، به لندینگ پیج هدایت شده است:

نمونه تبلیغات کلیکی در اپلیکیشن

برای آشنایی بیشتر با تبلیغات درون اپلیکیشنی، پیشنهاد می‌کنم مقالهٔ «تبلیغات درون برنامه‌‌ای چیست؟» را مطالعه کنید.

این از محبوب‌ترین و رایج‌ترین تبلیغات کلیکی در ایران! بیایید در بخش بعدی ببینیم سازوکار تبلیغات کلیکی چیست و چطور اصلاً کار می‌کند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تبلیغات کلیکی چطور کار می‌کند؟

اولین تفاوت تبلیغاتی مثل تبلیغات بنری ثابت با تبلیغات کلیکی چیست؟ همین مدل نمایش تبلیغ و پرداخت هزینه در مدل کلیکی! در این مدل، کسب‌وکارهای مختلفی برای هر کلیک یک قیمت مشخص پیشنهاد می‌کنند و در سیستم مزایده پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین مثل یکتانت مشخص می‌شود کدام کسب‌وکار برنده است.

البته در سیستم مزایده، قیمت پیشنهادی برای هر کلیک یک پارامتر است. سایر پارامترهای مهم هم عبارت‌اند از:

  • میزان ارتباط تبلیغ با مخاطبی که قرار است آن را ببیند
  • نرخ کلیک موردانتظار و جذابیت تبلیغ
  • میزان ارتباط لندینگ پیج
  • تنظیمات کمپین مثل زمان‌بندی، لوکیشن و تنظیمات هدفمندی

سازوکار هر مدل تبلیغات کلیکی با دیگری تفاوت‌هایی دارد؛ مثلاً در تبلیغات در صفحه اول گوگل، شما باید کیوردهای موردنظرتان را انتخاب کنید. پس از آن، اگر کاربر کیورد یا عبارتی مشابه با آن را جست‌وجو کند، تبلیغ کلیکی شما وارد مزایده می‌شود.

ولی به‌طور کلی، سازوکار زیر را می‌توان تعریف کرد:

  • تبلیغ‌دهنده نوع کمپین، قیمت پیشنهادی و تبلیغ را در پلتفرم مشخص می‌کند
  • لندینگ پیج توسط تبلیغ‌دهنده طراحی و آماده می‌شود
  • سیستم مزایده در لحظه بر اساس الگوریتم‌های خود مشخص می‌کند کدام تبلیغ نمایش داده شود
  • اگر مخاطب روی تبلیغ کلیک کند، هزینهٔ آن از حساب تبلیغ‌دهنده کسر می‌شود

نکتهٔ مهمی که باید در نظر داشته باشید، اتفاق‌های بعد از کلیک در محاسبهٔ هزینهٔ تبلیغات نقش ندارد؛ یعنی در این مدل، توافقی بین شما و نمایش‌دهنده (پلتفرم تبلیغاتی) برای اقدام‌های مخاطب مثل خرید، ثبت‌نام و… وجود ندارد.

اگر می‌خواهید برای اقدام هزینه کنید، باید از سایر مدل‌های تبلیغاتی استفاده کنید که پرداخت به‌ازای اقدام است؛ مثلاً اگر هدف شما نصب اپلیکیشن باشد، تبلیغات نصب اپلیکیشن با مدل پرداخت به‌ازای هر نصب موفق مناسب‌تر است. با این حال، اگر هدف از تبلیغات معرفی اپلیکیشن به میلیون‌ها ایرانی است، تبلیغات همسان و تبلیغات بنری کلیکی کمک می‌کند تا به هدف خود برسید.

جمع‌بندی کنیم؟

  • قیمت هر کلیک را خودتان پیشنهاد می‌دهید
  • برای اجرای تبلیغات کلیکی به پلتفرم تبلیغاتی مثل یکتانت نیاز دارید
  • نمایش تبلیغ به سیستم مزایده بستگی دارد که بر اساس الگوریتم‌های تعریف‌شده برنده (ها) را مشخص می‌کند
  • برای اجرای این تبلیغات، علاوه بر محتوای تبلیغاتی، به لندینگ پیج هم نیاز دارید
  • نمایش تبلیغات هزینه‌ای برای شما ندارد

نکته: در برخی موارد، ممکن است یک نرخ ثابت برای نمایش تبلیغات کلیکی در نظر گرفته شود؛ این مدل بیشتر به‌صورت توافق مستقیم نمایش‌دهنده و تبلیغ‌دهنده است. معایب این مدل هم نداشتن گزارش لحظه‌ای، ناتوانی در تنظیمات هدفمندی، نمایش فقط در چند جایگاه و… است.

خب، اگر موافق باشید، برویم ببینیم مزایای تبلیغات کلیکی چیست. اگر سؤالی در این زمینه دارید، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و برای ما بنویسید تا به آن پاسخ دهیم:
0
پرسش خودتان را اینجا بنویسید:x

 

چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟

تبلیغات نتیجه‌محور مدل‌های مختلفی دارند که اولین مدل آن همین تبلیغات کلیکی است؛ یعنی شما به‌ازای نتیجه (کلیک کاربر) پول می‌دهید و صرفاً نمایش تبلیغات (به هر شکلی) هزینه‌ای برای شما ندارد.

خب، فایدهٔ آن چیست؟ این مسئله باعث می‌شود موضوع آگاهی‌بخشی برای شما رایگان تمام شود؛ نه مثل تبلیغات بیلبوردی که باید هزینهٔ زیادی برای اجارهٔ بیلبورد بپردازید.

دیگر دلایل استفاده از تبلیغات کلیکی چیست؟ مهم‌ترین موارد عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیری در نمایش و هزینه تبلیغات

هزینهٔ تبلیغات دست خودتان است. ممکن است با توجه به بودجه‌ای که خرج کردید، تصمیم بگیرید برای مدتی کمپین را متوقف کنید یا نتیجه آن‌قدر خوب باشد که بودجه را بیشتر کنید!

  • اندازه‌‌گیری نتایج، بهینه‌سازی، افزایش بازدهی

نتایج تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های تبلیغاتی به تفکیک تبلیغ و سایت نمایش‌دهنده یا کیورد در اختیارتان است. به این ترتیب، می‌توانید ببینید چه چیزی برای شما نتیجهٔ بهتری دارد و با بهینه‌سازی تبلیغات در لحظه، بازدهی را افزایش دهید.

برای مثال، نرخ کلیک کدام کیورد یا تبلیغ بیشتر بوده است؟ دلیل پایان‌بودن تعداد دفعات نمایش یا CTR چیست؟ هزینه جذب لید کدام نمایش‌دهنده کمتر بوده است؟

  • هدف‌گیری مخاطب هدف

تبلیغ شما را بهتر است کسی ببیند که به آن نیاز یا علاقه دارد تا نتیجه بگیرید. غیر از این است؟ در این روش، تنظیمات مختلفی از جمله جنسیت، علاقه‌مندی مخاطب، زمان نمایش تبلیغ، موقعیت مکانی و حتی اپراتور و شرکت ارائه‌دهنده اینترنت مخاطب موردنظر در اختیارتان است.

مزایای تبلیغات کلیکی چیست

خب، حالا شما به‌خوبی می‌دانید تبلیغات کلیکی چیست و چه سودی دارد. با انواع مدل‌های آن هم آشنا شدید! اگر موافق باشید، ببینیم چطور می‌توانید با کمک یکتانت در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تبلیغ کنید و نتیجه بگیرید.

قبل از آن، یک نگاهی هم به آخرین نظرسنجی یکتانت از مدیران مارکتینگ کسب‌وکارهای ایرانی بیندازیم؟ در این نظرسنجی مشخص شد ۳ نوع تبلیغ کلیکی (تبلیغات در گوگل و تبلیغات همسان و بنری ریتارگتینگ) نتیجهٔ بهتری رقم زده است. برای چه کسب‌وکارهایی؟ آن‌هایی که بیشترین بودجهٔ بازاریابی را با هدف افزایش فروش هزینه کرده‌اند.

نظرسنجی از مدیران مارکتینگ ایرانی

برای تبلیغات کلیکی در یکتانت از کجا شروع کنم؟

یکتانت به‌عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال، به شما کمک می‌کند در بیش از ۴ هزار سایت و ۱۰ هزار اپلیکیشن ایرانی، کسب‌وکارتان را معرفی و تبلیغ کنید.

برای شروع، باید مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

۱. ثبت‌نام در پنل یکتانت

۲. افزایش موجودی پنل یکتانت (نمایش تبلیغات بدون افزایش موجودی امکان‌پذیر نیست؛ برای آشنایی با پرداخت درگاهی و پرداخت غیردرگاهی، راهنمای افزایش موجودی پنل یکتانت را مطالعه کنید)

۳. اضافه‌کردن اسکریپت یکتانت به سایت یا لندینگ پیج (در یکتانت نیاز نیست حتماً سایت داشته باشید و می‌توانید با کمک سرویس‌های لندینگ‌ساز، یک صفحه برای هدایت کاربر آماده کنید)

۴. ساخت کمپین تبلیغاتی (در اینجا، می‌توانید کمپین‌های بنری، همسان، پوش نوتیفیکیشن یا درون اپلیکیشنی را انتخاب کنید؛ مراحل ساخت هر کمپین تفاوت‌هایی جزئی، بیشتر در محتوای تبلیغ، دارد که پیشنهاد می‌کنیم به راهنمای یکتانت بروید و مراحل را مرور کنید)

۵. تعیین قیمت هر کلیک (این امکان در یکتانت وجود دارد قیمت پیشنهادی برای سایت‌های محبوب مثل ورزش ۳ با دیگر سایت‌ها متفاوت باشد تا شانس بیشتری در رقابت داشته باشید)

۶. اضافه‌کردن تبلیغ (بسته به نوع کمپین، شما باید تبلیغ مناسبی برای کمپین بسازید)

۷. بهینه‌سازی تبلیغات (با توجه به گزارشی که در یکتانت در اختیارتان است و همچنین گزارش گوگل آنالیتیکس، کمپین خود را در لحظه بهینه کنید)

در یکتانت، مسیر شروع تبلیغات کلیکی چیست

چند نکته هم باید با شما در میان بگذارم:

اولین مسئله این است که تنظیمات هدفمندی مختلفی در اختیارتان است تا دقیق‌تر تبلیغ کنید. منظورم این است با تنظیماتی مثل تعیین کلمه کلیدی، موضوع صفحه یا رفتار کاربر، تبلیغ را به کسی نشان دهید که شانس بیشتری برای جذب او دارید.

مثلاً برای اینکه تبلیغ پروتز دندان بهتر است افراد بالای ۴۵ سال تبلیغ را ببینند تا همهٔ افراد! برای این کار هم می‌توان در یکتانت تعیین کرد تبلیغ فقط در صفحه‌هایی با کلمه کلیدی «بیمه»، «سهام عدالت» و… نمایش داده شود.

نکتهٔ دوم تبلیغات کلیکی چیست؟ بهینه‌سازی در سطوح مختلف – از تبلیغ تا قیمت پیشنهادی – را جدی بگیرید. امکان رصد لحظه‌ای کمپین نعمت تبلیغات کلیکی است که نباید از آن بی‌بهره باشید. یک نمونه موفق از داستان موفقیت کلینیک زیبایی رویای طلایی با یکتانت ببینید:

نمونه نتیجه از بهینه‌سازی تبلیغات

و اما سومین نکته: تبلیغات کلیکی برای شما معجزه نمی‌کند، مگر اینکه تمام اصول بازاریابی و تبلیغات را در نظر بگیرید. غیر از این باشد، کل هزینهٔ شما فقط برای افزایش آگاهی از برندتان صرف می‌شود و نه چیز دیگری!

مثلاً هم ما و هم دیگر کارشناسان بارها اشاره کردند تبلیغات در گوگل به افزایش فروش منجر می‌شود؛ ولی این فقط با نمایش تبلیغ امکان‌پذیر نیست. از پیشنهادی که می‌دهید و مخاطبی که هدف می‌گیرید تا چیزی که در لندینگ پیج ارائه می‌کنید، همه در نتیجه‌ای که خواهید گرفت، نقش دارند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

وقت عمل است!

حالا که مقالهٔ تبلیغات کلیکی چیست را خواندید، وقت آن است وارد گود شوید و از آن برای رسیدن به اهداف خودتان بهره ببرید.

سعی کردم به نکات مهم و تاثیرگذار در این مقاله اشاره کنم؛ ولی حقیقت این است تبلیغات سهل ممتنع است! شاید ساده به نظر برسد، ولی موانع مختلفی سر راه شماست. برای حل این مشکلات، ما در زمینهٔ آموزش تبلیغات سعی کردیم محتواهای مختلفی تا امروز آماده کنیم. در کنار مقاله‌ها و راهنماها، ۲ دورهٔ کاربردی رایگان هم داریم که دعوت می‌کنم حتماً ببینید تا کسب‌وکارتان را از بهترین مسیر به مقصد برسانید:

خوشحال می‌شوم نظرتان را دربارهٔ مقاله بدانم. اگر سؤالی در زمینهٔ تبلیغات کلیکی دارید، حتماً در بخش نظرات بنویسید تا با کمک کارشناسان باتجربه به آن پاسخ دهم.

 

4.4/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی