تبلیغات روبیکا در یکتانت؛ فرصت تازه برای دیده شدن!

بررسی ۷ ایده و روش تبلیغات برای نسل Z (زد)

رشد کسب‌وکار اینترنتی | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۹ تیر ۱۴۰۳

بررسی بهترین روش تبلیغات برای نسل Z (زد)

نسل Z نه عجیب‌وغریب است و نه ابرانسان! فقط جوان و پرشور است و از گفتن عقیدهٔ خود نمی‌ترسد. اگر به فکر تبلیغات برای نسل Z (زد) هستید، کافی است زبان آن‌ها را بلد باشید و بدانید کجا بیشتر حضور دارند.

در این مقاله، ما در نقش مترجم نسل زد به شما کمک می‌کنیم بتوانید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید؛ اگر آماده‌اید به دنیای آن‌ها امروز سفر کنید، تا آخر این مقاله با ما باشید.

 

خیلی کوتاه: نسل زد چه کسانی هستند؟

آخرین حرف الفبای انگلیسی نام نسلی است که آخرین نسل انسان نیستند؛ ولی در به‌روزترین دوران زندگی انسان از لحاظ فناوری به دنیا آمدند و چند سالی است که کم‌کم پا به جهان بزرگسالی می‌گذارند؛ طبق تعریف آمریکایی‌ها، نسل زد متولدان ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ در ایران هستند(منبع: ویکی‌پدیا).

نسل زد (Gen Z یا Generation Z) به جوانانی گفته می‌شود که به دنیا اهمیت می‌دهند؛ دنیایی که قرار است تا ۷۰ سال آینده در آن زندگی کنند. همین مسئله باعث شده است با آگاهی و حساسیت بیشتری «انتخاب» کنند.

جهانی که این نسل در آن متولد و بزرگ شده‌اند، موجب شده نسل زد ویژگی‌های خودشان را داشته باشند:

  • این نسل فرزند فناوری است و دنیای پیش از اینترنت را درک نکرده است؛ به همین دلیل، شبکه‌های اجتماعی، گوشی هوشمند و… بخش طبیعی و جدانشدنی زندگی آن‌هاست
  • زمان میانگین توجه آن‌ها به‌دلیل رشدکردن در چنین دنیایی، خیلی کم و حدود ۸ ثانیه است (منبع: Golden Steps ABA)
  • برای این نسل طبیعت، کرهٔ زمین، آب‌وهوا و حقوق انسان‌ها اهمیت دارد و همین باعث شده به برندهایی اقبال داشته باشند که اصول اخلاقی شفاف و هم‌سو با آن‌ها داشته باشند
  • آن‌ها در خرید بیشتر از کالا، به تجربهٔ خرید اهمیت می‌دهند

نسل زد کیست

درست است که نسل زد هنوز خیلی جوان است؛ ولی آیندهٔ جامعه در دست آن‌ها خواهد بود. در ادامه، کامل‌تر توضیح می‌دهیم چرا تبلیغات برای نسل زد برای کسب‌وکارها ضروری است.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

چرا باید به فکر تبلیغات برای نسل Z باشیم؟

نسل زد ۲۳ درصد جمعیت فعلی ایران را تشکیل می‌دهند (منبع: DMboard). به‌مرور زمان این نسل جای نسل‌های بزرگ‌تر از خود را می‌گیرد و به جمعیت اصلی مصرف‌کنندهٔ کشور تبدیل می‌شود. پس چه بهتر که از امروز به فکر فردا باشید؛ خصوصاً که نسل زدی‌ها به برندی که با ارزش‌های آن‌ها هم‌سو باشد و تجربهٔ خوبی رقم بزند، وفادار می‌مانند.

اگر از آغاز جوانی توجه و وفاداری آن‌ها را جلب کنید، در آینده که این نسل بزرگتر شدند و قدرت خرید بهتری پیدا کردند، سهم بیشتری از جمعیت مصرف‌کننده خواهید داشت. از قدرت خرید حرف زدیم. بد نیست بدانید مطابق گزارش دی‌ام‌بورد، ۳۳ درصد خریداران دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱، ۱۸ تا ۲۴ سال داشته‌اند.

این نسل همچنان که رشد می‌کنند و وارد فضای کار می‌شوند، درآمد بیشتری هم به دست می‌آورند و قدرت خرید بیشتری پیدا کنند؛ ولی همین الان هم به‌دلیل اینکه درآمد قابل تصرف مطلوبی دارند، خریداران خوبی به حساب می‌آیند.

درآمد قابل تصرف به درآمدی گفته می‌شود که پس از کسر مالیات و پرداخت‌های اجباری برای شخص می‌ماند و می‌توان آن را مصرف یا پس‌انداز کند. نسل زد هنوز درگیر هزینه‌های جدی و بزرگ زندگی مثل قسط و اجاره و قبوض نشده‌اند؛ چه خودشان درآمد داشته باشند و چه از طرف خانواده تأمین شوند، با قدرت خرید مناسبی در بازار حضور دارند.

از طرفی این نسل نیازهای جدید و برطرف‌نشدهٔ زیادی دارند که آن‌ها را به مصرف‌کنندگان آیندهٔ بازار تبدیل می‌کند. اگر به سبک زندگی نسل زد نگاه کنیم، شاهد ساعت‌های زیادی هستیم که آن‌ها در اینترنت وقت می‌گذرانند و همین آن‌ها را به مخاطبان اصلی کمپین‌های دیجیتال تبدیل می‌کند.

این چه سودی برای شما دارد؟ می‌توانید از روش‌های مقرون‌به‌صرفه مثل تبلیغات درون اپلیکیشنی به سراغ جذب آن‌ها بروید و نه تبلیغات گران مثل تبلیغات تلویزیونی!

به‌علاوه، آن‌ها نه‌فقط عاشق ترندهای دنیای مجازی هستند، بلکه ترندها را می‌سازند و تعیین می‌کنند. اگر محتوایی تولید کنید که توجه آن‌ها را جلب کند، می‌توانید ترندشدن آن را به نسل‌زدی‌ها بسپارید؛ به عبارتی، برای وایرال مارکتینگ روی آن‌ها حساب ویژه کنید.

آن‌ها به‌سرعت محتواهای جالب و خوب را با هم به اشتراک می‌گذارند و تبلیغاتی پرسروصدا، ولی ارزان و به‌صرفه برایتان انجام می‌دهند. جالب‌تر از همه اینکه نسل جوان امروز تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری نسل‌های قبل از خود دارند که کمتر در تلفن همراه و به‌طور کلی اینترنت وقت می‌گذارنند. با جذب این مخاطبان، می‌توانید مخاطبان مسن‌تر را هم درگیر کنید و سهم بازار خود را افزایش دهید.

به این دلایل است که تبلیغات برای نسل Z تضمین‌کنندهٔ امروز و فردای کسب‌وکارهاست و نباید از آن چشم بپوشند. البته تبلیغات برای این نسل حتی با یک نسل قبل از خود هم متفاوت است.

فرهنگ، شرایط زندگی و عادات رسانه‌ای نسل Z زمین بازی تبلیغات برای آن‌ها را تغییر داده است. در بخش بعد از رویکردهایی می‌گوییم که هنگام برنامه‌ریزی تبلیغات برای این نسل، باید در نظر داشته باشید (منبع: Mintel و Nielsen).

۷ رویکرد با هدف اجرای بهترین تبلیغات برای نسل Z

اول از همه بدانید که تبلیغات موفق برای جذب نسل زد ۲ شرط اصلی دارد (منبع: Later):

  • دربارهٔ ارزش‌های برند خود شفاف و صادقانه عمل کنید
  • در صحنهٔ اجتماع و در قبال اشتباهات خود مسئولیت‌پذیر باشید

با درنظرگرفتن این ۲ شرط، می‌توانید در تبلیغات برای نسل Z سراغ ۷ رویکرد زیر بروید (منابع مورداستفاده: Hootsuite و audiencex):

 

۱. روی تولیدکننده‌های محتوا سرمایه‌گذاری کنید

اگر فقط یک رویکرد بی‌بروبرگرد برای تبلیغات نسل زد وجود داشته باشد، این است که سراغ افرادی بروید که این نسل به آن‌ها اعتماد دارد؛ در دنیای تبلیغات، یعنی تولیدکننده‌های محتوا و اینفلوئنسرها.

نسل زد به‌شدت از تولیدکننده‌های محتوا و اینفلوئنسرهای دنیای مجازی تأثیر می‌پذیرد، به آن‌ها اعتماد دارد و بر اساس نظر آن‌ها، دربارهٔ محصولات جدید تحقیق می‌کند و برای خرید تصمیم می‌گیرد.

برای این تأثیرپذیری و اعتماد دلایلی وجود دارد:

  • اینفلوئنسرها با تولید محتوای مرتبط اعتماد مخاطبان نسل زد را جذب کرده‌اند و پیشنهادهای آن‌ها برای این نسل مثل توصیه‌ای از طرف یک دوست است
  • نسل زد دوست دارد بخشی از یک جامعه باشد و اینفلوئنسر چنین تجربه‌ای ارائه می‌دهد؛ تعامل اینفلوئنسر با مخاطبانش در کامنت و استوری و لایو و درگیرکردن آن‌ها در محتوای خود، نوعی رابطه با آن‌ها می‌سازد که در تصمیم‌های خریدشان اثرگذار است
  • اینفلوئنسرها معمولاً دانش عمیقی در یک حوزهٔ به‌خصوص (Niche) دارند که همین اعتبار و اعتمادپذیری آن‌ها را نزد نسل زدی‌ها بیشتر می‌کند

نسل زد به توصیه‌های هم‌سالان خود گوش می‌دهد و از آنجا که ۶۳ درصد تولیدکننده‌های محتوا متعلق به همین نسل هستند، توصیه‌های آن‌ها از طرف دوستی قابل اعتماد شنیده می‌شود (منبع: HubSpot)

این علاقهٔ نسل زد به شما ۲ روش برای تبلیغات برای آن‌ها می‌دهد:

  • یکی تبلیغات اینفلوئنسری که آن را تولیدکننده‌های محتوا می‌سپارید
  • یکی دیگر تبلیغات پلتفرم‌هایی که تولیدکننده‌های محتوا در آن حضور دارند؛ مثل اینستاگرام، یوتیوب، توئیچ و آپارات. نسل زد به تماشای محتوا در چنین پلتفرم‌هایی علاقه‌مند است و با تبلیغ در آن‌ها، می‌توانید مطمئن شوید که این نسل تبلیغ شما را می‌بیند

از تبلیغات موفق ایرانی برای نسل زدی‌ها می‌توان به کمپین برند سانی‌نس در توییچ اشاره کرد. این برند با همکاری گیمرهای ایرانی مطرح توییچ توانست مخاطبان نسل زد را هدف بگیرد. ویدیوی زیر، بخش ابتدایی ویدیوی استریم بازی یکی از گیمرهای ایرانی توییچ است که در این پلتفرم و یوتیوب منتشر و در آن کمپین سانی‌نس پروموت شده است.

 

 

۲. به ترندها توجه کنید و خلاق باشید

همان طور که گفتیم نسل زد ترندساز است و به ترندها علاقه دارد؛ برای مثال، می‌توان به موزیک‌ها و محتواهای ترندی اشاره کرد که هر چند وقت یک بار در اینستاگرام و تیک‌تاک مثل بمب صدا می‌کنند. اشاره به این ترندها و فرهنگ نسل زد در طراحی تبلیغ و نوشتن کپی توجه آن‌ها را جلب و اصلاً راهی برای وایرال‌شدن تبلیغ شما باز می‌کند.

موزیک دافی را که یادتان هست؟ در این تبلیغ برند دافی ضمن موزیکی با ادبیات و سبک مورد علاقهٔ این نسل، خود را تبلیغ کرد که به‌شدت ترند شد و همه آن را دیدند! خلاقیت را در بازی با این ترندها دست‌کم نگیرید. برای نمونه، ویدیوی زیر را از پیج تیک‌تاک دولینگو ببینید.

 

 

در ماه آپریل ۲۰۲۴، یکی از صداهای تیک‌تاک به‌شدت ترند شد و دولینگو در این ویدیو، با استفاده از همین صدا و تولید ویدیویی بامزه برای آن، روی این ترند سوار شده است.

در این صدا یک دختر مشخصات مرد موردعلاقهٔ خود را می‌گوید: کارکردن در حوزهٔ مالی، داشتن وجوه امانی، قد ۶/۵ فوت و چشمان آبی. برند Just Salad هم با ویدیوی زیر که مردانی با این مشخصات را در فروشگاه خود نشان می‌داد، از این ترند استفاده کرد:

 

 

محتوای دیگری که با ترندهای شبکه‌های اجتماعی و خلاقیت شما برای تبلیغات برای نسل Z مرتبط است، میم است. میم‌ها سرگرم‌کننده هستند و نسل زدی‌ها آن‌ها را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. در تصویر زیر ۲ نمونه استفاده از میم را در تبلیغات خارجی می‌بینید:

نمونه تبلیغات برای نسل Z با میم

۳. با شخصی‌سازی در تبلیغات به نسل زد نزدیک‌ شوید

نسل زد برای تعاملی نزدیک و شخصی‌سازی‌شده با برندها ارزش زیادی قائل است. برندی که بتوانند چنین ارتباطی با این نسل برقرار کند، شانس بیشتری برای جذب آن‌ها دارد.

این نسل نمی‌خواهد یکی از هزار باشد و همان رفتاری را از برند ببیند که با افرادی با سلیقه و سن متفاوت می‌شود. پیشنهادهای انحصاری، پیام مستقیم، تعامل یک‌به‌یک و تبلیغات سفارشی‌سازی‌شده برای این نسل جواب می‌دهد.

ارتباط نزدیک و شخصی‌سازی‌شده برای این نسل به‌معنای ارتباط دوطرفه است؛ یعنی همیشه شما گوینده و مخاطبان شنونده نیستند. نسل زد دوست دارد بازخوردش شنیده شود، به درخواست‌های او پاسخ داده شود و احساس کند تعامل با برند گفت‌وگویی معنادار است.

یک راه برای اینکه از تمایل نسل زد برای شخصی‌سازی به نفع خود استفاده کنید، این است که به آن‌ها اجازه دهید محصولات را برای خود سفارشی‌سازی کنند؛ مثلاً با رنگ سفارشی یا نظردهی در فرایند طراحی و تولید محصول.

یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های تبلیغات شخصی سازی شده برای نسل زد، کمپین برگرکینگ فرانسه در اسپاتیفای است. این کمپین به ۲ صورت صوتی و تصویری در اسپاتیفای اجرا شد. هدف کمپین آشنایی مخاطبان با برگر مرموز (Mystery Burger) و افزایش فروش آن بود.

مواد اولیهٔ این برگر تا وقتی که خریدار بستهٔ آن را باز نکند، معلوم نیست و ۱۲ گزینهٔ مختلف برای آن وجود دارد. برگرکینگ برای تکمیل این کمپین، یک میکروسایت ایجاد کرد که با توجه به سلیقهٔ موسیقایی افراد در اسپاتیفای، یکی از ۱۲ گزینه را به آن‌ها پیشنهاد می‌داد. همچنین، یک پلی‌لیست متناسب با برگر انتخاب‌شده به مخاطب معرفی می‌کرد (منبع: Ads.Spotify).

نمونه تبلیغات برای نسل Z از برگرکینگ

۴. به نمایش تبلیغات در موبایل فکر کنید

نسل زد با گوشی هوشمند بزرگ شده است. گوشی‌های هوشمند برای آن‌ها فقط یک ابزار نیست، جزئی از بدنشان است که برای ارتباط، یادگیری، سرگرمی، خرید و… از آن استفاده می‌کنند. برای همین است که اگر مخاطب کمپین شما این نسل است، فراموش‌کردن بهینه‌سازی کمپین برای موبایل اشتباهی خطرناک خواهد بود!

پس هنگام برنامه‌ریزی تبلیغات برای نسل Z حواستان به چند چیز باشد:

  • لندینگ پیج، ویدیو یا هر محتوای تبلیغاتی دیگری که دارید، با صفحهٔ نمایش کاربر تنظیم شود و به‌درستی نمایش داده شود
  • محتوای شما با سرعت‌های متفاوت اینترنت به‌راحتی بارگذاری شود؛ برای همین لازم است که تصاویر و ویدیوها را فشرده و المان‌های غیرضروری را حذف کنید
  • برای لندینگ پیج‌ها محتوای مختصر و مفیدی تولید کنید که همان اول پیام خود را برساند و کال‌تواکشنی شفاف داشته باشد؛ محتوای درهم‌ریخته و شلوغ و پر از اطلاعات پراکنده روی نسلی با متوسط توجه ۸ ثانیه جواب نمی‌دهد! آن‌ها برای فهمیدن منظور شما تلاش نمی‌کنند
  • منوها و لینک‌های محتوای شما باید برای موبایل مناسب‌سازی شده باشد؛ مثلاً از منوهای کپسولی، دکمه‌های در دسترس و المان‌های تعاملی استفاده کنید

با توجه به علاقهٔ این نسل به موبایل، اپلیکیشن و بازی ۲ بستر مهم برای هدف‌گیری نسل زد هستند. شما می‌توانید با تبلیغات در اپلیکیشن و بازی ایرانی به این افراد بیش از هرجای دیگری نزدیک شوید.

برای نمونه ویدیوی زیر را ببینید که تبلیغ در یک اپلیکیشن ایرانی را نمایش می‌دهد:

 

 

جمع‌بندی کنیم؟ هم به نمایش محتوای تبلیغاتی و سایر عناصر کمپین مثل لندینگ پیج در گوشی موبایل فکر کنید و هم به سراغ تبلیغات در اپلیکیشن‌های محبوب به‌خصوص گیم‌ها بروید. تبلیغ زیر برای نسل Z است که هم یکی از پرسوناهای اصلی بازی کلاچ است و هم به چنین پیشنهادهایی علاقه دارد.

نمونه تبلیغات برای نسل Z در بازی کلاچ

۵. کمپین‌های UGC بهتر از هر کمپینی عمل می‌کنند

گفتیم که نسل زد به توصیه‌های هم‌سالان خود چقدر گوش می‌دهد. کمپین‌های UGC قوی‌ترین ابزاری هستند که از این تمایل بهره می‌برند.

UGC به محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران عادی در قالب‌های مختلف مثل بررسی و نظردهی دربارهٔ محصول، پست شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای کوتاه و تستیمونیال تولید می‌شود.

نسل زدی‌ها به تایید دیگر نسل زدی‌ها اعتماد می‌کنند. به‌علاوه، اینکه محتوای UGC را نه اینفلوئنسرها که افراد عادی می‌سازند، اعتمادپذیری آن را برای این نسل بیشتر هم می‌کند.

برند کراکس در سال ۲۰۲۳ با یک کمپین UGC مخاطبان نسل زدی خود را به‌سمت ایجاد یک جامعه حول کفش‌های کراکس سوق داد. در این کمپین افراد با هشتگ #mycrocsera تصاویر کفش‌های کراکس خود و داستان علاقه‌مندی‌شان به آن‌ها را به اشتراک گذاشتند. کراکس از کفش‌های محبوب نسل زد است.

در تصویر زیر، پست اینستاگرام این برند برای کمپین mycrocsera و یکی از کامنت‌های مشتریان را می‌بینید. در این پست از زبان نسل زد آمریکایی برای برقراری ارتباط شخصی‌سازی‌شده‌تر با آن‌ها هم استفاده شده است:

تبلیغات برای نسل Z از کراکس

برویم سراغ ششمین مورد از ایده‌ها و روش‌های تبلیغات برای نسل Z (زد)؟

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۶. درک کنید شبکه‌های اجتماعی، موتور جست‌وجوی نسل زد است!ْ

آمار می‌گوید نسل زد متوسط ۳ ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند و ۵۱ درصد این نسل هم جست‌وجو در تیک‌تاک را به گوگل ترجیح می‌دهند (منبع: Statista).

اگر می‌پرسید چرا؟ بهتر است یک بار جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی را امتحان کنید؛ فرقی نمی‌کند یوتیوب، تیک‌تاک یا اینستاگرام. این شبکه‌ها محتوایی غنی و متنوع در قالب تصویر، ویدیو، استوری و… ارائه می‌دهند. به‌علاوه، می‌توانید مستقیماً با نظرات کارشناسان یا مصرف‌کنندگان عادی یک برند آشنا شوید؛ چیزی که در گوگل به‌راحتی پیدا نمی‌کنید.

برای نمونه، ما در اینستاگرام با ۲ روش جست‌وجو کرده‌ایم که می‌توانید در نتایج آن‌ها، کسب‌وکارها، ویدیوهای معرفی محصول و… را ببینید

نمونه جست‌وجو در اینستاگرام

خب این چطور به شما کمک می‌کند رویکرد درستی برای تبلیغات برای نسل Z داشته باشید؟ حضور مؤثری در سوشال مدیا داشته باشید.

برای مثال، یکی از راه‌های جست‌وجو در اینستاگرام، از طریق لوکیشن است؛ به‌ویژه وقتی افراد دنبال کسب‌وکارهای محلی می‌گردند. اگر لوکیشن را به پست‌های خود اضافه کنید، در بین نتایج جست‌وجوی نسل زدی‌های شهر و منطقهٔ خود قرار می‌گیرید.

تبلیغ‌دادن به صفحه‌های محلی را فراموش نکنید. این صفحه‌ها دایرکتوری کسب‌وکارهای شهرهای مختلف به حساب می‌آیند و افراد از روی آن‌ها انتخاب می‌کنند. همچنین، با اینفلوئنسرهای محلی هم همکاری کنید.

برای نمونه، پیج زیر دایرکتوری کسب‌وکارهای محلی شهر قم است؛ ولی با محتوای باکیفیت‌تر و جذاب‌تر، نسل جوان‌تر را هدف قرار داده است:

نمونه پیج دایرکتوری محلی برای تبلیغات برای نسل Z

پیج‌های تبلیغاتی و اینفلوئنسرها به ترندشدن محتوای شما هم کمک می‌کنند. می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا کمپین‌های شما را بازنشر و آن را در سطح جامعه پخش کنند. آن‌ها پست شما را مجدد استوری می‌کنند تا در وایرال‌شدن آن نقش داشته باشند.

موزیک ویدیوی دافی که بالاتر مثال زدیم، از همین ترفند برای ترندشدن استفاده کرد. اینفلوئنسرها و پیج‌های بزرگ شروع به تولید ویدیو با آن کردند و در عرض چند روز، تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را شنیدند.

صفحه‌ٔ شبکهٔ اجتماعی خود را قوی و اصولی بسازید تا در نتایج جست‌وجو پیدا شوید. همین طور انتخاب نام پیج بر اساس الگوهای پرتکرار به این کار کمک می‌کند؛ مثلاً اگر پیج فروش بازی‌های ویدیویی دارید، از کلمهٔ «بازی» و «Game» در نام و یوزر آن استفاده کنید. یک الگوی دیگر؟ «نام کسب‌وکار + لوکیشن».

این نسل به محتوای ویدیویی کوتاه و جذاب علاقه دارد. برای آن‌ها ریلزهای خیره‌کننده و جذاب بسازید که محصول شما را معرفی کند. حتماً در کپشن محتواهای خود از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید؛ چون یکی از راه‌های جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی همین است.

با برگزاری مسابقه هم می‌توانید پیج خود را تقویت کنید، هم محتوای تولیدشده توسط کاربر برای خود بسازید. این محتواها به دیده‌شدن برند یا محصولتان در نتایج جست‌وجوی افراد در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند.

یک مسابقهٔ جذاب و هیجان‌انگیز و مناسب نسل زد، مسابقهٔ یورو ۲۰۲۴ اسنپ اکسپرس است. در این مسابقه که از کانال‌های مختلف از جمله، شبکه‌های اجتماعی اسنپ اکسپرس و اینفلوئنسرهای حوزه‌های مورد علاقهٔ نسل زد پروموت شد، شرکت‌کنندگان در بازی ۹۰ ثانیه‌ای یافتن تنقلات فوتبالی شرکت می‌کردند.

برای امکان شرکت دوباره در مسابقه و تخفیف گرفتن می‌توانستند دوستانشان را به بازی دعوت کنند یا از سوپرمارکت اسنپ خرید کنند.

 

 

۷. به فکر کمپین مسئولیت اجتماعی باشید

وقتی نسل زد به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی اهمیت می‌دهد، چرا با کمپین‌های مسئولیت اجتماعی اعتماد آن‌ها را جلب نکنیم؟ این کمپین‌ها قابلیت این را دارند که برای شما پایگاه اجتماعی قوی را بین نسل زد بسازند؛ البته به‌شرطی که صداقت را رعایت کرده باشید.

همان طور که گفتیم، نسل زد به برندهایی اقبال نشان می‌دهد که ارزش‌هایی هم‌سو با آن‌ها داشته باشد و از اصول اخلاقی آن‌ها پیروی کند. طبق گزارشی، ۶۰ درصد این نسل تعامل با کسب‌وکارهایی را ترجیح می‌دهند که از مسائل اجتماعی مهم برای آن‌ها حمایت می‌کنند. این حمایت هم نباید فقط نمایشی و برای تبلیغات باشد؛ بلکه باید در تاروپود برند شما و رویکردتان تنیده شده باشد (منبع: zipdo).

مثلاً برندی که از حقوق کودکان حمایت می‌کند، نمی‌تواند از مواد اولیه‌ای استفاده کند که با کار کودکان تهیه شده‌اند. نسل زد این تناقض‌ها را خیلی زود می‌فهمد و به چنین برندهایی اعتماد نمی‌کند. کمپین مسئولیت اجتماعی ایران سرور برای تأمین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان کم‌بضاعت نمونه‌ای از این کمپین‌هاست.

در این کمپین به‌ازای ثبت‌نام هر ۵ نفر در لندینگ پیج کمپین، ایران سرور هزینهٔ تحصیل یک دانش‌آموز را به عهده می‌گرفت که در نهایت با ثبت‌نام ۲۰۰۰ نفر، ۴۰۰ دانش‌آموز تحت پوشش تحصیل رایگان این شرکت قرار گرفتند.

 

 

در ادامهٔ مقاله، ۶ نمونهٔ تبلیغات برای نسل زد ایرانی و خارجی را بررسی می‌کنیم.

ایبوک‌های رایگان آموزشی
ایبوک‌های رایگان آموزشی

با ایبوک‌های یکتانت، از تولید محتوای حرفه‌ای تا تبلیغات در گوگل را رایگان یاد بگیرید!

دانلود رایگان arrow-left

۶ نمونه تبلیغات برای نسل Z

تبلیغات برای این نسل راه‌وچاه و رویکرد خود را دارد که در بخش قبلی مقاله مفصل آن را توضیح دادیم. در ادامه نمونه‌های موفقی را مثال می‌زنیم که می‌توانند الهام‌بخش شما باشند (منابع: econsultancy و partner.studentbeans و khoros):

 

۱. لیوایز، پیام تبلیغاتی مخصوص نسل زد

طبیعت برای نسل زد مهم است. آن‌ها ترجیح می‌دهند از محصولاتی استفاده کنند که یک عمر برای آن‌ها بماند تا کمتر زباله تولید شود. برند جین لیوایز در کمپین «بهتر خرید کن، طولانی‌تر بپوش» به همین تمایل این نسل روی آورده است.

این برند با نمایش کیفیت لباس‌های خود برای اینکه نسل‌های نسل پوشیده شوند، سعی کرد نشان دهد چقدر به پایداری و محیط‌زیست اهمیت می‌دهد. این کمپین جوانان را تشویق می‌کرد لباس‌های خود را طولانی‌تر بپوشند؛ چون آن‌ها مصرف‌کنندگان اصلی بازار هستند و تصمیم‌هایشان آثار بزرگتری دارد. لیوایز در این کمپین از اینفلوئنسرهای حوزهٔ محیط‌زیست و پایداری برای پروموت آن استفاده کرد.

نمونه تبلیغات برای نسل زد از برند لیوایز

۲. پپسی، سرمایه‌گذاری روی موسیقی برای تبلیغات

پپسی علاقهٔ نسل زد به شنیدن پادکست و موسیقی را دید و از آن برای کمپین خود استفاده کرد. چطور؟ یک پلتفرم ساخت موزیک دیجیتال با کمک هوش مصنوعی ایجاد کرد و کمپین «موسیقی من، راه من» را راه انداخت.

افراد می‌توانستند در این پلتفرم مطابق سلیقهٔ خود، موسیقی بسازند.

نمونه تبلیغات پپسی برای نسل Z

 

۳. وکسی (VOXI) ودافون، مسیری جدید برای جذب نسل زد

وکسی ودافون شبکهٔ موبایلی برای افراد زیر ۲۵ سال راه‌اندازی کرد. این نسل بیشتر از تماس و پیامک، به برقراری تماس و ارتباط در شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهد.

مزیت اصلی وکسی این است که به کاربران خود اجازه می‌دهد از سرویس‌های پخش ویدئو، موسیقی و شبکه‌های اجتماعی محبوب بدون صرف هزینه بابت اینترنت موبایل استفاده کنند.

آن‌ها برای پروموت وکسی از ۶۰ جوان برای تولید محتوای خلاقانه استفاده کردند؛ همچنین قراردادهایی با اسنپ‌چت و توییتر امضا کردند و از حضور جوانان در رویدادهای دانشگاهی بهره بردند.

تبلیغات برای نسل زد از ودافون

۴. آدیداس با استومرزی به سراغ نسل زد رفت

آدیداس با ترکیب ورزش و موسیقی تلاش می‌کند همچنان نسل جوان را به خود علاقه‌مند کند. این برند در همکاری با هنرمند انگلیسی، استومرزی هدف خود را این قرار داده بود که لباس‌های ورزشی خود را با ۲ ویژگی جوان‌پسندانه و امروزی بودن معرفی کند و جا بیندازد.

آدیداس قبلاً هم هنگام انتقال پائول پوگبا به منچستر با استومرزی همکاری کرده بود و با هر ۲ نفر یک موزیک ویدیو ساخت که به‌شدت توسط جوانان دیده و ترند شد.

 

 

۵. کمپین «وقتش شده» از همراه اول

هجده‌سالگی زمانی است که جوانان ایرانی بزرگسال به حساب می‌آیند و می‌توانند کارهایی انجام دهند که پیش از آن قادر نبودند. یکی از آن‌ها، خرید سیم‌کارت به‌نام خودشان است.

همراه اول با شعار زیرکانهٔ «وقتش شده» طرح خود برای ثبت‌نام سیم‌کارت دائمی مخصوص جوانان را تبلیغ می‌کند. ویدیوی این کمپین با آهنگی جذاب و شاد خیلی خوب پیشنهاد همراه اول را منتقل می‌کند:

 

 

۶. کمپین «تو تنها نیستی» آپارات

تجربهٔ شنیده و درک‌نشدن بین نوجوان‌ها بسیار رایج است و مخصوص نسل زد نیست. چنین تجربه و احساسی باعث می‌شود نوجوانان پنهان‌کاری کنند، از فضای خانه زده شوند و بیشتر به دوستان و هم‌سن‌وسالان خود اعتماد کنند تا پدرومادرشان.

آپارات در کمپین «تو تنها نیستی» از این مشکل نوجوان‌ها می‌گوید و آن‌ها را تشویق می‌کند به‌جای سکوت، دربارهٔ احساسات خود صحبت کنند. ویدیوی زیر، برای کمپین «تو تنها نیستی» آپارات ساخته شده است:

 

از محتوای تبلیغاتی تا کانال را بر اساس ویژگی‌های نسل زد انتخاب کنید!

نسل زد سلیقه و علایق ویژهٔ خود را دارد و جای پای خود را در جامعه محکم کرده است. اگر این نسل مخاطب کسب‌وکار شماست، دست‌دست نکنید و از همین الان رویکرد تبلیغاتی خود را متناسب با آن‌ها تغییر دهید.

توجه به تاثیر فرهنگ بر تبلیغات در ارتباط با این نسل از تمام ابعاد از جمله زبان، المان‌های بصری، سبک ارتباطی و همچنین اعداد و ارقام مهم است؛ البته بالاتر هم گفتیم، این نسل تلاش جعلی برای نزدیک‌شدن را به‌خوبی درک می‌کند.

رویکرد تبلیغاتی مناسب برای این نسل هم شامل محتوای مورد علاقهٔ آن‌ها می‌شود و هم کانال‌هایی که نسل زدی‌ها در آن حضور دارند.

در این مقاله دربارهٔ تبلیغات برای نسل Z حرف زدیم، از رویکردها گفتیم و نمونه‌های تبلیغاتی واقعی آوردیم. شما چه چیزی می‌توانید به این مجموعه اضافه کنید؟ در بخش نظرات بنویسید. همچنین خوشحال می‌شویم نظر شما را دربارهٔ مقاله بشنویم 🙂

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی